Osm nejchaotičtějších otvíráků sezony v historii
Melbourne nám připravilo akcí nabitou podívanou, tedy především druhá polovina závodu byla pěkná loterie. Ovšem nebylo to poprvé, co jsme vstoupili do sezony s chaotickým závodem.
Kartami v úvodním závodě sezony 2025 v australském Melbourne pořádně zamíchalo počasí. Nevyzpytatelné podmínky nachytaly řadu pilotů, ať už nováčků, tak i zkušených mazáků. Z šesti zelenáčů dokončili jenom dva, vůz neudrželi na trati ani dvojnásobný mistr světa Fernando Alonso, či Carlos Sainz. Bernd Mäylander byl na trati hned třikrát – po nehodě Jacka Doohana, Alonsa, Liama Lawsona a Gabriela Bortoleta.
Grand Prix Austrálie 2002
Meblourne hostilo zahajovací podnik ročníku již 24 krát, přičemž právě otvírák sezony 2002 byl jedním z těch nejchaotičtějších. Pilot Ferrari Rubens Barichello měl sice skvělý start, kdy si udržel první místo.
Nicméně vedení nemělo dlouhého trvání, protože v první zatáčce neubrzdil Ralf Schumacher svůj williams a narazil do zadní části Brazilcova vozu, což jej katapultovalo přes něj a přistál v bariéře. Tento incident spustil domino efekt, který komentátor Martin Brundle tehdy popsal jako “všichni bourají ze soucitu”, přičemž šest dalších vozů skončilo společně s Barrichellem a Schumacherem už v prvním kole.
Vytěžil z toho David Coulthard, který se dostal do čela, zatímco Schumacher klesl na čtvrté místo. Poté, co Coulthard vyjel z trati, bojoval o pozici Schumacher s Juanem Pablem Montoyou, souboj nakonec vyhrál Schumacher. Závod dokončilo pouze osm jezdců – jedním z nich byl Mark Webber, který při svém debutu před domácím publikem dojel na pátém místě a získal pro Minardi pohádkové body.
Grand Prix Jihoafrické republiky 1993
Když už mluvíme o Schumacherovi – pozdější legenda královny motorsportu ukázala svůj potenciál už na začátku své kariéry, včetně prvního závodu sezony 1993, Grand Prix Jihoafrické republiky.
Alain Prost se po roce mimo závodní dění vrátil na startovní rošt v barvách Williamsu a získal pole position před svým starým rivalem Ayrtonem Sennou a novou výzvou v podobě Schumachera – čímž se vytvořila vzácná příležitost, kdy jsme mohli vidět souboj tří největších jezdců všech dob.
Senna a Schumacher měli lepší start než Prost, ale Francouz se brzy probil zpět před Schumachera a následně pronásledoval Sennu v boji o vedení. A i když Schumacher nakonec získal druhé místo na úkor Senny, později o něj přišel poté, co se roztočil a propadl se v pořadí.
Drama ještě vystupňovala bouřka, která zasáhla Kyalami v závěrečných fázích závodu. Nakonec bylo klasifikováno pouze pět jezdců, přičemž Mark Blundell s Ligierem překvapivě obsadil třetí místo. Doplnil tak na pódiu vítěze Prosta a druhého Sennu.
Grand Prix Bahrajnu 2022
Když se formule 1 v roce 2022 chystala na úvodní závod sezony v Bahrajnu, viselo ve vzduchu mnoho otazníků. Do hry vstoupila řada nových technických předpisů, ve kterých se kladl důraz na přísavný efekt, což slibovalo pořádné zamíchání pořadím.
Po napínavém souboji o titul mezi Maxem Verstappenem a Lewisem Hamiltonem, který v roce 2021 dominoval, to vypadalo, že se karty zcela obrátily – Charles Leclerc ve voze Ferrari získal pole position a během závodu svedl s Verstappenem strhující bitvu o vedení.
Dramatický moment přišel pouhá tři kola před cílem – Verstappen, který byl stále těsně za Leclercem, musel odstoupit kvůli problému s tlakem paliva. O dvě kola později potkal stejný osud i jeho týmového kolegu Sergia Péreze.
Ferrari tak nejen slavilo dvojité vítězství a ukázalo se jako nová síla, se kterou bylo třeba počítat, ale i zbytek pole přinesl překvapení. Mercedes už nevypadal tak dominantně jako dřív, McLaren se ocitl téměř na chvostu, a Nico Hülkenberg se vrátil za volant jakožto náhradník za pilota Aston Martinu Sebastiana Vettela, který měl pozitivní test na Covid-19.
Grand Prix Austrálie 2009
Další případ, kdy nová technická éra přinesla překvapení hned při úvodním závodě sezony, je Velká cena Austrálie 2009. Dnes už je dobře známý příběh o tom, jak tým Brawn GP – narychlo poskládaný z bývalého týmu Hondy poté, co se japonská automobilka na konci roku 2008 rozhodla z F1 stáhnout – naznačil během předsezónních testů, že by mohl mít nad soupeři navrch.
Tento příslib se potvrdil při závodě v Melbourne, kde Jenson Button a Rubens Barrichello obsadili první řadu startovního roštu. Zatímco Button odstartoval z pole position bez problému, jeho týmový kolega měl špatný start a hned v prvním kole se zapletl do několika incidentů hlouběji v poli.
Button musel čelit tlaku ze strany Sebastiana Vettela, který ho pronásledoval v boji o vítězství, ale kolize mezi pilotem Red Bullu a Robertem Kubicou z BMW v závěrečných kolech nakonec odstranila jakékoliv riziko, že by Button o triumf přišel.
Mezitím pro Barrichella znamenal závod pořádně divoké odpoledne – většinu závodu bojoval o pozice a nějakým zázrakem cílem projel na druhém místě. Zpečetil tak neuvěřitelný double pro tým Brawn GP při jejich debutu.
Grand Prix Rakouska 2020
Sezona formule 1 v roce 2020 odstartovala se zpožděním kvůli pandemii Covid-19, což znamenalo, že první dva závody zkráceného šampionátu hostil v červenci rakouský Red Bull Ring. Pro fanoušky to však stálo za to, protože úvodní závod přinesl pořádné drama.
Valtteri Bottas z Mercedesu odstartoval z pole position, ale z druhého místa startujícího Max Verstappena zradila v 11. kole technika poté, co ztratil výkon, a byl nucen odstoupit. Následoval další chaos, když došlo ke kolizi mezi Carlosem Sainzem z McLarenu a Sebastianem Vettelem – pilotem, kterého měl Španěl v roce 2021 nahradit ve Ferrari.
Další nepříjemný incident se odehrál mezi Lewisem Hamiltonem a Alexem Albonem, který přišel o šanci získat své první pódium pro Red Bull. Albon se do vysílačky rozčiloval, že Hamilton neumí prohrávat. Pravděpodobně měli podobný názor i komisaři, kteří Brita za incident potrestali.
Mezitím se Charles Leclerc probojoval ze sedmého místa až na druhé, Lando Norris svedl tvrdý souboj se Sergiem Pérezem o poslední místo na stupních vítězů a Daniil Kvyat se stal dalším nešťastníkem, když měl defekt zadní pneumatiky. Bottas však zůstal mimo veškeré potíže a v klidu si dojel pro vítězství uprostřed chaosu za sebou.
Grand Prix USA 1990
Jak by se dalo říci dnešním jazykem: Počasí umí ve formuli 1 velmi dobře “uvařit” a v takových případech většinou nestačí pouhý talent závodníka, ale také pořádná dávka štěstí. “Vyšší moc” promluvila i do průběhu velké ceny v americkém Phoenixu.
Mračna se nečekaně otevřela už v kvalifikaci, kde svou rychlostí překvapily týmy, které využívaly pneumatiky Pirelli – což byla tehdy většina stájí ze středu pole. To vedlo k tomu, že startovní rošt měl neobvyklou podobu – první řadu obsadili Gerhard Berger na McLarenu a Pierluigi Martini na Minardi. Zatímco Jean Alesi startoval čtvrtý hned před Ayrtonem Sennou z McLarenu. Francouz měl perfektní odpich ze startovního slotu a do vedení se probojoval hned v první zatáčce a začal soupeřům ujíždět.
Až v druhé polovině závodu se Senna Alesimu přiblížil – ale mladý Francouz se nechtěl vzdát snadno a poté, co ho Brazilec poprvé předjel, si pozici vzal zpět. Senna však při dalším pokusu svůj manévr dokončil a nakonec z bitvy vyšel vítězně, zatímco Alesi se musel spokojit s druhým místem v jednom z nejpamátnějších a nejpřekvapivějších soubojů zahajovacího závodu sezóny.
Grand Prix Austrálie 2003
Právě v Melbourne v roce 2003 se poprvé konala kvalifikace, která se jela pouze na jeden pokus. Nejlépe si s novým formátem poradila hvězda italské stáje Schumacher, který získal pole position.
Jenže před začátkem nedělního závodu se rozpršelo a Schumacher tak nedokázal navázat své dominantní výkony z předchozí sezony.
Velká cena se zdramatizovala brzy poté, co Rubens Barrichello, startující z druhého místa, obdržel penalizaci průjezdu boxy za ulitý start, a později se stal jedním z několika jezdců, jejichž závod skončil nehodou.
S měnícími se podmínkami na trati zvolily přední týmy odlišné strategie, což vedlo k častým změnám na čele závodu mezi Kimim Räikkönenem z McLarenu, který startoval z 15. místa, Schumacherem a Montoyou z Williamsu.
Poté, co Räikkönen musel odpykat penalizaci za překročení rychlosti v boxech a Schumacher byl nucen zajet do boxů kvůli poškození podlahy po přejezdu obrubníků, se Montoya ocitl na cestě za vítězstvím. Kolumbijec však udělal chybu a dostal smyk méně než deset kol před cílem, čímž otevřel cestu Coulthardovi, který si tak připsal překvapivé vítězství pro McLaren.
Grand Prix Jihoafrické republiky 1982
Chaos zasáhl Velkou cenu Jihoafrické republiky 1982 ještě předtím, než vozy vůbec vyjely na trať – jezdci vstoupili do stávky v reakci na nová pravidla týkající se Super Licence. Na poslední chvíli však bylo dosaženo kompromisu a závod se nakonec uskutečnil.
René Arnoux z Renaultu si zajistil pole position, zatímco jeho týmový kolega Alain Prost startoval až z pátého místa. Prost však předvedl raketový start, díky kterému se posunul na druhé místo, a po 14 kolech se ujal vedení.
Závod dostal dramatický zvrat, když Prost přibližně v polovině závodu utrpěl defekt pneumatiky, což ho po zastávce v boxech odsunulo na osmou příčku. Přestože se v tu chvíli zdálo, že je mimo hru, Prost předvedl neuvěřitelný návrat, prokousal se startovním polem a znovu převzal vedení od Arnouxe.
Když zavlála šachovnicová vlajka, muž, který si vysloužil přezdívku „Profesor“, projel cílem s náskokem 14 sekund před Carlosem Reutemannem z Williamsu. Arnoux se musel spokojit se třetím místem, zatímco Niki Lauda při svém návratu do F1 po dvouleté pauze skončil v barvách McLarenu čtvrtý.