Alonso je terčem posměchu. Jeho obhajoba Toyoty byla označena za “vtip roku”
Vtip roku. Takový titul si vysloužil Fernando Alonso za svůj komentář o tom, že soupeři jeho Toyoty v Mistrovství světa vytrvalostních závodů jsou stejně rychlí. Dominantní výsledek Toyoty je dán tím, že soupeři nedokážou k závodu "perfektně" přistoupit.
Současným problémem prémiové kategorie WEC LMP1 je pouhých 8 vozů ve startovní listině, přičemž dva sportovní prototypy Toyota TS050 HYBRID mají enormní technologickou výhodu oproti ostatním vozům. A to navzdory snaze pořadatelů, kteří se snaží výkonnost obou technologií alespoň trochu srovnat. V kvalifikaci na právě skončený závod na japonském okruhu Fudži i tak nejbližší soukromník ztrácel tři čtvrtě sekundy. Nejrychlejší kolo v závodě v podání Toyoty bylo o sekundu lepší než nejbližší soukromý soupeř.
Procesu snahy srovnání se říká ‘Equivalence of Technology’ (EoT). Před závodem v Japonsku došlo k dalším omezením na straně Toyoty po dominantních vystoupeních ve Spa, Le Mans a na Silverstonu. Ale v podstatě jen symbolicky a je to něco, co piloti soukromých týmů kritizovali také na okruhu Fudži. Fernando Alonso s tím ale nesouhlasí a tvrdí, že vozy Toyoty a ostatních týmů kategorie LMP1 jsou stejně rychlé. Jen nedokážou k závodu tak dobře přistoupit.
V nedělním závodě strávil nejlépe umístěný soupeř Toyoty (#1 Rebellion) v boxech o více než minutu a půl více času. Rozdíl více než jednoho kola. V cíli šestihodinového závodu ztrácel #1 Rebellion čtyři kola.
“Lidé pořád hovoří o dominanci Toyoty, ale týmy SMP a Rebellion zajížděly stejné časy, když měly volnou trať,” tvrdí Fernando Alonso. “Vyvíjeli svá auta 4 měsíce a zajíždějí stejné časy jako auto, které má za sebou 10 let vývoje. To je vlastně nefér! Ale je to jejich zásluha.
Jindy ale během šestihodinového závodu ztrácejí tři nebo čtyři minuty v boxech, a pak když dojedou do cíle tři nebo čtyři kola za námi, pak to vypadá, jako kdyby Toyota závodila sama. Ale výsledek Toyoty je jen důsledek perfektně provedeného závodu.”
Šéf Toyoty Hisatake Murata připomněl, že prototypy LMP1 soukromých týmů jsou lehčí a mají k dispozici více paliva.
“Rozdíl čtyř kol v cíli je dán kvalitou a schopnostmi týmu. Skvělá volba pneumatik, perfektně provedené pitstopy. Soukromé týmy jsou na jedno kolo podstatně blíž rychlosti Toyoty, ale vytrvalostní závody nejsou rozhodovány v jednom kole,” řekl Hisatake Murata. “Pravidla naštěstí neredukují sílu bojovnosti ducha, a to je to, co dělá rozdíl čtyř kol v cíli.”
Zobrazit příspěvek na Instagramu
Avšak člen týmu Rebellion, velmi zkušený pilot vytrvalostních závodů André Lotterer to okomentoval po svém. Alonsovo vyjádření suše označil za “vtip roku”.
Diskuse k článku