10 nejstarších rekordů, které zůstávají nepřekonány

Během posledních let byly některé mety překonány, přesto je v královně motorsportu několik rekordů, které ještě nikdo nedokázal pokořit.

Štítky: Historie Nepřehlédněte rekordy Zveřejněno 4. 02 2025 — Bára Goldmannová

Nejstarší pilot, který odstartoval do závodu

Momentálně je Fernando Alonso ve věku 43 let nejstarším pilotem na startovním roštu. Během svého působení překonal rekord nejvíce startů, když v Abú Dhabí odstartoval do 401. závodu v kariéře F1.

Přesto Španěl není tím nejstarším veteránem. To musíme zamířit až do roku 1955, přesněji do Monaka, kde stál na startovním roštu Louis Chiron, jemuž bylo 55 let a 292 dnů. Tehdy téměř šedesátník dojel do cíle na šestém místě. Kromě toho je Chiron jeden z pouhých tří Monačanů, kteří se zúčastnili závodu F1. Monackou vlajku ještě hrdě reprezentoval Oliver Beretta a v současnosti je jím Charles Leclerc.

Nejvíce titulů s různými týmy

Formule 1 byla svědky několika nezapomenutelných partnerství mezi jezdcem a týmem: Lewis Hamilton získal šest ze svých sedmi titulů s Mercedesem, zatímco Michael Schumacher k dvěma titulům s Benettonem přidal dalších pět ve voze Ferrari. Ikonické jsou taky spojení mezi Red Bullem a dvojicí pilotů – Sebastianem Vettelem a Maxem Verstappenem. Oba piloti byli čtyři roky po sobě neporaženi.

Naprostou anomálií ale zůstává legendární Juan Manuel Fangio, který získal titul hned ve čtyřech týmech. První ročník, který ovládl, byl 1951 s Alfou Romeo. V letech 1954 a 1955 na něj dosáhl s Mercedesem, o rok později s Ferrari a v sezoně 1957 slavil společně s Maserati.

Ačkoliv se v 50. letech kalednář skládal z mnohem menšího množství závodů a Fangio odstartoval do 51 Grand Prix, tak zůstává také rekodrmanem, pokud jde o nejvyšší procento vítězství v kariéře (47,06 %), pole position (56,87 %) ), umístění na stupních vítězů (68,63 %) a nejrychlejší kola (45,10 %) a rovněž drží také primát coby nejstarší šampion. Když tehdy triumfoval s Maserati bylo mu už 46 let.

Nejvíce po sobě jdoucích kol ve vedení

Max Vestappen ve své spanilé jízdě za titulem v roce 2023 překonal množství rekordů, avšak jeden mu unikl – nejvíce po sobě jdoucích kol ve vedení.

Nizozemec vedl úctyhodných 248 kol počínaje Miami až po Grand Prix Rakouska, ale na rekord mu stále chybělo ještě 56 kol. Hranici 300, přesněji 304, dosáhl Alberto Ascari v sezoně 1952, když na první místo nepustil nikoho od GP Belgie až po GP Nizozemska, tedy ve vedení byl od úvodního kola třetího závodu až do posledního kola osmého podniku sezony, což podtrhlo Italovu dominantní formu, se kterou si dojel pro první titul.

Nejméně závodů před prvním vítězstvím

Tohle je rekord, který nikdy nikdo nepřekoná. Jeho držitelem je Giuseppe ‘Nino’ Farina, který odjel nejméně závodů, než dokázal triumfovat. Nicméně rekordu dosáhl velmi jednoduše, jelikož vyhrál vůbec první Grand Prix F1 ve Velké Británii 1950. V tom samém roce se to podařilo ještě Johnniemu Parsonsovi.

Doposud posledním jezdcem, který debut vyšperkoval vítězstvím, byl Giancarlo Baghetti v Grand Prix Francie 1961. V posledních letech tomu byl nejblíže Jacques Villeneuve, který ve své debutové sezoně 1996 vyhrál už ve čtvrtém podniku na Nürburgringu.

Nejvíce Grand Slamů

Kdo dosáhne na Grand Slam? Pilot, který během jednoho závodního víkendu získá pole position, vyhraje velkou cenu, celý závod je ve vedení a zaznamená nejrychlejší kolo. Za 75letou historii F1 dosáhlo na tuto metu pouze 26 pilotů, 14 z nich jich má na kontě víc než jeden.

Přestože Lewis Hamilton si v Grand Prix Abú Dhabí 2019 připsal již šestý Grand Slam, tak stále nemá na Jima Clarka, který jich získal celkem osm. Na první Grand Slam dosáhl v GP Belgie 1962 a poslední přišel o tři roky později na Nürbrugringu.

Nejstarší polesitter a vítěz závodů

Byť je Louis Chiron nejstarším startujícím, tak rekord nejstaršího vítěze drží Luigi Fagioli, který si ve sdíleném autě s týmovým kolegou Juanem Manuelem Fangiem podmanil v 53 letech a 22 dnech Velkou cenu Francie 1951.

Dalším nezlomeným rekordem zůstává nejstarší polesitter, kterým byl ve věku 47 let a 79 dní Nino Farina, když si pojistil start z první pozice pro GP Argentiny 1954, a také nejstarší bodující pilot. Tím je Philippe Etancelin, kterému bylo 53 let a 249 dní, když dokončil v roce 1950 závod na Monze na pátém místě.

Nejvíce pole positions, pódií a vítězství s různými týmy

Stirling Moss je často označován za nejlepšího závodníka, který nikdy nevyhrál šampionát, ale ani to jej nezastavilo od stanovení dosud nepřekonaných milníků – je totiž jediným pilotem v historii, který získal nejvíce pole positions, vítězství a pódií s různými týmy.

Moss se mezi lety 1951-1961 zúčastnil 66 velkých cen, během nichž si připsal 16 vítězství s pěti týmy, a sice Mercedesem, Maserati, Vanwallem, Cooperem a Lotusem. Stejný rekord drží také co se týká pole positions, ty získal rovněž s pěticí týmů a na stupních vítězů dokonce stál s šesti stájemi!

Nejvíce týmových kolegů v jedné sezoně

Nejspíš vám jako první přijde na mysl Yuki Tsunoda a jeho parťáci v sezoně 2023, kdy po jeho boku nejprve závodil Nyck de Vries. Nizozemce ale v průběhu sezony nahradil Daniel Ricciardo, za kterého kvůli jeho zradnění na pět závodů zaskočil Liam Lawson.

Přesto Japonec tento rekord nedrží. Rekordmanem je totiž pilot Williamsu Howden Ganley, který v sezoně 1973 vystřídal hned osm týmových kolegů – od Nanniniho Galliho, přes Jackeiho Pretoriuse, Toma Belseho, Henriho Pescarola, Grahama McRaeho, Grijse van Lennepa, Tima Schenkena až po Jackyho Ickxe.

Nejvíce vítězů v jedné sezoně

Kromě toho, že byla minulá sezona nevídaně vyrovnaná, tak padl i nový rekord, a to nejvíce vícenásobných vítězů velkých cen. Alespoň dva závody vyhrálo sedm pilotů. To však nevyrovnává rekord z roku 1982, kdy vyhrálo závod 11 různých pilotů.

Alain Prost vyhrál úvodní dva závody pro Renault. Dvakrát triumfoval také Niki Lauda, John Walton a René Arnoux. Po jednom vítězství měl Didier Pironi, Riccardo Patrese, Nelson Piquet, Patrick Tambay, Elio de Angelis, Keke Rosberg a Michele Alboreto, přičemž právě Rosbergovi stačil i pouhý triumf k zisku titulu.

Největší pauza mezi tituly

Hamiltonův první titul s Mercedesem v roce 2014 přišel po šesti letech od jeho premiérového titulu, kterého dosáhl při jeho debutu s McLarenem v roce 2008. Ale jedná se o druhou nejdelší pauzu mezi tituly.

Nejdéle na svůj další titul totiž čekal Niki Lauda. V roce 1977 získal Rakušan svůj druhý titul s Ferrari, než přešel do Brabhamu, se kterým ukončil v sezoně 1979 kariéru.

Lauda se ale rozhodl v roce 1982 pro návrat. A jako jeden z mála comebacků se vydařil. S McLarenem si dojel pro svůj třetí a zároveň poslední titul, a to po dlouhých sedmi letech a 19 dnech. Také je jediným jezdcem, který se stal šampionem jak s Ferrari, tak i s McLarenem.

K vyrovnání tohoto rekordu má nyní nejlépe nakročeno právě Hamilton, který tento rok absolvuje první sezonu s Ferrari…