10 poznatků z Grand Prix Ruska

Deset závodů letošní sezóny za námi a je zcela jasné, že oba tituly letos skončí v rukou Mercedesu. Mezi jezdci svůj sedmý titul získá s největší pravděpodobností Lewis Hamilton, jeho kolega Valtteri Bottas ale v Rusku ukázal, že se nenechá snadno porazit. Pojďme se společně podívat na 10 zajímavých poznatků z GP Ruska.

Štítky: GP Ruska Zveřejněno 29. 09 2020 — Petr Čermák

Bottas potřeboval vyhrát

Valtteri Bottas letos exceloval v úvodní GP Rakouska, poté ale přišlo období temna. Fin nedokázal využít ani jedné příležitosti porazit svého týmového kolegu Lewise Hamiltona, dokonce se mu nepodařila proměnit příležitost z italské Monzy, kde Hamiltonův závod ovlivnila 10sekundová stop and go penalizace.

Do Ruska přijížděl Bottas s velikou ztrátou v Poháru jezdců a i po kvalifikaci se zdálo, že je všem dnům konec. Fin se ale nedal, na startu porazil druhého Verstappena a pokusil se zaútočit na vedoucího Hamiltona. Brit byl ale nakonec potrestán za prohřešek z předzávodní procedury a Bottas se tak dostal do vedení.

Nikdo jej už nedokázal překonat, Valtteri si vedení s přehledem pohlídal. Jakým způsobem z něj opadlo napětí, jsme mohli slyšet po průjezdu cílem v týmovém rádiu. A nejen u něj, ale také u jeho závodního inženýra. Valtteri Bottas si vítězství zasloužil a potřeboval ho, aby opět povstal a pokusil se Hamiltonovi zabránit navýšení náskoku ve vedení šampionátu.

Valtteri Bottas též vzkázal pozdrav všem kritikům svou známou hláškou „to whom it may concern… f*ck you“ (volně přeloženo: koho to štve, ať jde do p*dele). Na sociálních sítích byl totiž v posledních dnech bombardován vzkazy, aby svou snahu vzdal. „Nechápu, proč mají někteří lidé potřebu někoho kritizovat,“ posteskl si po závodě Valtteri Bottas.

Nebudeme si nic nalhávat, Valtteri na Hamiltona ztrácí i přes úspěšný víkend v Rusku 44 bodů. Není to zrovna málo, pokud si připomeneme, že do konce sezóny zbývá 7 závodů. Rozhodně to ale finského závodníka může nakopnout – do Německa bude přijíždět pozitivně motivován a bude si přát svůj ruský triumf zopakovat.

Malá chybička stála Mercedes double

Stejně jako před třemi týdny v Monze, i v Rusku se Mercedes připravil o čas, který ve výsledku znamenal, že místo doublu se tým musel spokojit s 1. a 3. místem. Samozřejmě to znamená ztrátu pouhých 3 bodů, ale není obvyklé vídat od běžně dominantního a perfektního Mercedesu taková zaváhání.

Lewis Hamilton během nájezdu na startovní rošt porušil rovnou dvě pravidla – rozhodl se svůj start vyzkoušet na místě, které není pravidly definované jako prostor pro zkušební starty, a ještě k tomu si start vyzkoušel rovnou dvakrát (první – ačkoliv pro Hamiltonova nevyhovující – pokus se také počítal).

Nejedná se ale čistě o Hamiltonovu chybu. Brit se totiž svého inženýra zeptal, zda si může startovní proceduru vyzkoušet ještě jednou. Po zaváhání mu Peter Bonnington (lidově znám pod přezdívnou „Bono“) řekl, že ano. Povolil mu start v rychlém pruhu na konci boxové uličky, což se podle pravidel nesmí.

Mercedes tak podruhé dokázal, že ne vždy dokáže pracovat s pravidly, které FIA před závodním víkendem stanoví. Ve finále je to jen ztráta 3 bodů, Lewis Hamilton ale přišel o možnost vyrovnat v Rusku rekord Michaela Schumachera v celkovém počtu vítězství.

Bottas by mohl vyhrát i bez Hamiltonovy penalizace

Valtteri Bottas je v Rusku tradičně velmi silný. Dokázal to už před třemi roky, kdy zde s Mercedesem oslavil svůj první triumf. V roce 2018 mohl vyhrát znova, tehdy ale zasáhl tým, který Bottasovi nařídil prohození pozic s Lewisem Hamiltonem.

Hned po nedělním startu se Bottas propracoval na druhé místo a v nájezdu do druhé zatáčky měl „čumák“ auta před Lewisem Hamiltonem. Byl ale příliš rychlý a přelétl přes obrubníky, Lewis Hamilton se tak snadno dostal do vedení. I přesto se ho Bottas v prvním stintu držel a nevíme, jakým způsobem by zafungovala rozdílná strategie.

Pokud by Lewis Hamilton nedostal penalizaci, mohli jsme být svědky zajímavého souboje. Nyní je otázka, zda by se tým své jezdce nepokusil „zkrotit“, nebo zda by jim vzájemný souboj povolil. Co je ale třeba dodat – v souboji o titul Bottasovi Hamiltonova penalizace pomohla. Za normálních okolností by možná mohl vyhrát, Lewis Hamilton by však s největší pravděpodobností dojel na druhém místě. Takhle tedy získal k dobru další body.

Systém trestných bodů potřebuje změnu

Kromě desetisekundového trestu obdržel Lewis Hamilton v původním znění i dva trestné body ke své superlicenci. Pokud jezdec posbírá 12 trestných bodů, je mu zakázán start v následující Grand Prix. Lewis Hamilton se těmito dvěma body dostal na hranici 10 bodů.

Šestinásobný šampion si po závodě na systém trestných bodů stěžoval. Podle něj je „směšný“, v minulosti jezdci za podobné prohřešky trestáni nebyli. Komisaři se nakonec rozhodli dva trestné body z Hamiltonovy superlicence smazat, místo toho tým potrestali pokutou 25 tisíc euro.

Každopádně se opět poukázalo na nesmyslnost současného bodového systému, který by měl podle některých jezdců projít revolucí. Hamiltona se po závodě zastali Max Verstappen a Sebastian Vettel – oba se shodli v tom, že body by měly trestat jezdce za nebezpečnou jízdu, ale ne za drobné prohřešky, za které nemůže například ani samotný jezdec.

Verstappen se opět předvedl

Asi nemusíme zmiňovat, že se Max Verstappen stal jednou z hvězd letošní sezóny. Nizozemec je excelentní a pravidelně se mu daří rozdělovat jinak dominantní duo Mercedesu. Red Bull se před víkendem v Soči obával, že bude výkonnostně ztrácet, Verstappenova jízda tyto obavy nenaplnila.

V kvalifikaci sice ztrácel na pole-sittera Hamiltona, dokázal se ale kvalifikovat před Valtteriho Bottase. V závodě pak oba mercedesy rozdělil ještě jednou – tentokrát v opačném pořadí. Lewis Hamilton se před holandského jezdce nedokázal dostat, dokonce jej nemohl ani stáhnout.

Verstappen po závodě prohlásil, že se cítil „osamocen“, ale po dvou odstoupivších závodech v Monze a Mugellu bylo bezpochyby toto „osamocené“ druhé místo vítané. Ačkoliv v boji o titul značně zaostává a nelze předpokládat, že by se do něj ve zbytku sezóny vrátil, rozhodně dokazuje své kvality, které mnohdy překračují limity samotného monopostu.

Šikana ve druhé zatáčce si zaslouží úpravu

Ano, za svou nehodu v prvním kole si Carlos Sainz může sám, jelikož dostatečně nezpomalil, aby mohl bezpečně projet zpomalovací šikanou. Na druhou stranu je třeba uznat, že šikana byla poměrně nešikovně příliš blízko bariéry.

Když jezdec vyjede v druhé zatáčce mimo trať, musí projet zpomalovací šikanu. Asfaltová výběhová zóna mu ale umožňuje udržovat rychlost – Sainz nechtěl ztratit mnoho času a nájezd do šikany neodhadl.

Podobného incidentu se dopustil Romain Grosjean po souboji se Sebastianem Vettelem. I Francouz byl příliš dlouhý a musel vyjet mimo trať. Svou chybu si uvědomil a místo toho, aby se vrátil do závodní stopy, přeskákal obrubník a jal se směrem ke zpomalovací šikaně, kterou ale nestihl vybrat. Do polystyrenové cedule značící směr šikany narazil a způsobil aktivaci virtuálního safety caru.

Ve stejné situaci se ocitl i Daniel Ricciardo, který se ale do zpomalovací šikany nevrátil. Čas sice nezískal, komisaři se však rozhodli mu udělit pětisekundový trest. Australan svou chybu přiznal, přesto je třeba připomenout, že by se musel vrátit zpět do výběhové zóny a počínat si tak nebezpečně.

Zpomalovací šikana v Soči si rozhodně zaslouží přezkoumání. Její existence pomáhá zpomalovat jezdce, kteří by mohli získat neférovou výhodu, na druhou stranu je ale velmi chybně situována. Pro příští rok by ji mohli komisaři umístit alespoň o několik metrů dál, aby nehrozil kontakt s bariérou.

Pérez ukázal, proč by o něj měly mít týmy zájem

Sergio Pérez se kvalifikoval na čtvrtém místě. Po startu sice několik pozic ztratil, povedlo se mu je ale vybojovat zpět a nakonec čtvrté místo obhájit s více než 20sekundovým náskokem na pátého Ricciarda.

Mexičanovi se v Soči dařilo. Jeho bezchybná jízda (s lehkou mírou žádané agrese při předjížděcích manévrech) opět týmům připomněla, proč by o něj měly mít zájem. Sergio Pérez je velmi zkušený jezdec, který nejen, že by přispěl svým talentem a jezdeckým umem, jeho dlouhodobá působnost ve formuli 1 může být užitečná i ve vývoji vozu pro sezónu 2022.

Amazon nakoupí 1800 plně elektrických dodávek Mercedes pro doručování

Leclerc zachraňuje čest Ferrari

Kde by Ferrari bylo bez Charlese Leclerca? Vzpínající se kůň se po sérii tří závodů ve Spa, Monze a Mugellu dokázal vrátit zpět na vyšší příčky – Leclerc v Rusku vybojoval krásné šesté místo. Celý víkend se Monačanovi dařilo, pokud nezapočítáme kvalifikaci.

Po kvalifikaci byl Leclerc frustrován, že se nedostal do Q3, je ale třeba připomenout, že dostal skvělou příležitost pro výběr pneumatik, což mu umožnilo strategicky překonat nejen Pierra Gaslyho, ale také Estebana Ocona, který se po startu pohyboval na čtvrtém místě.

Nebýt Leclerca, nemuselo Ferrari vůbec bodovat. Jeho týmový kolega Sebastian Vettel se s monopostem SF1000 trápí o poznání více, v Q2 navíc utrpěl těžkou nehodu a po startu ze 14. místa se nikdy nedostal do pozice, z které by mohl bojovat o dobré body.

Ferrari do Soči přivezlo drobné úpravy, které podle Charlese Leclerca zafungovaly, přesto nebyly hlavním aspektem v Leclercově úspěchu. Za ten může Ferrari poděkovat hlavně svému jezdci.

Domenicali je dobrým nástupcem Chase Careyho

Před závodním víkendem v Soči bylo oznámeno, že novým šéfem F1 se stane Stefano Domenicali. Italův příchod si všechny týmy pochvalují – Domenicali byl jedním z klíčových členů Ferrari na přelomu tisíciletí, kdy se v kombinaci s Jeanem Todtem, Rossem Brawnem a Michaelem Schumacherem připravovali na několikaletou šňůru úspěchů.

„Sport je u něj na prvním místě, zná to tu,“ myslí si o Domenicalim šéf Mercedesu Toto Wolff. „Bude se snažit vyhnout ‚strojeným‘ nápadům. Je to purista, ale zároveň chápe, že je potřeba naše diváky a fanoušky zaujmout.“

Domenicali má za sebou dlouhou kariéru v čele Ferrari, lze tedy očekávat, že odvede dobrou práci. Sám avizoval, že jeho cílem je sjednocení týmů a vedení, aby mohla značka F1 prosperovat i v budoucích letech.

Formuli 1 nově povede bývalý šéf Ferrari Stefano Domenicali

Jméno Schumacher se může brzy vrátit do F1

Celý víkend se mluvilo o odkazu Michaela Schumachera ve spojení s Lewisem Hamiltonem, který měl příležitost vyrovnat jeho vítězný rekord. Kromě toho se ale dařilo i mladšímu Schumacherovi – Michaelův syn Mick totiž zvítězil v sobotním závodě formule 2 a v neděli si dojel pro poloviční body za třetí místo.

Mick si tak pojistil vedení v šampionátu a nyní vede před druhým Calumem Ilottem o 22 bodů. Sezóna se přitom blíží ke svému konci – zbývá už jen čtveřice závodů v Bahrajnu. Ferrari má ve formuli 2 rovnou pět juniorů, přitom tři z nich by mohli být horkými kandidáty na sedačku ve formuli 1.

Kromě Micka Schumachera letos září Calum Illot a v dobrém světle se předvádí i Rus Robert Švarcman. Všichni tři jsou stále žhavými kandidáty na mistrovský titul, kromě toho ale i na sedačky ve formuli 1. Mick Schumacher se zúčastní prvního pátečního tréninku GP Eifelu s Alfou Romeo, Calum Illot pak dostane příležitost u Haasu.

Vidět zpět jméno Schumacher ve formuli 1 je velmi emotivní záležitost. Nyní zůstává otázkou, zda se Mickovi podaří současná forma udržet. Pokud ano, zaplní královna motorsportu titulní stránky všemožných světových periodik.

Mick Schumacher nastoupí do tréninku GP Eifelu na Nürburgringu