75. výročí F1: Triumfy a tragédie

Formule 1 vstoupí v břenu do 75. ročníku. Co se během těchto let událo?

Štítky: Historie Zveřejněno 5. 01 2025 — Bára Goldmannová

Před pěti lety – úvodní GP až v červenci

Pátek 13. března 2020 byl dnem, kdy pandemie zasáhla formuli 1. Po pozitivním testu jednoho ze zaměstanců McLarenu byla Grand Prix Austrálie v Melbourne v 10 hodin místního času zrušena – se zástupy tisíce fanoušků před vstupem na okruh. Po škrtech v zámoří a Evropě – zrušilo se celkem devět závodů – začala sezona 5. července Grand Prix Rakouska ve Spielbergu, o týden později se odjela první Grand Prix Štýrska.

Heslo roku: “za zavrenými dveřmi.” 6. září v Monze senzačně triumfoval Pierre Gasly na AlphaTauri. O tři měsíce později jsme byly svědky dalšího nečekaného vítězství, a sice GP Sachíru ovládl Sergio Pérez ve voze Racing Pointu.

Před 10 lety – první žena v F1 po mnoha letech

Susie Wolffová se stala po mnoha letech první ženou, která se zúčastnila závodního víkendu formule 1. Usedla do Williamsu v prvním tréninku v Barceloně a v Silverstone. V listopadu téhož roku pověsila manželka šéfa stáje Mercedesu Tota Wolffa helmu na hřebík. V současné době je v čele čistě ženské série “F1 Academy”.

Před 15 lety – pouze čtyři motoráři, ale i čtyři nové týmy

Po odchodu BMW a Toyoty kvůli hospořáské krizi byly ve formuli 1 najednou pouze čtyři výrobci motorů – Ferrari, Mercedes, Renault a Cosworth. Přesto se startovní rošt rozšířil o čtyři nové týmy: Mercedes (dříve Brawn), Lotus Racing, Virgin a HRT. V Abú Dhabí došlo k historickému finále, ve kterém bojoval o titul Fernando Alonso ve Ferrari a oba jezdci Red Bullu – Mark Webber a Sebastian Vettel. Ačkoliv byl Němec až třetí, tak se po strategické chybě Italů stal šampionem právě on. Zároveň to byl také poslední závod, ve kterém se představil doposud poslední Rakušan Christian Klien (HRT).

Před 20 lety – premiéra Red Bullu a “závod duchů”

V roce 2005 se poprvé na start postavil nový tým – Red Bull Racing, který vznikl odkupem Jaguaru. Do jeho vozů usedl David Coulthard a Christian Klien. Tehdy byl v utrobách Red Bullu usazen ještě motor Cosworth. Alex Wurz zaskakuje v Imole za zraněného Juana Pabla Montoyu a dojíždí do cíle jako třetí. 21. srpna se koná premiérová GP Turecka v Istanbul Parku.

Ještě předtím ale došlo k památnému závodu v Indianapolis, kdy se musely po zaváděcím kole odstavit všechny vozy na pnemuatikách Michelin, protože by pneumatiky nevydržely zatížení v cílové klopené zatáčce (Speedway Turn One for the Indycars). Pouze tři týmy s pneumatikami Bridgestone odjely „závod duchů“, ve kterém Michael Schumacher (po pěti titulech mistra světa v řadě) dosáhl jediného vítězství Ferrari v sezóně. Dvě Ferrari před dvěma Jordany a dvěma Minardi – a Patrick Friesacher na šestém místě se svými jedinými mistrovskými body! Fernando Alonso (Renault) se poprvé stal mistrem světa.

Před 25 lety – První titul Schumachera a Ferrari po 21 letech

8. října 2000 získal Michael Schumacher v předposledním závodě na Suzuce svůj první titul mistra světa s Ferrari, které se titulu dočkalo po 21 letech (Jody Scheckter 1979). V témže roce debutoval ve Williamsu pozdější mistr světa Jenson Button.

Tragédií roku byla havárie Learjetu při nouzovém přistání v Lyonu 2. května, kterou David Coulthard, jeho tehdejší přítelkyně Heidi Wichlinski a trenér Andy Matthews přežili, zatímco piloti David Saunders a Dan Worley zemřeli. Coulthard byl na cestě z Británie do Nice, pět dní před GP Španělska v Barceloně. Skot se i přes drobná zranění mohl závodu zúčastnit a skončil druhý za týmovým kolegou z McLarenu Mikou Häkkinenem.

Před 30 lety – příchod Red Bullu do F1

V roce 1995 slavili hned tři piloti svá první vítězství: Johny Herbert z Benettonu, David Couldhard z Williamsu a Jean Alesi z Ferrari. Mladičký tým Sauber se stal po přechodu na motory Fordu na dva roky tovráním týmem a přivedl do formule 1 nového partnera a titulárního sponzora: Dietricha Mateschitze a Red Bull. Tehdy se ještě nedalo ani odhadnout, jaké jméno si Red Bull v průběhu let vybuduje. Na konci roku došlo k neuvěřitelné výměně jezdců: Michael Schumacher coby dvojnásobný mistr světa přichází do Ferrari a duo z Maranella Jean Alesi s Gerhardem Bergerem míří naopak do Benettonu.

Před 40 lety – Lauda ukončuje kariéru

Během Grand Prix Rakouska oznámil trojnásobný šampion Niki Lauda, že po závěrečném závodě ukončí kariéru. V Zandvoortu si připsal pilot McLarenu své poslední vítězství. Jeho týmový kolega ALain Prost naopak získal svůj první titul mistra světa. A v Estorilu poprvé triumfoval jistý Ayrton Senna v Lotusu.

Před 50 lety – Laudův první titul

7. září 1975 propukly v Itálii celostátní oslavy, když v Monze vyhrál Clay Regazzoni a jeho týmový kolega z Ferrari Niki Lauda, který dojel třetí, byl korunován mistrem světa. Stal se prvním šampionem od roku 1964, kdy šampionát ovládl John Surtees.

Tragické události – nejčernější den v historii motorsportu

Před 55 lety přišel v Monze o život Jochen Rindt a stal se šampionem “in memoriam”. O pět let dříve, v roce 1965, dostala Rindtova kariéra první důležitý impuls, a to díky nečekanému vítězství v legendární 24 hodinovce Le Mans.

Před 70 lety se stala nejhorší katastrofa v historii motorsportu. 11. června 1955 zemřelo po kolizi Pierra Levegha a Lance Macklina 84 lidí, když Leveghův mercedes vletěl do zemského valu před tribunou, rozlomil se a explodoval. V důsledku toho několik evrospkých zemí zakázalo nebo rušilo závody. Zákaz závodění ve Švýcarsku byl zrušen až v roce 2022. Ovšem tvrzení, že i Mercedes se stáhl ze světa motorsportu kvůli této tragédii, je mylný, jelikož představenstvo o konci Mercedesu rozhodlo už na jaře roku 1955.

Před 75 lety se začala psát historie

Vůbec první závod královny motorsportu se konal 13. května 1950 na okruhu v Silverstone, který vyhrál Ital Nino Farina před krajanem Luigim Fagiolim a Britem Regem Parnellem.