10 pozoruhodných příběhů před začátkem testů

Formule 1 se opět probouzí se zimního spánku, a to také znamená blížící se předsezonní testy, se kterými je spojeno hned několik velmi zvláštních událostí. O jaké jde a co za nimi stálo? O tom pojednává tento článek.

Štítky: 2022 Historie Zveřejněno 22. 02 2022 — Vašek Štěpánek

Kamuflážní zabarvení

V minulosti se několikrát stalo, že tým nechtěl hned vyložit veškerý arsenál na stůl už v první den testů. K tomu slouží také kamuflážní zabarvení vozu, ze kterého je velmi těžké rozpoznat nové a inovativní prvky monopostu.

Specialistou se v tomto oboru stal Red Bull. Stáj z Milton Keynes v roce 2015 absolvovala první sadu testů se speciálním maskovacím ‚zebra‘ zbarvením. Tuto kulišárnu Red Bull zopakoval také v letech 2018 a 2019 – speciální zbarvení ale bylo využito jen pro filmovací dny.

Jelikož se letos odehrála významná změna v pravidlech, je velmi pravděpodobné, že netradiční vzhledy uvidíme i letos. Koneckonců i samotné vedení formule 1 požádalo týmy, aby na testy využily ‚přechodné‘ barvy.

Nevyzpytatelné počasí

Déšť není úplně problém… jelikož se ale testy často konají v zimních měsících v Evropě, je ve hře ještě jeden nevítaný hráč – sníh. Ten udeřil například v Anglii v roce 2005. Čerstvější případ je ale z předsezonních testů v roce 2018 v Barceloně.

Kombinace sněhu a deště udělala ze třetího dne testů naprosto zbytečnou akci. Za celý den bylo napočítáno pouze 17 kol (od všech týmů dohromady). Za běžných podmínek je ale jen jeden tým schopen odjet i přes 100 kol za den.

Vloni probíhaly předsezonní testy v Bahrajnu. I tady ale není počasí vždy přátelské. Na okruhu Sakhir vloni sice nepršelo, ani nesněžilo, přišla ale písečné bouře. Ta zhoršila viditelnost na trati, testy ale probíhaly dál.

Když to tým odpíská

V roce 2012 se během testů dobře prezentoval Lotus (předchůdce Renaultu a dnešního týmu Alpine). Tým zajel celkově druhý nejrychlejší čas s Romainem Grosjeanem za volantem a na druhé testy tým nedorazil.

Lotus na svém šasi identifikoval problém, který by dlouhodobě poškozoval zavěšení předních kol. Během druhých testů se stáj snažila tento problém vyřešit a zúčastnila se až závěrečné sady předsezonního testování.

Pokulhávající start hybridní éry

V roce 2014 přešla formule 1 na šestiválcové hybridní pohonné jednotky. Jelikož šlo o úplnou a neprobádanou novinky, problémy se spolehlivostí na sebe nenechaly dlouho čekat. Lewis Hamilton absolvoval instalační kolo a poté bylo přes dvě hodiny ticho.

Brit za den odjel jen 19 kol, i tak šlo o pátý nejvyšší počet kol v daný den. Testů se zúčastnilo jen osm aut z osmi různých týmů. Týmy Red Bull a Caterham nezajely jediné kolo a Marussia dokonce ani nevycestovala za své základny.

Zpožděný a nelegální Williams

Není neobvyklé, když tým nestihne úvod předsezonních testů – v nedávné minulosti se to stalo Force Indii v roce 2015 (dnešní Aston Martin) a v roce 2019 Williamsu. Kvůli nedostatku financí a času nestihla stáj z Grove připravit veškeré díly na úvod testů.

Williams se tak zpozdil o tři dny, což už není zanedbatelná část testování. Po ukončení testů navíc vyšla najevo nelegálnost předního zavěšení týmu, kterou musel Williams do začátku sezony samozřejmě upravit.

Představujeme vám DAS

Dual Axis Steering, v češtině můžeme nazvat dvouosé řízení byl převratný a inovativní systém Mercedesu, který tým představil v druhý den testů v roce 2020. Německá automobilka tímto řešením šokovala snad každého.

Systém byl navržen tak, aby při jízdě na rovinkách upravil úhel kol, šetřil pneumatiky a měl vytvářel tak i menší odpor vzduchu. Ovládání bylo poměrně jednoduché – pilot buďto vytáhl nebo zasunul volant.

Jako každý inovativní prvek byl systém DAS považován za nelegální a proti Mercedesu byl hlavně Red Bull. FIA nakonec ale shledala systém za legální a stáj z Brackley jej mohla bez omezení využívat po celou sezonu.

Trojský kůň

Během prvních testů v Jerezu v roce 2014 odjela stáj Marussia pouhých 30 kol, což je to poslední, co asi tak mohl malý tým s malými zdroji potřebovat. Proto se anglicko-ruský tým soustředil především na další várku testů.

V Bahrajnu ale situace nebyla o moc lepší. Hned první den byl software týmu napaden virem, konkrétně trojským koněm a tým tak přišel o další drahocenný čas. Jules Bianchi tehdy stihl odjet jen tři instalační kola.

Red Bull vám (ne)dává křídla

V roce 2015 se během předsezonních testů v Jerezu stala velmi bizarní situace. Ruský pilot Daniil Kvyat v úvodu dne havaroval a poškodil si přední křídlo. Rus následně zajel do boxů a Red Bull se jej snažil opravit.

Bohužel, tým neměl dostatek materiálu a ani času na to, aby křídlo opravil. Kvyat tak musel testovat bez křídla, aby získal alespoň nějaká užitečná data. Rodák z Ufy odjel ale jen 18 velmi pomalých kol a své účinkování v daný den již neprodlužoval.

Záhadná nehoda Alonsa

V závěrečném dni testů v roce 2015 v Barceloně havaroval Fernando Alonso. Španěl kolidoval s vnitřní zdí v zatáčce číslo 3. Teorií, k čemu vlastně došlo, bylo hned několik a situaci nijak nepomáhalo ani tehdejší vedení McLarenu.

Dvojnásobný mistr světa z let 2005 a 2006 musel ale pro následující tři noci pobýt v lokální nemocnici. Španěl měl nakonec otřes mozku a musel vynechat i první závod v Austrálii, kde jej vystřídal Kevin Magnussen.

Nenápadný Prost

V roce 1991 dostal francouzský pilot Alain Prost padáka od Ferrari. Pro nadcházející sezonu mistr světa žádné nové útočiště nenašel, i když… hned několikrát se Prost svezl s týmem Ligier, s nimiž absolvoval i předsezonní testy.

Prost nechtěl být poznat, a tak se testů zúčastnil inkognito – měl obyčejný design přilby a jen bílou závodní kombinézu. Testy s týmem absolvoval Prost ve Francii na okruzích Paul Ricard a Magny-Cours. Další test se uskutečnil ještě v portugalském Estorilu.

I přes rozsáhlé testování měl Prost osud ve svých rukou. Francouz vychytrale počkal až do prvního závodu sezony v jihoafrickém Kyalami. Tam se tým ale pohyboval ve středu pole, a tak se Prost na rok z F1 stáhl.