5 nejzajímavějších témat před GP Rakouska
Formule 1 se nyní přesouvá na Red Bull Ring. Jako vždy je ve světě královny motorsportu o čem diskutovat. Jaká témata se nám otevírají před víkendovým závodem v Rakousku?
Kalendář F1 se roztočil na plné obrátky. Po závodě v Barceloně tu máme tento týden další evropský závod, tentokrát na rakouském Red Bull Ringu. Před 11. závodem sezóny tu máme pět nejzajímavějších témat, která v současné chvíli hýbou paddockem F1.
Red Bull už opravdu není dominantní
Zdá se, že se v tom potřebujeme utvrdit závod za závodem, než se to nebudeme bát říci nahlas. Tento moment již pravděpodobně nastal. Monopost Red Bullu již není dominantní, ba dokonce může být i pomalejší, než jeho soupeři. Max Verstappen sice vyhrál sedmý závod v letošní sezóně, ale byl to (opět) Lando Norris, který byl v závodní rychlosti nejrychlejší.
McLaren ušel obrovský kus cesty a Verstappen před rostoucí výkonností britského týmu Red Bull varuje. McLaren skončil v posledních šesti závodech pětkrát minimálně na druhém místě – v Miami z toho bylo dokonce první vítězství od Monzy 2021 a druhé vítězství za posledních 12 let.
V Rakousku je obvykle Max Verstappen velmi silný, vyhrál tu již pětkrát. Právě zde ale loni začala cesta McLarenu směrem k vrcholu. Norris tu získal své první pódium a pravidelně zde patří k nejrychlejším. Možná máme zaděláno na nejzajímavější závod roku.
Výkyvy formy a konzistentní McLaren
Jak jsme již zmínili, McLaren je nyní nejkonzistentnějším týmem ve startovním poli. Red Bull měl problémy v Imole (ze kterých se dostal) a v Monaku, Ferrari se nepovedly poslední dva závody a Mercedes se naopak poslední dva závody nadechl k lepší formě.
Právě kolísavá výkonnost je aktuálně vodou na mlýn McLarenu, který může být při tomto vývoji aspirantem na zisk titulu mezi týmy. Mezi jezdci výkonnostní výkyvy naopak pomáhají Verstappenovi. Ve chvíli, kdy byl Red Bull dominantní, posbíral všechny možné body. Aktuálně je schopen vyhrávat, i když nemá výkonnostní výhodu, což se o jeho potenciálních soupeřích v boji o titul (Leclerc, Norris, Sainz), říct nedá.
Změny formy jsou k vidění i v druhé polovině startovního pole. Po tragickém startu do roku 2024 se postupně vzpamatovává Alpine, které bodovalo s oběma monoposty podruhé v řadě. RB je několik závodů schopno být nejlepším týmem ze zbytku světa, aby poté v Barceloně nepostoupil ani jeden z pilotů do Q1. Z bodovaných pozic vypadl v Barceloně Aston Martin. Je to pouze specifikací trati nebo se jedná o úkaz nepříjemné trajektorie britské stáje?
Sainz je špunt v lahvi
Situace na jezdeckém trhu se dá přirovnat ke klidu před bouří. Jak řekl Magnussen, obrazně řečeno je současným špuntem v lahvi na trhu jezdců je pilot Ferrari Carlos Sainz. Ten stále neoznámil, kde bude jezdit příští rok. Dle našeho zdroje si vybral Williams (poslechněte si v podcastu KOLO na KOLO). Po oficiálním oznámení, které by mělo přijít brzy, se pomyslný špunt “odjistí”.
Před Silverstone má být oznámen Oliver Bearman v Haasu. Valtteri Bottas o víkendu v Barceloně prohlásil, že se v nejbližší době dozvíme více o jeho budoucnosti. Zdá se tedy, že se v nejbližších dnech ledy skutečně pohnou.
Konec traťových limitů v Rakousku?
V posledních letech doprovázely GP Rakouska až trapné problémy s dodržováním traťových limitů. Výmluvný byl zejména minulý rok. Během víkendu bylo napočítáno více než 1200 porušení traťových limitů bylo zrušeno desítky kol a v závodě uděleno nespočet penalizací.
To by se letos měnilo směnit směrem k lepšímu. Pořadatelé totiž u nejproblémovějších zatáček 9 a 10 – poslední dvě zatáčky okruhu – instalovaly úzké štěrkové zóny. Novinkou bude také AI technologie s modrou čarou na výjezdu z určitých zatáček. To by mělo urychlit zhodnocení, zda pilot překročil bílou čáru či nikoliv. Předešli bychom tak penalizacím a následným změnám v pořadí po závodě.
Sprint je zpátky
V Rakousku náš čeká třetí sprint v roce 2024 ze šesti. Red Bull Ring je dost možná jedna z nejlepších tratí na víkendový sprint. Formát sprintového víkendu přináší mnoho proměnných. O to více ve chvíli, kdy hrozí dešťové přeháňky. V Rakousku budou o nadcházejícím víkendu teploty stoupat ke 30 stupňům.
Podle aktuální předpovědi může v oblasti Spielbergu sprchnout před nedělním závodem. Ať už pršet bude či nikoliv, kratší čas na vyzkoušení správného nastavení tvoří při sprintových víkendech zajímavé zvraty, na které se těšíme i nyní.