12 týmů na roštu? Zájemců by bylo dost, je přesvědčený Szafnauer

Nedávno bylo potvrzeno, že startovní rošt obohatí Cadillac coby 11. tým. Podle bývalého šéfa Alpine Otmara Szafnauera formule 1 potřebuje 12. týmů.

Štítky: Otmar Szafnauer Zveřejněno 10. 05 2025 — Bára Goldmannová

Naposledy startovalo 12 týmů v sezoně 2012. Ale Caterham Marussia a HRT v následujících třech letech z formule 1 odešli a poslední 10. týmem se stal v roce 2016. Od té doby se sice našlo několik zájemců o vstup, ale ti nikdy zelenou nedostali.

Problémem takto malého poštu týmů je, že je zpravidla obsazena většina sedaček a mladí piloti tak nemají prakticky šanci se do formule 1 dostat.

První úspěšnou značkou po devíti letech, která dostala zelenou, je Cadillac, který se stane příští rok 11. týmem. Zatím to ale vypadá, že ani Američané pravděpodobně nedají prostor mladíkům a zvolí zkušenosti. To je stále málo, na což naráží i bývalé šéf stáje Otmar Szafnauer.

“Za mých 28 let ve formuli 1 jsme měli období, kdy bylo na startovním roštu 12 týmů,” vzpomíná Rumun.

Byť se v posledních letech nijak management šampionátu neměl k tomu “odemknout” místo pro více jak 10 týmů, tak v roce 2023 povolili. Nutno podotknout, že v Concordské dohodě stojí, že může být na soupisce maximálně 12 týmů o 24 vozech. Pokud by se vypsalo výběrové řízení na 12. tým, Szafnauer byl jedním ze zájemců.

“A ještě předtím, než jsem se přidal – podepsal jsem smlouvu (s BAR) v roce 1997 a nastoupil v roce 1998 – jich bylo dokonce víc, tehdy ještě existovala předkvalifikace. Myslím si tedy, že je prostor pro 12. tým. A pokud opravdu dojde k přidání dvanáctého týmu, chci být připravený, abych mohl být tím úspěšným uchazečem. Právě na tom teď pracuji.“

Uvědomuje si ale, že aby vedení formule 1 začalo uvažovat o dalším rozšíření, musí mít nějakou konkurenci. To by však neměl být problém, protože už o to, stát se 11. týmem byl poměrně velký zájem.

“Cadillac dostal jedenácté místo. Myslím, že bylo pět uchazečů o to místo, a FIA vybrala jeden – Cadillac – a nakonec i F1, nebo spíš Liberty. Takže předpokládám, že až se otevře výběrové řízení na dvanáctý tým, bude víc než jeden zájemce. A já chci být v pozici, kdy moje žádost bude tou nejlepší ze všech.”

Ačkoliv je doba, kdy byli majitelé týmů zároveň šéfy stájí, dávno pryč, Szafnauer podotkl, že právě ti šéfové, kteří dokáží skloubit obchodní přístup s technickým zaměřením, dosáhli největšího úspěchu.

“Pokud zvládnete obojí – a Toto (Wolff) to zvládá – získáváte tím efektivitu. Nemusíte se spoléhat na někoho jiného. Vedete tým sami jak po obchodní, tak po technologické stránce – a obě jsou dnes klíčové. Takže ano, získáváte tím rozhodně výhodu. A pokud jste zároveň vlastník i manažer, máte ve hře i vlastní kůži. A i když je v F1 obrovská vášeň, tak je v tom ještě o něco víc,” uzavřel Szafnauer, jehož slova cituje portál PlanetF1.com