Maršálové zasahující u Sainzova hořícího vozu vydali prohlášení na svoji obhajobu

Traťoví maršálové GP Rakouska čelili kritice z řad některých fanoušků, že při požáru formule Carlose Sainze nereagovali dostatečně rychle a efektivně. Kritika donutila maršály k veřejnému prohlášení, ve kterém vysvětlují řadu okolností a obhajují svůj postup.

Štítky: FIA GP Rakouska Zveřejněno 16. 07 2022 — GPF1.cz

“Po strašlivé nehodě Julese Bianchiho v roce 2014 byla pravidla FIA týkající se vyprošťování a zásahů na trati drasticky zpřísněna,” uvádí se v prohlášení. “Zásahy jsou povoleny pouze po pokynech ředitelství závodu. Na jedné straně to samozřejmě zvyšuje bezpečnost jezdců a maršálů, na druhé straně to má tu nevýhodu, že zásahy trvají o něco déle.”

Maršálové také vysvětlili, že existoval soubor jedinečných okolností, které znamenaly, že požár musel být řešen hasičským vozem, nikoli hasicími přístroji v rukou jednotlivců.

“Sešlo se několik nešťastných okolností. Místo, kde Sainz své Ferrari zastavil, nebylo ze stanoviště maršálů vidět. Přes vysílačku dostali instrukce, aby se vydali k vozu s hasicími přístroji, a když viděli situaci, rozhodli se povolat hasičský vůz (S-car).

 

Zobrazit příspěvek na Instagramu

 

Příspěvek sdílený FORMULA 1® (@f1)

Toto rozhodnutí muselo být učiněno během několika sekund a při zpětném pohledu bylo naprosto správné. Pokud si vzpomenete na nehodu Romaina Grosjeana, v takové situaci ruční hasicí přístroje absolutně nestačí. Proto byl hasicí přístroj vypnut a vůz byl na chvíli ponechán, což vedlo k onomu nešťastnému obrazu v televizi, jak maršál od něj jakoby ‘utíká’ pryč.

Dalším problémem bylo, že Sainz ve voze pochopitelně znervózněl a šel z brzd příliš brzy. Pod pojíždějící vůz musel být vložen brzdicí klín, což samozřejmě celou věc nesmírně ztížilo. Kvůli roli  klínu se však vozidlo natočilo dovnitř a zastavilo se až na svodidlech. Poté bylo možné požár uhasit několika stisknutími hasicího přístroje.”

Traťoví maršálové připustili, že vždy je možné něco zlepšit, ale jsou přesvědčeni, že neudělali nic špatného, pokud jde o dodržování správných postupů při řešení požáru.

“Samozřejmě, když se zpětně podíváte na televizní záběry a záznamy z traťových kamer, najdete věci, které je třeba zlepšit. I o nich budeme interně a společně s našimi lidmi diskutovat. Ale v této výjimečné situaci, protože ani pro nás není požár každodenní událostí, reagovali maršálové vcelku dobře.

Za méně než 30 sekund jsme měli na místě hasičský vůz, který by rychle se šířící požár dostal pod kontrolu. Od Grosjeanovy nehody je pro nás velmi důležité mít na místě okamžitě velkou ‘hasicí sílu’, abychom jezdce co nejlépe ochránili.

Další zásahové vozidlo již bylo v pohotovosti a třetí bylo na cestě. I kdyby Sainz z vozu sám nevylezl, byli bychom schopni ho co nejlépe ochránit.

Jsme tým nadšenců do motoristického sportu, kteří obětují svůj volný čas na tréninky a cvičení, abychom při takovýchto akcích udělali maximum pro bezpečnost podél trati. I tento incident budeme brát jako příležitost k dalšímu zlepšení.”