Kritika komisařů za dlouhé rozhodování není na místě. Proč?

Nervozita fanoušků a jejich napětí během čekání na verdikt, zda padne nějaký trest za kolizi mezi Maxem Verstappenem a Charlesem Leclercem, je pochopitelná. Pochopitelná je ale také snaha sportovních komisařů nic nepodcenit a učinit správné rozhodnutí, i kdyby mělo chvíli trvat.

Štítky: Charles Leclerc FIA Max Verstappen Zveřejněno 2. 07 2019 — Tomáš Richtr

Zdá se, že divák nebude nikdy spokojen. Buď budou komisaři rozhodovat rychle, a dle mého názoru špatně, jako v Kanadě, nebo si dají čas na rozmyšlenou a pak rozhodnou (podle mého názoru) správně. Jako v Rakousku. Když se ale na celou věc podíváte více zblízka, zas až tak strašně dlouhé řízení to nebylo.

Tedy… přiznám se ke svému překvapení, že ačkoli si incident mezi Verstappenem a Leclercem zasloužil pozornost sportovních komisařů za účelem prošetření, čekal jsem rychlé “NO FURTHER ACTION”, tedy není nutné nikoho trestat. Verstappen zaútočil a tím, že se dostal bez problémů a kontaktu na vnitřek, aniž by ztratil kontrolu nad autem, zatáčku hantýrkou okruhového motorsportu “vyhrál”. Leclerc odmítl porážku uznat, což jej od něj sympatické, a snažil se zůstat na dráze, ačkoli si Verstappen držel vyhranou závodní stopu. Že s tímto podáním ne všichni souhlasí, je pochopitelné. Je vás přibližně 25 % takových. Zbývajících 75 % naopak souhlasí s rozhodnutím komisařů prohlásit vše za závodní incident.

Ti se rozhodli nečinit rozhodnutí rovnou, ale promluvit se závodníky. (Kéž by ke stejnému kroku sáhli v Kanadě.) Jenomže po skončení závodu mají piloti povinnosti věnovat se novinářům, první tři v cíli musí také na tiskovou konferenci. Celá tahle procedura zabere přibližně hodinu. Proto byli piloti předvoláni na 18. hodinu, kdy se incident začal probírat, hodinu a půl po šachovnicové vlajce, která zavlála v 16:33.

Samotné slyšení trvalo přibližně hodinu. Během slyšení se pouští záznamy nejenom z televizních, ale také průmyslových kamer podél okruhu. Podrobně se studuje telemetrie z obou aut, stejně jako řada obdobných případů z minulosti využitím databáze FIA.

Po skončení jednání kolem 19. hodiny je potřeba sepsat rozhodnutí, které obsahuje řadu odkazů na rozsáhlá pravidla formule 1 a Mezinárodního sportovního kodexu. Je nutné rozhodnutí nechat zkontroloval a schválit podpisy sportovních komisařů. Pak se rozhodnutí předává zúčastněným stranám a zveřejňuje. K tomu došlo v 19:46, zhruba tři čtvrtě hodiny po skončení slyšení, které začalo o hodinu dříve.

Sportovní komisaři se rozhodli přistoupit k rozhodování svědomitě, a to jim nelze vyčítat. Práce kvapná málo platná, jak ukázala Kanada, což vedlo k chybě, kterou FIA už nikdy nepřizná.

Diskuse k článku

Napsat komentář