45 let od první pole position týmu Matra. A Jackieho Stewarta

V tento den před 45 lety získal tým Matra první pole position. Na první místo na startu jej při Velké ceně Monaka 1969 dostal Jackie Stewart.

2 Štítky: Historie Jackie Stewart Zveřejněno 18. 05 2014 — Tomáš Richtr

V neděli uplynulo přesně 45 let ode dne, kdy Matra stanula poprvé na pole position. Jackie Stewart Velkou cenu Monaka 1969 pro závadu na poloose sice nedokončil, ale on sám tím nastartoval cestu k titulu. Není bez zajímavosti, že poprvé Stewart zvítězil už v sezoně 1965, a na svou první pole position tak čekal 4 roky.

Matra je celým názvem Mécanique Aviation Traction. Byla to francouzská společnost zabývající se činností v oblasti automobilového průmyslu, jízdních kol, kosmonautiky a zbraní. Později se proslavila také vývojem závodních a sportovních aut. Dosáhla na úspěchy ve formuli 2 a formuli 3 a pro F1 si její šasi MS10 objednal Tyrell, se kterým závodil právě Stewart. Tým měl základnu na jih od Paříže, ve francouzském Vélizy-Villacoublay.

Díky nápadité konstrukci palivových nádrží bylo šasi asi o 15 kg lehčí než u konkurence, což FIA pro sezonu 1970 zakázala. Pro sezonu 1969 se šéf Matry Jean-Luc Lagardère soustředil jen na Tyrrell. S vozem Matra MS80 Cosworth DFV 3.0 V8, který navrhli Gérard Ducarouge a Bernard Boyer, začal Stewart lehce vítězit. Z jedenácti velkých cen toho roku vyhrál velké ceny v Jižní Africe, Španělsku, Nizozemí, Francii, Velké Británii a Itálii.

Francie se stala třetí zemí (po Veké Británii a Itálii), která postavila mistrovské auto. A teprve první zemí s titulem pro netovární tým. Matra v sezoně 1969, stejně jako McLaren nebo Lotus, experimentovala s řešením pohonu čtyř kol. Johnny Servoz-Gavin s vozem 4WD dokonce získal mistrovský bod.

Jackie Stewart ziskem 63 bodů získal s přehledem titul mistra světa. Druhý Jacky Ickx měl bodů 37, o sedm více než třetí Bruce McLaren. Matra získala Pohár konstruktérů se 66 body, před Brabhamem, Lotusem, McLarenem, Ferrari a BRM.

Diskuse k článku

Napsat komentář