10 faktů, které jste o Schumacherově debutu určitě nevěděli

Při příležitosti 30. výročí Schumacherova debutu, který je jedním z nejznámějších příběhů formule 1, se našlo i několik zajímavých a méně známých faktů, o kterých širší veřejnost možná ani dodnes nevěděla. Níže vám nabízíme 10 faktů, které jsou se Schumacherovým debutem spjaté a zastíněné oním velkým příběhem…

Štítky: Historie Michael Schumacher Zveřejněno 26. 08 2021 — Vašek Štěpánek

Příležitost se začala rodit už v prosinci 1990

Že se sedačka u Jordanu stala dostupnou poté, co byl pilot týmu Bertrand Gachot poslán do vězení je celkem známou historkou, která je se Schumacherovým debutem spojena. Málokdo ale už ví, čeho se tehdy Gachot dopustil.

Francouz měl incident s londýnským taxikářem Ericem Courtem. Bývalý pilot F1 nastříkal taxikáři pepřový sprej do obličeje. Gachot ponechal soudní řízení až do poloviny následujícího roku 1991.

První polovinu sezony u týmu Jordan tak Gachot závodil s velkým otazníkem, soud se totiž konal až mezi GP Maďarska a GP Belgie. Všichni zúčastnění však očekávali trest ve formě pokuty, v nejhorším případě podmíněný trest.

Očekávalo se, že Gachot po soudu zamíří rovnou do italské Monzy, kde se zúčastní dalších testů, ale to se nestalo! Gachot byl za svůj čin odsouzen k 18 měsícům vězení, po odvolání byl trest zkrácen o polovinu, a tak jej pro GP Belgie 1991 nahradil neznámý Schumacher.

Keke Rosberg byl ve hře také

Za Gachota měl Eddie Jordan jako první volno zcela jiné jméno než Schumachera. Jordan původně do svého týmu chtěl obsadit Stefana Johanssona – bývalého pilota McLarenu a Ferrari.

Nejzajímavějším jménem na seznamu kandidátů však bylo Keke Rosberg – mistr světa F1 z roku 1982. Detaily, jak moc byl Rosberg pět let po svém konci ve formuli 1 ochoten znovu závodit, jsou neznámé.

Jordan se nakonec do svého vozu rozhodl posadit mladého a neznámého Schumachera, který ihned během svého debutu očaroval celý formulový svět.

Hill versus Schumacher

Největší ironií je, že Damon Hill by v hledáčku týmu Jordan také. Schumacherův největší rival ze sezon 1994 a 1995 měl tak šanci se do královny motorsportu dostat za tým Eddieho Jornada, ten se ale nakonec rozhodl pro mladého Němce.

Hill v té době závodil v sérii F3000 za tým, který z části také vlastnil Eddie Jordan a zároveň Hill testoval pro Williams. Britský pilot svou šanci dostal v roce 1992, kdy debutoval za nekonkurenceschopný Brabham.

Schumacher mohl debutovat i za tým Arrows

Když byl Schumacher na cestě k sedačce týmu Jordan, ze zdvořilosti se také zúčastnil již plánovaného setkání se šéfem týmu Footwork Jackiem Oliverem. Tým je více známý jako Arrows.

V roce 1991 stáj však z části vlastnil Wataru Ohashi a přejmenoval ji právě na zmíněný Footwork. Tým měl obrovské ambice, zajistil si i motory Porsche a oslovil o spolupráci Nigela Mansella a Adriana Neweyho.

V době rozhovoru se Schumacherem byl tým však nekonkurenceschopný a stáj se zbavila i motorů Porsche. Němec se také proto rozhodl více věřit týmu Jordan a na místo, které mělo být původně Schumacherovo, přišel v roce 1992 Aguri Suzuki.

Schumacher původně Eddieho Jordana nepřesvědčil

Eddie Jordan přiznal, že když viděl Schumachera poprvé, neudělal na něj dojem. Brit ve své knize narážel na němcovo počínání ve formuli 3 v roce 1990. Jordan uvedl, že Schumacher nijak nevyčníval nad ostatními.

„O Sennovi také nikdo nevěděl, ale když jsem poprvé viděl jeho závod, řekl jsem si, že tenhle pilot má v sobě mistrovský potenciál. To jsem u Schumachera říct nemohl. Jistě, o Michaelovi jsem tehdy říkal, že je dobrý pilot, ale rozhodně ne výjimečný,“ popisuje ve své knize Jordan.

Gary Anderson má pro podobné případy teorii. Tvrdí, že většina dobrých pilotů má k dispozici několik střípků, kterými převyšuje ostatní. Dobré a výjimečné piloty následně odděluje schopnost tyto dispozice spojit dohromady.

Anderson dále uvedl, že Schumacher tuto schopnost prokázal už při svém debutu, tedy v Belgii 1991. Formule 1 je speciální v tom, že se vůz přizpůsobí každému jízdnímu stylu a pilotovi a něm pak závidí to, zda se se svým vozem dostatečně sžije.

První, co Schumacher slyšel bylo, aby zpomalil

Schumi si poprvé osahal vůz Jordanu v úterý během testu na Silverstonu před Grand Prix v Belgii. Po pouhých třech kolech testu byl mladý Němec zastaven a bylo mu oznámeno, aby zvolnil.

Současně si vedení týmu uvědomovalo, že Michael byl připraven na vůz neustále tlačit a měl nevídanou chuť bojovat o pozice.

Když se kvalifikuješ osmý, ale…

Každý si dodnes pamatuje Schumacherovu památnou sedmou pozici na startu hned při svém debutu ve formuli 1. Věděli jste ale, že se ve skutečnosti budoucí mistr světa kvalifikoval na osmém místě?

Ricardo Patrese se svým Williamsem totiž skončil v kvalifikaci druhý, následně byl ale penalizován a odsouzen k startu až ze 17. místa, což logicky Schumachera vyšvihlo na pozoruhodnou sedmou příčku.

Co stálo za poruchou spojky?

Po skvělé kvalifikaci se Schumacherovi v závodě už bohužel nedařilo. Schumiho první závod trval jen několik metrů. Na vině byla porucha spojky…

Kvůli této spojce vznikla i jedna zajímavá teorie – Schumacher měl až příliš agresivní start a záměrně ze závodu odstoupil. Pilot Jordanu prý nechtěl, aby po tak skvělé kvalifikaci přišel neúspěch v závodě, kvůli pomalému závodnímu tempu vozu.

Tato teorie je ale až příliš přitažená za vlasy, jelikož výkonnost Jordanu se zvedala, v Belgii se tým ukazoval ve velmi dobrém světle a koneckonců… který pilot by hned při svém debutu schválně odstoupil ze závodu?

Mnohem pravděpodobnější se zdá být teorie Garyho Andersona, který upozornil na problémy Gerharda Bergera v zaváděcím kole, kdy probrzdil v zatáčce La Source. Schumacher tak musel neočekávaně zpomalit, a právě zde došlo k poškození spojky.

Jordan měl na výhru!

Andrea de Cesaris byl Schumacherovým vůbec prvním týmovým kolegou. V kvalifikaci obsadil Cesaris jedenácté místo a po problémech svých soupeřů a zaváhání největších adeptů na vítězství, byl pilot Jordanu blízko velkému výsledku.

Lídr závodu Ayrton Senna měl na svém McLarenu také technické problémy a Cesaris jej stahoval až 2,5 sekundy na kolo. Jordan se mílovými kroky přibližoval své první výhře, ale ve 41. kole ze 44 odešel týmu Eddieho Jordana motor.

Stalo se tak v době, kdy byl Cesaris jen 3,5 za vedoucím Sennou a jen 3 kola do konce… i takový umí být motorsport.

Spa nebylo Schumacherovým posledním vystoupením v Jordanu

Téměř každý zná příběh o tom, jak Benetton v čele s Flaviem Briatorem famózně ‚ukradli‘ Schumachera Jordanu ještě před nadcházejícím závodem v Monze. Co už je ale méně známá věc je, že závod v Belgii nebyl Schumacherovým posledním vystoupením v barvách Jordanu.

Britská stáj se Schumacherem po Velké ceně Belgie okamžitě odcestovala zpět na britský Silverstone, kde s Němcem provedla ještě řadu testů tlumičů a brzd. Schumacher během tetování zajel čas 54,4, což se týmu nikdy předtím nepovedlo.

Politické machinace ze strany Benettonu byly tak rychlé, a tak dokonale zpracované, že de facto Schumacherovi znemožnili potenciální návrat do Jordanu… od této doby byl Schumi jezdcem týmu Flavia Briatoreho a to, co se dělo dál je nyní historie.