950. závod Ferrari a další zajímavé informace

O víkendu odstartuje v Melbourne Velkou cenou Austrálie devětašedesátý ročník seriálu formule 1. Bude to ročník, který se ponese v duchu hned několika nových prvků a změn v pravidlech, předpisech, marketingu a jiných odvětvích.

Štítky: 2018 GP Austrálie Zveřejněno 21. 03 2018 — Šimon Trantina

Tou nejvýraznější změnou je patrně zavedení ochranného systému Halo, který má za cíl chránit hlavu jezdce, a který uvidíme na vozech formule 1 letos poprvé. Jeho implementace zvedla mezi fanoušky vlnu nevole, jakou královna motorsportu nepamatuje. Záběry z předsezónního testování nastínily, jak Halo na vozech vypadá a rozdělily komunitu fanoušků F1 na dva tábory, jeden se s novinkou smířil a nemá s ní problém, tomu druhému je stále trnem v oku. Jak bude Halo působit během závodních víkendů, je tedy stále velká neznámá, pro kterou bude o víkendu v Austrálii nastíněna první odpověď.

Vůbec poprvé v historii formule 1 uvidíme během jedné sezony proti sobě bojovat dva čtyřnásobné šampiony, Lewise Hamiltona a Sebastiana Vettela. Kromě nich se čtyřmi tituly mohou pyšnit Juan Manuel Fangio, Alain Prost a Michael Schumacher, kteří se na trati nikdy nepotkali.

Dalším velkým poprvé, které F1 letos zažije, bude nové logo, které bylo oficiálně uvedeno loni po posledním závodě v Abu Dhabi. Velmi oblíbený znak, který byl užíván do té doby, vydržel celých 23 let, od roku 1994. Nové inovativní logo je další změnou, která publikum úplně nenadchla.

Pro Sebastiana Vettela a Ferrari bude Velká cena Austrálie velmi důležitým závodem. Jak německý jezdec, tak italská stáj by jistě rádi zopakovali loňský triumf a dobře tak nastartovali další boj o sesazení suverénního Mercedesu z pomyslného trůnu. Pro Vettela se bude jednat o dvoustou velkou cenu v kariéře, ve které bude moci získat své sté pódiové umístění. Pokud v závodě bude vést alespoň deset kol, dovrší tak třetí tisícovku okruhů, které strávil v čele závodu. Ferrari zároveň v Melbourne absolvuje devítistou padesátou velkou cenu.

Pokud získá Sebastian Vettel stupně vítězů, završí jejich počet na rovnou stovku. Ferrari absolvuje svůj 950. závod a Romain Grosjean svou 125. velkou cenu. Valtteri Bottas bude vstupovat do své druhé sezony v Mercedesu s ambicemi alespoň ohrozit týmového kolegu Hamiltona, kterým byl loni přesvědčivě poražen. Ke konci roku však nabral slušnou formu, když získal v posledních dvou závodech v Brazílii a Abu Dhabi pole position, přičemž tu druhou dokázal i proměnit ve vítězství v závodě. Na těchto výsledcích tedy určitě bude chtít stavět hned na začátku sezony 2018.

Kairérní jubileum zažijí v Austrálii Romain Grosjean, který odstartuje do svého stopětadvacátého závodu, stejně jako tým Sauber, který oslaví čtyřstou padesátou velkou cenu, první však v partnerství s Alfa Romeo. Smutné výročí čeká Kimiho Räikkönena, který dosáhne již pěti let bez vyhraného závodu, když naposledy dokázal zvítězit právě ve Velké ceně Austrálie v roce 2013, tehdy ještě v barvách Lotusu.

Fernando Alonso bude chtít na okruhu v Albert Park započít novou kapitolu své kariéry. Po tříletém utrpení s Hondou přichází zbrusu nová kombinace McLaren-Renault, která snad stáji z Wokingu přinese mnohem lepší výsledky, než na jaké jsme byli v dosavadním průběhu éry hybridních motorů zvyklí. Alonso bude mít poprvé od roku 2009 ve svém autě motor Renault, přičemž své dva tituly z let 2005 a 2006 získal právě ve voze francouzské automobilky.

Statisticky důležitým aspektem je také fakt, že sezona 2018 bude společně tou roku 2016 historicky nejdelší. Pojede se 21 závodů, po deseti letech se na kalendář formule 1 vrátí Velké cena Francie, která se pojede na okruhu Paula Ricarda.

Velká cena Austrálie pro rok 2018 bude také závodem s velkými bez. V první řadě to bude první závod formule 1 v Albert Parku v Melbourne, kterou neorganizuje australský obchodník a promotér Ron Walker, který zemřel letos na konci ledna. Na startovním roštu také neuvidíme Grid Girls, které se rozhodlo vedení F1 odvolat z etických důvodů. Ty nahradí Grid Kids, tedy náhodně vybrané děti, které si tak budou moci splnit sen a stát se součástí závodního víkendu.

Ve Velké ceně Austrálie nikdy nedokázal zvítězit ani získat pódiové umístění Australan. Nejlepším výsledkem australských závodníku bylo čtvrté místo, které dokázali zajet Mark Webber v roce 2012 a Daniel Ricciardo v roce 2016. Ricciardo byl na trati v roce 2014 druhý a také se zúčastnil oslavných ceremonií, později byl však diskvalifikován kvůli porušení pravidel ohledně spotřeby paliva. Letošního závodu se však samozřejmě zúčastní a bude chtít zužitkovat slibné prognózy ohledně síly Red Bullu a prolomit nešťastnou sérii domácích závodníků.

Nejdůležitějšími změnami v pravidlech jsou nové regule ohledně spotřeby částí motoru, které byly kvůli přísnosti a způsobováním obrovských penalizací kritizovány. Vedení FIA se však kupodivu rozhodlo týmům situaci ještě snížit, a snížit tak kvótu na výměny bez penalizací komponent motoru z pěti na tři.

Pirelli nyní vyrábí o dvě směsi pneumatik více než doposud. Škálu ultra-měkkých, super-měkkých, měkkých, středně tvrdých a tvrdých gum doplní hyper-měkké a super-tvrdé. Během jednotlivých závodních víkendů budou stále k dispozici dle úsudku Pirelli tři ze sedmi možných sad pneumatik do sucha. Jezdci také budou moci nově během pitstopu mísit pneumatiky stejné specifikace, ale odlišného opotřebení.

Diskuse k článku

Napsat komentář