10 nejméně pravděpodobných vítězství z Hamiltonovy stovky
Lewis Hamilton v ruském Soči vyhrál 100. závod ve své závodní kariéře. Stovka je opravdu obrovské číslo a dokazuje hned několik věcí – cit génia, neutuchající touhu po vítězství a v konečné fázi také trochu štěstí. Následující článek se věnuje právě těm případům, kdy byla paní štěstěna na straně pilota Mercedesu.
Velká cena Monaka 2008
Lewis Hamilton byl v roce 2008 ve formuli 1 teprve druhým rokem a všem dával jasně najevo, že má velký zálusk na titul mistra světa. Závod v monackém knížectví byl tehdy poznamenán silným deštěm, který má dnes už sedminásobný šampion rád.
Ani Lewis Hamilton ale není bezchybný a sem tam nějakou chybu udělá, v tomto případě šlo o lehký kontakt s bariérou v zatáčce Tabac, když byl Brit na druhém místě. Výsledkem byl defekt na voze McLarenu a mladý Hamilton se po zastávce v boxech propadl na páté místo.
Za nedlouho havaroval čtvrtý Alonso a poté ihned David Coulthard a Sébastien Bourdais, kvůli kterým musel na trať vyjet Safety Car. V ten moment byl už Hamilton čtvrtý, na čerstvých gumách a pole bylo sjeté dohromady.
Kimi Räikkönen následně obdržel drive-through penalizaci a předal tak své třetí místo Lewisi Hamiltonovi, který se vzápětí dostal také přes druhého Roberta Kubicu, který stavěl u svých mechaniků pro nové pneumatiky.
Déšť poté ustal, Ferrari ale preventivně poslalo lídra závodu Massu do boxů a dalo mu nové pneumatiky do mokra, jelikož měl tým za to, že se déšť opět vrátí… to se ale nestalo. Pilot McLarenu se tak dostal do čela a vedení si udržel až do cíle závodu.
Velká cena Velké Británie 2014
Ve třetí části kvalifikace na GP Velké Británie se Lewis Hamilton rozhodl vzdát svůj druhý pokus s pocitem, že se nedá získat žádný čas. Mýlil se, trať po dešti osychala a domácí miláček se propadl až na šesté místo, zatímco jeho týmový kolega Rosberg si dojel pro pole position.
Po velké havárii Kimiho Räikkönena v úvodním kole a po zajetí Safety Caru se Hamilton pustil do stíhací jízdy. A dařilo se mu, za nedlouho byl již za lídrem závodu Rosbergem. Pilota Mercedesu silně motivovalo domácí publikum.
Brit byl na britském Silverstonu k nezadržení, pospíchal a jeho snahu nezhatila ani pomalá zastávka v boxech. Štěstí se na Hamiltona usmálo v polovině závodu, kdy Hamiltonův jediný soupeř Rosberg musel ze závodu odstoupit kvůli poruše převodovky.
Domácí pilot se tak dostal do vedení závodu a komfortně si dojel pro své druhé vítězství před domácím publikem v Anglii. Pro Hamiltona to bylo ještě o to důležitější vítězství, neboť se díky tomuto výsledku bodově dotáhl na Rosberga v průběžném mistrovství světa.
Velká cena Ázerbájdžánu 2018
Závod v ázerbájdžánském Baku v roce 2018 byl naprostým chaosem. V prvním kole měl Alonso po kontaktu s Williamsem hned dva defekty. Räikkönen sestřelil Ocona a v polovině závodu došlo ke vzájemné kolizi pilotů Red Bullu (Verstappen a Ricciardo).
Za Safety Carem tehdy havaroval Romain Grosjean a vyřkl onu legendární větu: „I think Ericsson hit us / Myslím, že do nás narazil Ericsson.“ Po těchto karambolech zůstalo na trati poměrně dost úlomků z havarovaných vozů.
Na jeden z nich bohužel najel lídr závodu Valtteri Bottas, jen tři kola před koncem. Fin dostal defekt a ze závodu odstoupil. Vítězství tak spadlo do klína Hamiltonovi, který byl po celé odpoledne nenápadný a neměl závod vyhrát, jenže vyhrál.
Velká cena Německa 2018
Hydraulický problém znemožnil Hamiltonovi pokračovat v kvalifikaci. Pilot Mercedesu byl tak nucen odstoupit, což znamenalo start až ze čtrnáctého místa. V té době bojoval Mercedes s Ferrari a Sebastian Vettel získal pole position.
Po pár kolech byl však Hamilton v závodě zpět a kroužil na čtvrté příčce za Kimim Räikkönenem. Mezitím zajel do boxů Valtteri Bottas a Brit se tak vyšvihl na třetí místo, na kterém kroužil poměrně dlouhou dobu.
Vše se však změnilo, když na okruh dorazil déšť. Doplatil na něj Sebastian Vettel, který byl do té doby vcelku neohroženě na prvním místě. Němec na mokré trati ale uklouzl a najel se svým Ferrari do bariér, závod pro něj skončil.
Tím se Hamilton dostal překvapivě na první místo, ale za ním jedoucí Valtteri Bottas měl podstatně lepší tempo. Piloti Mercedesu spolu dokonce malou chvíli bojovali o první příčku, poté ale zasáhlo vedení týmu.
Bottas dostal příkaz, aby držel svou pozici a s Lewisem Hamiltonem nebojoval. Brit si tak dojel pro další velmi důležité vítězství, které jej dokonce dostalo do vedení šampionátu. Mnozí označují GP Německa 2018 za bod zlomu ve vztahu Vettel – Ferrari.
Velká cena Itálie 2018
Boj o titul s Ferrari a první řada pro tým z Maranella na startu GP Itálie 2018 znamenala, že bude muset v nadcházejících okamžicích pilot Mercedesu více riskovat. Ferrari bylo totiž v roce 2018 na domácí půdě velmi silné.
Hned po startu došlo ke kolizi mezi dvěma aspiranty na titul, Vettelem a Hamiltonem. Brit z nehody vyvázl bez potíží, Vettel ale takové štěstí neměl a po kolizi se roztočil a propadl se tak až na poslední místo.
Závod vedl Kimi Räikkönen, který měl za sebou dva Mercedesy a Vettel byl daleko vzadu, co z toho plyne? Velká strategická výhoda pro německý tým, který tak mohl strategicky uštvat svého soupeře z Ferrari.
To se Mercedesu také povedlo! Ve 45. kole zaútočil Hamilton na Räikkönena a po riskantním manévru se ujal vedení závodu, které nepustil. I přesto, že bylo Ferrari jasně nejrychlejším vozem, štěstí se opět usmálo na dnešního sedminásobného šampiona.
Velká cena Ruska 2018
Sezona 2018 se zdá být jako rok, ve kterém Hamilton dokonale vypálil rybník nejednomu soupeři, ovšem Velká cena Ruska 2018 se v tomto duchu úplně nenesla. Spíše naopak, dodnes zanechává v ústech poměrně hořkou pachuť.
Lewis Hamilton byl velkou část závodu za svým týmovým kolegou Valtterim Bottasem, kterému okruh v Soči vyhovuje. Na třetím místě kroužil Sebastian Vettel, největší rival a hrozba pro Mercedes v daném roce.
Sezona byla ve své závěrečné fázi a pilot Mercedesu měl na Sebastiana Vettela v šampionátu už solidní náskok, se kterým bylo ze strany pilota Ferrari nepravděpodobné cokoliv udělat a ztrátu snížit.
Mercedes se přesto uchýlil k nemilé věci – k týmovým příkazům. Bylo to podruhé v jednom roce, kdy musel Bottas upřednostnit zájmy Hamiltona před svými. Po Německu, kdy nesměl na Brita útočit, musel Bottas tentokrát dokonce svému kolegovi první místo předat.
V cíli závodu Fin neskrýval svou frustraci, z vítězství se samozřejmě Hamilton neradoval a uvedl, že takovým způsobem rozhodně nechce vyhrávat závody. Jelikož měl Mercedes v šampionátech solidní náskok a výměna pozic nebyla úplně potřeba, dala tím německá stáj Bottasovi jasně najevo, jaká je jeho role v týmu.
Velká cena Velké Británie 2019
Bottas do závodu startoval z pole position, Hamilton startoval druhý a měl docela jednoduchý plán. Chtěl závod odjet jen na jediný pit-stop. Pilot Mercedesu je známý tím, že se ke svým pneumatikám umí chovat opravdu gentlemansky.
Po souboji s Bottasem v úvodním kole zůstal Hamilton na druhé pozici. Fin ale zajel do boxů dříve a měl rozjetou strategii na dvě zastávky v boxech. Týmový kolega Hamilton byl však schopen jet na starých pneumatikách stejné tempo, jako Bottas na nových.
V polovině závodu vyjel na trať Safety Car, který tak dokonale nahrál domácímu miláčkovi a zároveň pohřbil veškeré Bottasovy naděje. Hamilton by možná závod vyhrál tak či tak, jelikož měl v plánu mít o jeden pit-stop méně, zpomalovací vůz však Britovi více než výrazně ulehčil práci.
Velká cena Maďarska 2019
Do závodu startoval z pole position Verstappen, byla to jeho první vyhraná kvalifikace v kariéře, Hamilton startoval až třetí. Po skvělém startu se ale pilot Mercedesu dostal před Valtteriho Bottase a zařadil se za Verstappena.
První dvojice udávala závodu tempo a nikdo jiný jim tehdy nestíhal. To dávalo jak Verstappenovi, tak Hamiltonovi příležitost si více pohrát se strategií a Mercedes toho dokonale využil.
Jelikož je v Maďarsku obtížné předjíždět, musel přijít německý tým s něčím jiným. Hamiltonovi naordinoval riskantní druhý pit-stop s měkkými pneumatikami. To se ovšem ukázalo jako geniální rozhodnutí.
Brit mílovými kroky začal stahovat svého soupeře na Red Bullu a jen tři kola před koncem dokázal Verstappena také předjet z vnější strany v první zatáčce. I přesto, že téměř celý závod vedl Verstappen, z vítězství se radoval, kdo jiný než Lewis Hamilton.
Velká cena Velké Británie 2020
Vloni měl Mercedes naprosto dominantní monopost, i přes tak velkou technickou nadvládu černých šípů se našel závod, který minulý rok Hamilton neměl vyhrát a je to přímo jeho domácí Velká cena na britském Silverstonu.
Celý závod Hamilton s přehledem vedl, jenže Grand Prix se uskutečnila za atypicky suchého a horkého dne v Anglii. To samozřejmě mělo vliv i na opotřebování pneumatik a jejich výdrž, která byla trochu jiná, než za ‚normálnějších‘ podmínek.
Týmy své stinty až moc natáhly a vedlo to celkem ke třem defektům, první obětí se stal Carlos Sainz, následně Valtteri Bottas, který do té doby v klidu kroužil na druhém místě. Red Bull na tyto dva defekty reagoval a preventivně stáhl Verstappena do boxů pro nové pneumatiky.
Přišlo ale poslední kolo a v něm explodovala pneumatika Lewise Hamiltona. Pilot Mercedesu měl ale díky preventivnímu pit-stopu Red Bullu pohodlný náskok přes půl minuty. Brit si tak dojel pro další domácí výhru na Silverstonu jen na třech kolech. V cíli pak Verstappen ztratil jen pět sekund, co by se asi stalo, kdyby Nizozemec znovu nestavěl…
Velká cena Velké Británie 2021
Británie je očividně Hamiltonovou zemí zaslíbenou. Poté co pilot Mercedesu zpackal start do historicky první sprintové kvalifikace, byl v neděli odhodlaný a přesvědčený bojovat do konce o to více.
Hamiltonova odhodlanost spolu s odhodláním Maxe Verstappena ale vedla ke vzájemné kolizi dvou aspirantů na letošní titul mistra světa už v prvním kole. Výsledkem bylo vypadnutí pilota Red Bullu ze závodu a desetisekundová penalizace pro pilota Mercedesu.
Hamiltona ale opět silně motivoval domácí dav a ve zbývajících kolech předvedl skvělou stíhací jízdu. Kredit je potřeba udělit také Valtterimu Bottasovi, který se svému kolegovi opět uhnul a pustil jej před sebe.
Jen dvě kola před koncem se Hamilton dotáhl na vedoucího Charlese Leclerca, který jinak vedl celý závod. Rychlost Mercedesu se ale nedala zastavit a Monačan o své vedení těšně před cílem přišel.
A znovu… i když celý závod vedl někdo jiný, z vítězství se opět radoval pilot Mercedesu. Hamilton se tak dočkal dalšího, celkově už osmého vítězství, na britském Silverstonu, což je samozřejmě rekord.