8 faktů, které jste o F1 možná nevěděli

Od konce Manoru po sezoně 2016 se počet startujících ustálil na dvaceti v deseti týmech. Věděli jste, že se v 80. letech minulého století na start postavilo neuvěřitelných 40 vozů, nebo že BRM nasadilo do vybraných závodů pět vozů?

Štítky: Historie Zveřejněno 13. 03 2025 — Bára Goldmannová

1989: Nejvyšší počet týmů a jezdců v sezoně

V dnešní době stojí na startovním roštu dvacet jezdců. Avšak v sezoně 1989 se závodních víkendů účastnilo 40 vozů 21 týmů, z toho dvě stáje měly po jednom pilotovi. V útrobách monopostů byly uloženy motory Lamborghini, Honda, Ford Cosworth, Judd, Yamaha, Renault a Ferrari. Tehdy měla nejhojnější účast Itálie se svými 16 zástupci, v těsném závěsu pak byla Francie s 11 závodníky.

1953: Nejvíce klasifikovaných jezdců v sezoně a nejvyšší počet startujících do velké ceny

V sezoně 1953 odstartovalo do velkých cen neuvěřitelných 76 jezdců, a to i přesto, že se tehdejší kalendář skládal pouze z devíti závodů a zároveň tam nebyli zahrnuti jezdci, kteří se zúčastnili pouze Indy 500. Ovšem celou sezonu absolvovalo pouze devět “statečných”.

Velkou zásluhu na tak bohaté startovní listině měla Grand Prix Německa na legendárním okruhu Nürburgring, na jejímž startu stálo 34 vozů, přičemž do cíle jich dojelo 16.

1972: BRM s rekordními pěti vozy!

Současná pravidla povolují dva vozy na tým, ale nebylo tomu tak vždy. Když byl šampionát ještě “v plenkách”, tovární týmy zpravidla nastupovaly se třemi až čtyřmi monoposty. Rekord ale stanovilo BRM, které v sezoně 1972 nasadilo v Argentině, Monaku, Belgii a Francii hned pět vozů!

1985: Poslední tým se třemi piloty na startu

Od roku 1985 je v pravidlech, že tým smí startovat pouze se dvěma vozy, přesto měl Renault v Grand Prix Německa tři vozy, za jejich volantem seděli Patrick Tambay, Derek Warvwick a Fracois Hesnault. Mělo to však jeden háček: bodovat mohli pouze dva z nich.

90. léta: Týmy s jedním pilotem

Do konce devadesátých let bylo běžné, že tým startoval pouze s jedním jezdcem. V roce 1991 byl v Austrálii jediným zástupcem týmu Fondmetal Gabriele Tarquini, který se ale nedostal ani do kvalifikace. Následující rok sice tým Andrea Moda často nastupoval s jedním pilotem, ale v soupisce byl veden jako tým se dvěma vozy.

1958: Závod o deseti monopostech

Pomineme-li fiasko z GP USA 2005, do které odstartovalo kvůli problémům s pneumatikami pouze šest vozů, tak nejmenší startovní rošt čítající 10 vozů byl na Grand Prix Argentiny 1958.

2016: Poslední závod s 22 auty

Velká cena Abú Dhabí 2016 je posledním podnikem, kterého se zúčastnilo 11 týmů, než Manor po finančních problémech definitivně opustil formuli 1. Místo Manoru příští rok zaujme nováček z Ameriky, tým Cadillac. Snad nebude následovat svými výkony neúspěšné tažení Britů…