5 úspěšných a 5 neúšpěšných smluv Ferrari

Ferrari je synonymem Formule 1. Jeho bohatá historie je plná skvělých úspěchů, ale také momentů, kdy se slavná stáj vydala slepou uličkou. Připravili jsme přehled pěti nejúšpěšnějších a pěti nejkontroverznějších rozhodnutí o jezdeckých smlouvách, které ovlivnily osud týmu.

Štítky: Ferrari Historie Zveřejněno 21. 01 2025 — GPF1.cz

5 úspěšných smluv Ferrari

Michael Schumacher (1996–2006)
– Proč to vyšlo: Snad nejvýraznějším příkladem úspěšného kroku Ferrari bylo rozhodnutí Michaela Schumachera připojit se k týmu pro sezónu 1996. V té době to byl odvážný krok, protože Němec získal dva po sobě jdoucí tituly v letech 1994 a 1995 s Benettonem, zatímco Scuderia se snažila znovu najít svou někdejší slávu.První sezóny společného působení přinesly mnoho výzev – včetně Schumacherovy diskvalifikace z šampionátu 1997 a zlomené nohy, která ho vyřadila z boje o titul v roce 1999. Vše se však změnilo v roce 2000, kdy Schumacher získal první jezdecký titul pro Ferrari od roku 1979.Tento úspěch odstartoval neuvěřitelnou sérii pěti po sobě jdoucích titulů až do roku 2004, což je stále rekord v počtu titulů získaných jedním jezdcem za sebou. Schumacher a Ferrari vytvořili zdánlivě neporazitelné partnerství, které redefinovalo standardy dominance ve Formuli 1.

Niki Lauda (1974–1977)
– Proč to vyšlo: Přestože se Niki Lauda na začátku 70. let trápil u týmů March a BRM, jeho výkony stačily k tomu, aby upoutaly pozornost Enza Ferrariho – a v roce 1973 se připojil k italské stáji.Rakouský jezdec se odměnil za důvěru týmu hned ve svém čtvrtém závodě, když zvítězil ve Španělsku. Další vítězství následovalo v Zandvoortu a od té chvíle se partnerství mezi Laudou a Ferrari jen zlepšovalo. V roce 1975 společně získali jezdecký i konstruktérský titul.O rok později přišla děsivá nehoda na Nürburgringu, která Laudu poznamenala vážnými popáleninami a zlomeninami. Přesto se neuvěřitelně rychle vrátil do závodění – pouhých šest týdnů po nehodě – a nakonec obsadil druhé místo v šampionátu.Po odstoupení z finále sezóny v Japonsku kvůli nebezpečným podmínkám na trati se Lauda v roce 1977 zaměřil na zisk dalšího titulu, což se mu podařilo dvě závody před koncem sezóny. Poté si dovolil vynechat zbylé závody a po čtyřech letech u Ferrari tým opustil.

Kimi Räikkönen (2007–2009, 2014–2018)
– Proč to vyšlo: Když se Michael Schumacher rozhodl ukončit kariéru na konci sezóny 2006, Ferrari podepsalo Kimiho Räikkönena z McLarenu jako jeho náhradu. Vysoce ceněný Fin už měl na kontě devět vítězství od svého debutu v roce 2001, přesto se v roce 2006 ocitl bez výhry.Tento deficit však rychle napravil, když hned při svém debutu za Ferrari triumfoval v úvodním závodě sezóny 2007 v Austrálii. Následovala napínavá sezóna, ve které Räikkönen bojoval o titul proti týmovému kolegovi Felipemu Massovi a dvojici jezdců McLarenu, Fernandu Alonsovi a Lewisi Hamiltonovi.Zatímco Hamilton vedl šampionát ještě v závěru sezóny, chyba Brita v předposledním závodě v Číně a dvě po sobě jdoucí vítězství Räikkönena v posledních závodech mu zajistily titul s náskokem jediného bodu.Räikkönen tento úspěch během své rozsáhlé kariéry a dvou působení ve Ferrari už nezopakoval, ale zůstává dodnes posledním jezdcem, který získal jezdecký titul pro Scuderii.

Jody Scheckter (1979)
– Proč to vyšlo: Prvních pár let kariéry Jodyho Schecktera ve Formuli 1 nebylo bez kontroverzí. Jihoafrický jezdec přitáhl pozornost svými incidenty, včetně velké nehody při Velké ceně Británie v roce 1973, která vedla jeho tehdejší tým McLaren k rozhodnutí na čtyři závody ho odstavit.Během tří následujících sezón u Tyrrellu však Scheckter vyhladil své chyby a stal se vítězem závodů. Poté přišlo dvouleté působení u Wolfa, než v roce 1979 podepsal smlouvu s Ferrari.Ve své první sezóně u italské stáje vytvořil Scheckter silné partnerství s týmovým kolegou Gillesem Villeneuvem, přičemž oba získali po třech vítězstvích. Scheckter však nasbíral o čtyři body více a stal se jezdeckým mistrem světa.Toto týmové úsilí rovněž přineslo Ferrari titul v Poháru konstruktérů. Po neúspěšné sezóně 1980, která se nedokázala přiblížit předchozímu úspěchu, se Scheckter rozhodl na konci roku odejít do důchodu. Zůstal posledním jezdcem, který získal titul pro Ferrari, až do éry Michaela Schumachera v roce 2000.

José Froilán González (1951)
– Proč to vyšlo: Jméno José Froilána Gonzáleze možná nepatří mezi ta nejznámější ve srovnání s dalšími ikonami minulosti Formule 1 – argentinský jezdec totiž startoval pouze v 26 Grand Prix – ale v historii Ferrari má nesmírně důležité místo. Po debutu za Maserati v roce 1950, kdy nedokončil ani jeden závod, usedl González poprvé do monopostu Ferrari na Velké ceně Francie 1951, kde v rámci sdílené jízdy s Albertem Ascari dokončil na druhém místě.Hned v dalším závodě, na Velké ceně Británie, zvítězil – a přinesl Ferrari jeho první triumf ve Formuli 1. Tento historický milník je o to významnější, že porazil Juana Manuela Fangia, který se stal šampionem téže sezóny.González se později vrátil k Maserati, kde už nezískal žádné vítězství, ale v roce 1954 se opět připojil k Ferrari, kde slavil druhé vítězství v Silverstonu. Téhož roku, známý jako „Pampas Bull“, také zvítězil na 24 hodin Le Mans s Ferrari. Svůj poslední závod ve Formuli 1 absolvoval za Scuderii v roce 1960 před odchodem do důchodu.


5 neúšpěšných smluv Ferrari

Fernando Alonso (2010–2014)
– Proč to nevyšlo: Příběh působení Fernanda Alonsa ve Ferrari má v mnoha ohledech podobnosti s příběhem Sebastiana Vettela. Španěl – dvojnásobný šampion s Renaultem v letech 2005 a 2006 – rychle zanechal dojem ve Scuderii, když zvítězil hned při svém debutu na Velké ceně Bahrajnu 2010.Další čtyři vítězství následovala v téže sezóně a Alonso zakončil šampionát na druhém místě, což naznačovalo slibnou budoucnost. V roce 2011 však Ferrari zaznamenalo pokles výkonnosti, než se Alonso v roce 2012 dostal na dosah třetího titulu – ten mu však unikl o pouhé tři body ve prospěch Vettela.Další druhé místo následovalo v roce 2013, kdy Alonso jako jediný dokázal pravidelně čelit dominanci Vettela. Rok 2014 však přinesl dramatický propad formy Ferrari s nástupem nové éry hybridních motorů, což vedlo k tomu, že Alonso v sezóně nezískal žádné vítězství a skončil až na šestém místě v šampionátu.Navzdory tomu, že jeho předchozí krátké působení u McLarenu skončilo hořce v roce 2007, Alonso se rozhodl v roce 2015 vrátit do týmu z Wokingu. Ačkoli jeho čas u Ferrari bezpochyby přispěl k jeho reputaci jednoho z nejlepších jezdců své generace, hvězdy se nikdy nesrovnaly tak, aby mohl zažít úspěch v podobě dalšího titulu.

Sebastian Vettel (2015–2020)
– Proč to nevyšlo: Vettel není jediným jezdcem, který přišel do Ferrari jako již korunovaný mistr světa. Čtyřnásobný šampion s Red Bullem, který získal tituly v letech 2010–2013, se rozhodl připojit k Ferrari po náročné sezóně 2014.Přestup naznačoval slibnou budoucnost, když Vettel vyhrál svůj druhý závod za Scuderii na Velké ceně Malajsie 2015. Přestože však sezóna začala slibně, Mercedes měl výraznou převahu.V letech 2017 a 2018 byli Vettel a Ferrari blízko šampionátům, ale nakonec je porazili Lewis Hamilton a dominantní tým Mercedes. Chyby, jako například Vettelova nehoda z vedení závodu na Hockenheimringu v roce 2018, zásadně ovlivnily jejich šance.Po příchodu Charlese Leclerca v roce 2019 se Vettel ocitl ve stínu mladšího týmového kolegy, což vedlo Ferrari k rozhodnutí oznámit už před sezónou 2020, že Vettel bude nahrazen Carlosem Sainzem od roku 2021. Vettel později přiznal, že během svého působení u Ferrari “neuspěl” ve svém cíli stát se mistrem světa s touto ikonickou stájí.

Giancarlo Fisichella (2009)
– Proč to nevyšlo: Po nešťastné nehodě Felipeho Massy během kvalifikace na Velkou cenu Maďarska 2009, kdy pružina z monopostu Rubense Barrichella zasáhla jeho helmu, musel Brazilec podstoupit akutní operaci a zotavovat se z potenciálně život ohrožujících zranění.Ferrari nejprve povolalo jako náhradníka Lucu Badoera, ale po jeho neuspokojivých výkonech během dvou závodů tým přivedl Giancarla Fisichellu z Force Indie, aby dokončil sezónu.Pro Fisichellu to byl romantický přestup, kdy se italský jezdec stal jedním z mála, kteří závodili za nejslavnější tým své země. Přestože byl trojnásobným vítězem závodů, přestup nepřinesl očekávané výsledky. Nejlepším umístěním bylo 9. místo při debutu za Ferrari v Monze.Zklamání pak pokračovalo na finále sezóny v Abú Zabí, kde Fisichella skončil až na 16. místě po penalizaci průjezdu boxy. Tento závod byl nakonec jeho posledním ve Formuli 1, přesto zůstal v roce 2010 v roli rezervního jezdce Ferrari.

Nigel Mansell (1989–1990)
– Proč to nevyšlo: Když Kimi Räikkönen vyhrál svůj první závod za Ferrari v roce 2007, stal se prvním jezdcem, kterému se to podařilo od Nigela Mansella – ale zatímco Räikkönen se s týmem dočkal mistrovského titulu, u Mansella tomu tak nebylo.Po čtyřech letech u Williamsu, kde dvakrát skončil druhý v boji o titul, se Mansell rozhodl v roce 1989 přestoupit do Ferrari. Debut za Scuderii si osladil vítězstvím na Velké ceně Brazílie, což mu přineslo obrovskou popularitu mezi fanoušky, kteří mu přezdívali “Il Leone” (Lev). Další vítězství přišlo v Maďarsku, ale sezóna jako celek byla pro tým náročná.Situace se zhoršila v roce 1990, kdy Mansell trpěl problémy s vozem a napjatými vztahy s novým týmovým kolegou Alainem Prostem. Frustrace vyvrcholila, když Mansell na Silverstonu oznámil svůj odchod do důchodu. Ačkoliv se k závodění v roce 1991 vrátil, jeho kapitola u Ferrari byla u konce.

Alain Prost (1990–1991)
– Proč to nevyšlo: Alain Prost přišel do Ferrari v roce 1990 po kontroverzním střetu se svým týmovým kolegou Ayrtonem Sennou v závěrečném závodě sezóny 1989 v Suzuce. Zatímco Prost tehdy získal titul, o rok později na stejném okruhu získal titul Senna poté, co úmyslně narazil do Prostova Ferrari. „Co udělal, bylo nechutné,” komentoval Prost incident.Jakékoli naděje, že se Prost opět postaví Sennovi v roce 1991, byly zmařeny náhlým poklesem výkonnosti Ferrari, což znamenalo, že tato sezóna byla první v Prostově kariéře, kdy nezvítězil ani v jednom závodě.Prost byl navíc veřejně kritický k týmu kvůli jeho problémům, což vedlo Ferrari k tomu, že mistra světa s okamžitou platností propustilo ještě před posledním závodem sezóny. Tento hořký konec partnerství přiměl Prosta vzít si v roce 1992 závodní pauzu, než se v roce 1993 vrátil k Williamsu a získal svůj čtvrtý a poslední titul mistra světa.

Jaké další klíčové momenty nás čekají s Leclercem a Hamiltonem? A do které z těchto skupin se Lewis Hamilton zařadí?

Je však třeba říci, že do každého z těchto seznamů by se dalo zařadit více jmen. Například úspěšné smlouvy lze spojit s Gillesem Villeneuvem nebo Rubensem Barrichellem, zatímco u těch méně úspěšných by se dalo diskutovat o Kimi Räikkönenovi během jeho druhého působení, nebo třeba o Gerhardu Bergerovi. Hodnocení úspěchu nebo neúspěchu jezdeckých smluv je často subjektivní a může se měnit s odstupem času. Ne vždy je totiž jasné, zda konkrétní jezdec naplnil očekávání nebo se stal obětí okolností, které nemohl ovlivnit. A do které z těchto skupin se Lewis Hamilton zařadí?

Je však třeba říci, že do každého z těchto seznamů by se dalo zařadit více jmen. Hodnocení úspěchu nebo neúspěchu jezdeckých smluv je často subjektivní a může se měnit s odstupem času. Ne vždy je totiž jasné, zda konkrétní jezdec naplnil očekávání nebo se stal obětí okolností, které nemohl ovlivnit. A do které z těchto skupin se Lewis Hamilton zařadí?