7 nejdramatičtějších diskvalifikací v historii

Ferrari zažilo v Číně noční můru, když o body přišlo kvůli diskvalifikaci obou vozů. Ovšem není to ojedinělý případ, kdy bylo vyřazení jezdce z výsledkové listiny extrémně bolestivé. Pamatujete si například hořký konec jinak skvělého příběhu Daniela Ricciarda na domácí půdě z roku 2014?

Štítky: diskvalifikace Historie Nepřehlédněte Zveřejněno 2. 04 2025 — Bára Goldmannová

Ferrari muselo v Šanghaji spolknout pořádně hořkou pilulku. Po vydařené sobotě, kdy sprint stylem start cíl ovládl nečekaně Lewis Hamilton, Ferrari zaznamenalo i v neděli slušný bodový přísun za páté, resp. šesté místo. Nicméně po závodě přišla tvrdá ráda, jelikož byli oba piloti Ferrari diskvalifikováni – Lewis Hamilton za příliš opotřebovanou desku podlahy a Charles Leclerc kvůli podváze vozu. Stalo se tak poprvé v historii, že byly vyřazeny z výsledků oba monoposty italské stáje.

GP Belgie 2024: Russell s podváhou

Zatímco Hamilton čelil v Šanghaji své třetí diskvalifikaci v kariéře (o tom více později), Brit byl jedním z těch, kteří neúmyslně těžili z diskvalifikace jeho bývalého týmového kolegy z Mercedesu, George Russella, z loňské Velké ceny Belgie.

Russell se zdál být na dobré cestě k senzačnímu vítězství ve Spa-Francorchamps, když dokázal dojet do cíle s jednozastávkovou strategií, přestože ho Hamilton na čerstvějších gumách stíhal až do samotného závěru.

Russellovo nadšení z vítězství však krátce po závodě vystřídalo zklamání, jelikož ve zprávě technického delegáta stálo, že jeho vůz neprošel kontrolou. F1 W15 byl o 1,5 kg lehčí, než je předepsaná minimální váha.

GP Velké Británie / GP Belgie 1994: Schumacherovy přešlapy

Michael Schumacher vstupoval do osmého víkendu sezony 1994 na Silverstone jako lídr šampionátu – ale tato pozice byla po dramatickém incidentu, který se stal ještě před řádným začátkem závodu, ohrožena.

Během zahajovacího kola Schumacher předjel svého rivala v boji o titul Damona Hilla, což mu vyneslo pětisekundovou penalizaci „stop/go“. Nicméně ve stanovém čase ji neodpykal, kvůli čemuž dostal signál černou vlajku a vrátil se do boxů.

Benetton však nezahálel a Schumacherovi nakonec zajistil návrat do závodu s podmínkou, že si musí trest “stop/go” odpykat. Přesto dojel na druhém místě, o které přišel kvůli diskvalifikaci za ignorování černé vlajky. Kromě toho si vysloužil stopku pro následující dva závody.

Tým pochopitelně podal odvolání a Schmacher tak mohl nadále závodit. V Belgii si dojel pro vítězství. Ale opět to mělo jeden háček: opět byl diskvalifikován. Tentokrát kvůli příliš opotřebené desce podlahy. To bylo naposledy, kdy byl vítěz ve Spa diskvalifikován, než došlo o 30 let později k prohřešku na monopostu George Russella.

Co se týče odvolání ohledně výsledku na Silverstone – to bylo nakonec přijato, což vedlo k tomu, že Schumacher tedy musel vynechat závod v Itálii a Portugalsku – přesto ale na konci sezony získal první ze svých sedmi titulů mistra světa.

GP Kanady 2004/2005: Montoyovo kanadské prokletí

Diskvalifikace jsou naštěstí pro většinu jezdců relativně vzácné – ale pro Juana Pabla Montoyu se zdál být okruh Gillese Villeneuvea prokletý. Dosáhl totiž něčeho, čeho nikdo předtím ani potom nedosáhl – a sice, že byl diskvalifikován ze dvou po sobě jdoucích Grand Prix Kanady.

První přišla během poslední sezony Kolumbijce u týmu Williams v roce 2004, kdy po kvalifikaci na čtvrtém místě zakončil solidní neděli pro tým pátým místem v cíli, přičemž jeho týmový kolega Ralf Schumacher obsadil třetí místo na stupních vítězů.

Oba jezdci však následně přišli o své výsledky kvůli porušení předpisů týkajícího se brzd na jejich vozech, což postihlo i oba jezdce týmu Toyota.

Montoyovo neštěstí v Montrealu pokračovalo i v roce 2005 po jeho přechodu do McLarenu. Poté, co zůstal na trati, když většina pole zajela do boxů během fáze Safety Caru, provedl svou zastávku o kolo později – ale brzy byl vyšetřován za to, že vyjel z boxů, když byla rozsvícena červená světla, což byl přestupek, za který byl nakonec diskvalifikován.

GP Brazílie 2021: Hamiltonův kvalifikační Černý Petr

Jak již bylo zmíněno, Hamiltonovo vyřazení z výsledků z GP Číny znamenalo jeho třetí diskvalifikaci, přičemž předchozí dvě se odehrály v roce 2009 (Austrálie) a 2023 (Spojené státy). Možná nejdramatičtější diskvalifikace však přišla po kvalifikaci, když F1 zavítala do Sao Paula v roce 2021.

Před tímto závodem Hamilton stíhal vedoucího Maxe Verstappena v čím dál napjatějším boji o titul. Ale – vzhledem k tomu, že kvalifikace probíhala v pátek jako součást spritnového víkendu, drama přišlo, když Brit byl po kvalifikaci diskvalifikován kvůli porušení pravidel ohledně DRS, což ho připravilo o pole position pro 100 km sprint.

To znamenalo, že Brit startoval úplně z chvostu startovního pole – ale po jeho fantastické stíhací jízdě, která se stala legendární součástí historie spritnů, nakonec skončil na úžasném pátém místě.

Do nedělní velké ceny startoval Hamilton z desátého místa po penalizaci odsunu pěti míst na startu za použití dodatečných prvků pohonné jednotky – a tentokrát svou pozdější jízdu dovršil až k vítězství, když předjel svého rivala Verstappena a zajistil si těžce vybojované vítězství.

GP Japonska 1989: Sennův zkrat

Jedna z nechvalně proslulých diskvalifikací v historii F1 se odehrála v Suzuce v roce 1989 – incident, který nejen ovlivnil výsledek šampionátu v oné sezoně, ale pravděpodobně měl i dopad na tu následující.

Intenzivní interní rivalita mezi Alainem Prostem a Ayrtonem Sennou vyvrcholila během předposledního závodu sezóny, Grand Prix Japonska, kde se oba kontroverzně srazili na 47. kole z 53 při boji o vedení.

Zatímco Prost okamžitě vypadl, Senna se vrátil na trať a zdálo se, že si díky triumfu udrží šanci na titul – ale toto vítězství bylo později anulováno, když byl Brazilec diskvalifikován za to, že při návratu na trať po kolizi si zkrátil šikanu.

Prost následně získal svůj třetí titul mistra světa – ale o 12 měsíců později, když se F1 vrátila do Suzuky, kde jsme byli svědky dalšího boje o titul, byl Senna zjevně rozhodnutý nedopustit, aby se historie opakovala. Tentokrát to byl Prost – nyní v Ferrari – kdo přišel o titul v podobně kontroverzní kolizi mezi bývalými týmovými kolegy, což Sennovi přineslo jeho druhý titul.

GP Austrálie 2014: Místo Ricciardova historického výsledku diskvalifikace

Před 11 lety byl Daniel Ricciardo jen krůček od historického okamžiku. Milníku sice dosáhl, ale nakonec mu byl úspěch odebrán. Tehdejší pilot Red Bullu se mohl stát prvním Australanem, který získal na domácí půdě stupně vítězů, ale…

V sezoně 2014, kdy formule 1 vstoupila do nové turbo-hybridní éry, byl nadějný australský mladík povýšen do Red Bullu, kde nahradil Marka Webbera. Jeho debutový víkend v “áčku” začal slibně, když si v kvalifikaci pojistil start z první řady po boku Lewise Hamiltona, přičemž dokázal porazit svého zkušeného týmového kolegu a čtyřnásobného mistra světa Sebastaina Vettela – Němec startoval 13.

V den závodu se věci ještě zlepšily, když nový jezdec Red Bullu získal své první pódium poté, co skončil na druhém místě, a potěšil diváky tím, že se stal prvním Australanem, který stál na stupních vítězů během domácího závodu F1.

Ale tato radost se změnila v zoufalství hodiny po zavlátí šachovnicové vlajky, když byl Ricciardo diskvalifikován poté, co bylo zjištěno, že jeho RB10 překročil maximální povolený průtok paliva. Následné odvolání týmu Red Bull bylo neúspěšné – což znamená, že čekání na místního jezdce, který by skončil na stupních vítězů na Velké ceně Austrálie, stále pokračuje.

GP Velké Británie 1976: Diskvalifikace Hunta po dvou měsících

Většina výše uvedených příkladů ukazuje, jak byli jezdci a týmy připraveni o své výsledky buď během závodu, nebo krátce po jeho skončení – ale potvrzení diskvalifikace Jamese Hunta z GP Velké Británie 1976 přišlo až o celé dva měsíce později!

Před svými oddanými domácími fanoušky na Brands Hatch to vypadalo, že Huntův závod je u konce po incidentu v první zatáčce, který vedl k vyvěšení červené vlajky, přičemž Brit zastavil svůj McLaren na trati místo toho, aby se vrátil na restart.

I když to na první pohled vypadalo, že je ze závodu venku, rozhodlo se, že mu bude umožněno pokračovat, když závod znovu začal, kvůli obavám z možných problémů mezi diváky, pokud by nemohl startovat. Poté tento domácí favorit později předjel svého soupeře v šampionátu Nikiho Laudu a závod vyhrál.

Po závodě podali protest ostatní týmy a jak Ferrari pokračovalo se svou žalobou v týdnech, které následovaly, rozhodnutí o Huntově diskvalifikaci bylo učiněno až po dvou měsících, což znamenalo, že vítězství bylo připsáno Laudovi v roce, který byl definován dramatickým bojem o titul mezi těmito dvěma závodníky – soubojem, ve kterém nakonec Hunt zvítězil.