10 let od nechvalně proslulé hlášky “GP2 Engine” adresované Hondě
Je to přesně 10 let od nesmrtelné hlášky "GP2 engine" frustrovaného Alonsa. Nicméně od té doby Japonci ušli velký kus cesty a spolu s Red Bullem slavili čtyři mistrovské tituly.
Hororové partnerství s McLarenem
V roce 2015 se Honda vrátila do formule 1 díky obnovenému partnerství s McLarenem, ovšem comeback nebyl příliš vydařený. Japonci přišli s inovativním “size zero” konceptem, který však byl totálním propadákem – nejen, že byl motor nespolehlivý, ale postrádal i výkonnost. Fernando Alonso, tehdy jezdící v McLarenu, byl katastrofálním výkonem tak frustrován, že jejich agregát právě na Suzuce označil za motor z GP2.
“Od roku 2015 do 2017 to byla velmi těžká situace jak pro Hondu, tak pro tým,“ vzpomíná prezident Honda HRC Koji Watanabe na incident s Alonsem, který tuto jedovatou hlášku vypustil poté, co kolem něj na cílové rovince proletěl Max Verstappen. “Bylo to obzvlášť frustrující období v naší historii a byly chvíle, kdy byl náš vztah napjatý. Ale myslím, že jsme se stali silnějšími, protože jsme tuto frustraci překonali.”
Nejen Španěl, ale i samotná stáj z Wokingu neviděla světlo na konci tunelu, proto se o dva roky později rozhodli spolupráci ukončit. V té době se nacházel bez dodavatele pohonných jednotek Red Bull, jenž utnul divoké “manželství” s Renaultem. Slovo dalo slovo a Honda tak našla nové útočiště v Milton Keynes.
Mistrovské tažení s Red Bullem
Red Bull tehdy udělal velmi chytrý krok, aby se nespálil stejně jako McLaren. Než japonské motory nasadil do vozů hlavního týmu v roce 2019, využíval rok před tím svoji juniorku jako “pokusného králíka”, díky čemuž vychytali většinu much.
V polovině sezony 2018 se nechal šéf Red Bullu slyšet, že došli “k závěru, že Honda dělá dobrý pokrok jak v oblasti výkonu, tak spolehlivosti, a dospěli jsme k závěru, že čistě z technických důvodů je to správný krok.” Kromě toho si pochvaloval, že si s Hondou vybudovaly „zdravý pracovní vztah“, což se McLarenu nepodařilo.
Už sezona 2019 naznačovala, že by rakousko-japonský pár mohl fungovat velmi dobře. Zlomový okamžik přišel už v Rakousku, když slavili první vítězství od triumfu Jensona Buttona v GP Maďarska 2006. Reputace Hondy byla částečně napravena. Že Honda umí stavět mistrovské agregáty ukázala v následujícím ročníku, kdy přišel první velký úspěch – tandem Red Bull – Honda slavil první ze čtyř jezdeckých titulů Maxe Verstappena, po němž následoval i triumf mezi týmy. Avšak s drobným rozdílem. Red Bull se totiž rozhodl, že postaví svoji vlastní továrnu na motory, přičemž budou využívat know-how od Hondy.
“Mojí největší vzpomínkou je, když ukazoval na logo Hondy na pódiu na Red Bull Ringu v Rakousku,” uvedl Watanabe po Verstappenově památném vítězství. “Stál jsem pod pódiem a byl to pro mě opravdu výjimečný moment. Hondě na veřejnosti hodně děkoval, což je důležité pro všechny lidi pracující pro Hondu. Je to velmi dobrý vztah. Věříme si a jsme hrdí na to, že spolu pracujeme, v budoucnu nám bude chybět.”
Nicméně na konci roku se cesty tohoto neskutečně úspěšného komba rozejdou. Víkend v Japonsku bude pro Hondu a Red Bull velmi emotivní. Honda slaví 60 let od prvního vítězství v grand prix – ikonický vůz RA272, jenž řídil Richie Ginther ovládl GP Mexika 1965. Právě k tomuto výročí Red Bull představil své speciální bílo-červené livery, se kterým rovněž vzdává svému partnerovi hold a děkuje za dosavadní spolupráci. Třešničku na dortu tomu dodává Yúki Tsunoda, který usedne na domácí půdě za volant RB21.
“V Hondě jsme odhodláni rozvíjet jezdce a závodníky, kteří mohou soutěžit na globální úrovni, a věřím, že jeden z našich hlavních cílů byl dosažen,” řekl Wanatabe v návaznosti na povýšení domácího hrdiny Tsunody: “Jsem opravdu šťastný, že Yuki debutuje se speciálním lakováním připomínajícím 60. výročí našich vítězství ve F1, a upřímně doufám, že dosáhne skvělých výsledků.”
Nová výzva s Aston Martinem
Zatímco Red Bull vstoupí příští rok do nové éry s Fordem, tak Honda spojí síly s Aston Martinem, který bude jejím výhradním odběratelem.