Aerodynamika vozů přináší výsledky – postřehy 3. dne testů
Třetím dnem skončila první série testů před začátkem sezony. Výsledková tabulka nabídla dva mercedesy Lewise Hamiltona a George Russella na prvních dvou místech (ve skutečnosti jde o stejnou formuli, kterou si piloti během dne vyměnili). Jako obvykle nabízíme klíčové příběhy a zásadní poznakty ze třetího dne testů v Barceloně
Výjimečností třetího dne byla snaha vyzkoušet pneumatiky do mokra. To si vyžádalo intenzivní kropení povrchu dráhy. To přineslo zajímavé poznatky ve vztau k aerodynamice, byť ne plnohodnotně.
Voda a vzduch jsou kapaliny. Mají ale jiné skupenství a hustotu. To znamená, že vodní tříšť, ačkoli je na fotografiích vidět, se nechová stejně, jako neviditelné vzduchové proudy a víry. Přesto jsou ale snímky důkazem, že aerodynamika vozů pro letošní rok ve velké míře plní svůj účel: v oblasti zadní části auta hnát vzduch do prostoru kol (tedy ne na jejich vnějšek) a že zadek auta žene turbulentní vzduch vysoko nahoru.
Po druhém dni testů přicházejí odhady o tom, který tým je nejlepší
Loňská auta vedla vzduch po vnějšku zadních kol a nízko za autem. Letos to má být mezi zadní kola a vysoko nahoru, aby bylo auto v závěsu ovlivněno co nejméně. Carlos Sainz nebo Pierre Gasly potvrdili, že jízda v závěsu je skutečně lepší.
Charles Leclerc popsal jízdu v závěsu za jinou formulí tak, že do odstupu jedné sekundy je to lepší, pak s rozestupem v rozmezí 1 až 0,5 sekundy je to náročné jako vloni, ale s rozestupem menším než 0,5 sekundy je to zase o hodně lepší.
Třetí den testů byl mnohokát přerušen. Fernando Alonso na formuli Alpine A522 odjel jen 12 kol a kvůli potížím na hydraulice tým testy odpískal. Pierre Gasly kolidoval s bariérou a čínský pilot Guanyu Zhou zastavil hned dvakrát. Kvůli technickým problém během odpoledne absentovaly Alpine, AlphaTauri, Haas a také Aston Martin.
Týmy se nadále potýkají s významně se projevujícím fenoménem houpání, které je dobe viditelné na následujícím videu:
https://twitter.com/TomRichtrF1/status/1497317454070128640
Efekt je způsobený následovně: při rostoucí rychlosti se zvyšuje aerodynamický přítlak auta, která tak klesá více k zemi. Jak ale klesá více k zemi, prostor mezi podlahou a povrchem dráhy se zužuje. V určitou chvíli tento prostor pod autem přestane generovat přítlak a auto se zase zvedne. Jenomže tím, jak se zvedne, začne prostor pod autem zase generovat přítlak, takže auto jde dolů! A tohle se opakuje pořád do kola.
Houpání, jiný zvuk gum a překvapivé rychlosti v zatáčkách – poznatky z 1. dne testů
Není bez zajímavosti určitě, že toto se nedá nasimulovat v aerodynamickém tunelo a také na počítačové simulace CFD je to příliš komplexní úloha.
Podle odborníků není houpání neřešitelný problém. Inženýři na něm již teď usilovně pracují tak, aby auto pod podlahou dramaticky neztrácelo přítlak.
SOUHRN TESTŮ PRVNÍCH 3 DNÍ
Také v pátek probíhaly testy pod tíhou současné válečné situace na Ukrajině. Americký tým Haas s vazbami na ruského sponzora Uralkali a s ruským pilotem Nikitou Mazepinem (synem spoluvlastníka Uralkali Dimitrije) pod extra tlakem. V pátek nastoupil s vozem bez loga firmy Uralkali. Ale problém řeší celá F1, která měla v plánu Velkou cenu Ruska v měsíci září. Ta byla fakticky zrušena. Haas bude o budoucnosti svých vazeb na sponzora a svého pilota bude řešit příští týden.
Formule 1 bude pokračovat v testech přespříští týden, na prahu začátku nové sezony Velkou cenou Bahrajnu 20. března.