9 let od havárie, která Kubicovi změnila celý život

Před devíti lety oběhla motoristický svět hrůzostrašná zpráva. Robert Kubica tehdy vážně havaroval během závodu rally v Itálii.

Štítky: Historie Robert Kubica Zveřejněno 6. 02 2020 — Lukáš Podstata

Vraťme se ovšem na začátek Polákovy kariéry. Robert Kubica neměl příliš financí (jeho rodina se kvůli synově závodění zadlužila) a hrál v tomto ohledu, tedy z hlediska finanční podpory, například oproti Hamiltonovi a Rosbergovi v juniorských kategoriích druhé housle. Výsledkově se jim však dokázal vyrovnávat a díky tomu postupoval směrem vzhůru.

Pro sezonu 2006 se již stal oficiálním testovacím pilotem týmu BMW Sauber a zúčastnil se několika pátečních tréninků. Kvůli nehodě během Velké ceny Německa a následných bolestech, na které si tehdejší pilot Sauberu Jacquese Villeneuve stěžoval (neoficiálně se hovořilo o jeho rozporech s týmem), se rozhodl tým BMW Sauber nasadit do GP Maďarska Kubicu, který doslova všechny svou rychlostí šokoval.

Robert Kubica během sezony 2006.

Již během kvalifikaci se dokázal probojovat do první desítky a porazil dokonce týmového kolegu Nicka Heidfelda. V závodě mohl získat za sedmé místo dva body, ale kvůli nízké hmotnosti monopostu F1.06 byl diskvalifikován. Za to však nemohl, během závodu mu vytekl hasící přístroj… Nikdo však v tu dobu netušil, co teprve přijde. Další závod se konal na italské Monze. V kvalifikaci skončil Polák na šestém místě, ovšem jeho týmový kolega Heidfeld startoval třetí. Závod však dopadl fantasticky a Kubica ve svém druhém startu v Grand Prix v kariéře vystoupal na třetí stupínek.

Polák závodil v Sauberu celkem tři sezony a získal spoustu dalších vynikajících umístění. Největší triumf však přišel během GP Kanady v sezoně 2009, kde dokázal zvítězit. Kubica si tak vynahradil předchozí rok, kdy na tom samém okruhu zažil hrozivou havárii, ze které jako zázrakem vyvázl naštěstí vážněji nezraněn.

Největší milníky Roberta Kubici v F1.

Po štaci v Sauberu podepsal Kubica v týmu Renault. Polák pořád dosahoval obrovské rychlosti a nakonec zakončil sezonu na celkovém osmém místě. Po sezoně, během zimní přestávky, však 6. února přišla zpráva, která zasáhla celý motoristický svět. Robert Kubica během závodů v rally těžce havaroval a hrozí mu amputace pravé ruky.

V tehdejší době se snažil na pozitivní vlně zůstat Kubicův manažer, který k pilotovi stavu řekl: „Chirurgové se snaží obnovit funkčnost pravé ruky. Musíme myslet především na zachování funkce svalů, ale Robert má velmi silnou vůli a je neskutečný bojovník.“

Nakonec se pravá ruka dokázala zachránit, ale plná funkčnost se již Kubicovi nikdy nevrátila. Polák však prokázal neskutečnou víru a bojoval, aby se mohl vrátit ke své největší lásce a to motorsportu. To se mu nakonec povedlo a závodil několik sezon ve WRC 2, avšak pořád doufal v návrat do královny motorsportu.

Po šesti letech dostal příležitost svézt se v monopostu F1 konkrétně v Lotusu z roku 2012. Velký návrat se však konal až na sezonu 2019, kdy byl Kubica ohlášen jako hlavní jezdec v týmu Williams. Jak tento comeback dopadl, již dnes všichni víme. Ač nebyl výsledkově příliš úspěšný, nikdo nedokáže Kubicovi odpárat skutečnost, že se dokázal po strašné havárii vrátit zpět mezi nejlepší piloty světa a za to má jistě u většiny fanoušků obrovské uznání. A třeba není všem dnům konec – Polák pokračuje jako testovač Alfy Romeo…

Diskuse k článku

Napsat komentář