10 faktorů, které rozhodly o letošním mistrovském souboji
Pokud si před sezonou někdo vsadil na Lewise Hamiltona, příliš na tom nevydělal. Kurzy byly malé a to celkem oprávněně – Brit byl letos totiž nezastavitelný. Valtteri Bottas mu nejen že nestačil, ale také nedokázal využít nabídnutých příležitostí. Pojďme se nyní podívat na 10 faktorů, které rozhodly o letošním mistrovi světa.
Letošní sezona byla z Hamiltonova pohledu excelentní. Britského závodníka sice sem tam nějaký dramatický moment potkal, ale jinak mu v cestě za sedmým mistrovským titulem nic nebránilo. Jeden Schumacherův rekord letos vyrovnal a další dva překonal – získal nejvíce stupňů vítězů a nejvíce vítězství v historii formule 1.
Lewis Hamilton vyhrál 9 z dosavadních 13 závodů sezony 2020 a při vší dominanci „černých“ šípů je až zarážející, že zbylé 4 triumfy neurval jeho týmový kolega Valtteri Bottas. Ten si připsal jen dvě vítězství, zbylé dvě zlaté trofeje si rozdělili Max Verstappen a Pierre Gasly.
O Hamiltonově talentu se není třeba nějak rozsáhleji rozepisovat, GP Turecka totiž jasně demonstrovala, jakým unikátním jezdeckým umem Lewis Hamilton oplývá. Pojďme se spíše zaměřit na deset klíčových bodů, které o Hamiltonově sedmém titulu rozhodly.
1. Důležití oponenti ani nevstoupili do hry
Na základě dat mezi loňskými závody v Belgii a Mexiku se dalo očekávat, že se letošními rivaly Lewise Hamiltona stanou oba jezdci Ferrari Charles Leclerc a Sebastian Vettel. Nikdo ale nemohl předpokládat, že letošní Ferrari SF1000 bude takhle pomalé. Na vině byla technická direktiva, která odstranila šedou zónu pravidel, z níž loňský pohonný agregát Ferrari čerpal svůj výkon.
Nebylo to ale pouze Ferrari – své sliby nedodržel ani Red Bull, o kterém se po předsezonních testech mluvilo jako o jednoznačném kandidátovi na mistrovský titul. Max Verstappen letos sice několikrát oba mercedesy rozdělil, rychlostně ale jeho RB16 na dominantní černé šípy nestačila.
2. Hamilton se oklepal z úvodního neúspěchu
Valtteri Bottas vhodil rukavici do ringu hned v dějišti GP Rakouska, prvního závodu roku. Získal pole position a dominoval také samotnému závodu. Lewis Hamilton se musel smířit s penalizací odsunu 3 míst na startovním roštu. Ke konci závodu se sice pohyboval na druhé pozici, ale nakonec mu byl udělen časový trest za kolizi s Alexanderem Albonem, což jej odsunulo až na příčku čtvrtou.
Jenže Bottasovi úsměv na tváři dlouho nevydržel. Už o týden později bylo vše jinak a v mokré kvalifikaci jasně dominoval Lewis Hamilton. Bottas startoval až čtvrtý a v závodě se tak zaměřoval převážně na svou snahu dostat se zpět na druhou pozici, což se mu ke konci závodu povedlo.
Valtteri Bottas sice odjížděl z dvojice rakouských závodů jako lídr šampionátu, jeho náskok se ale ztenčil na pouhých 6 bodů. Navíc Max Verstappen ztrácel po prvních dvou závodech už neskutečných 28 bodů na vedoucího Bottase.
3. Bottasův zpackaný start
Bottasovo vedení v šampionátu bylo v Maďarsku ohroženo. Jeho týmový kolega získal pole position a sám Bottas navíc zpackal start. Propadl se o několik pozic pořadím dolů a polovinu závodu se jen a pouze snažil vyškrábat zpět na druhé místo.
Nakonec dojel do cíle až na třetím místě, což byl značný zásah do Bottasova bodového repertoáru. Lewis Hamilton získal vítězství před druhým Verstappenem a zajistil si tak vedení v šampionátu s pětibodovým náskokem před Bottasem.
Not the start that Valtteri Bottas was looking for 🚦
Michael Masi, FIA Race Director, said the movement was within the tolerance of the sensors and systems used to determine a jump start
But Bottas ended up losing several places in the run to Turn 1#HungarianGP 🇭🇺 #F1 pic.twitter.com/kUhGbnb7Xf
— Formula 1 (@F1) July 19, 2020
4. Příběh dvou defektů
GP Velké Británie psala pokračování románu o defektech z roku 2013 – v posledních kolech závodu totiž explodovaly pneumatiky nejen Lewisi Hamiltonovi, ale i Valtterimu Bottasovi a Carlosi Sainzovi.
Bottase potkal defekt dvě kola před koncem závodu, ale bohužel pro něj musel obkroužit celé jedno kolo, jelikož v době exploze míjel boxovou uličku. Propadl se tak mimo body a z prvního závodu na Silverstonu si odvezl leda tak špatné vzpomínky.
Jenže Hamilton měl větší štěstí než Bottas. Defekt ho potkal až v posledním kole a jeho náskok na druhého Verstappena (který mimochodem z bezpečnostních důvodů absolvoval pozdní zastávku v boxech) byl dostatečný na to, aby si i na třech kolech dojel pro své domácí vítězství.
V dramatickém finiši GP Velké Británie vyhrál Hamilton – s defektem pneumatiky!
5. Verstappen říká ne!
Valtteri Bottas se z prvního britského šoku rychle oklepal a vybojoval si pole position pro start v GP 70. výročí F1. Po startu se udržel ve vedení, ale bohužel se o tomto víkendu Mercedes trápil se svými pneumatikami.
Max Verstappen se dokázal předehnat přes oba černé šípy a dojel si pro sladké vítězství. Bottas nakonec neudržel ani druhé místo, jelikož stavěl příliš brzy a Hamilton využil v pozdní fázi závodu lepšího stavu svých pneumatik. Nabídnutou šanci tedy Bottas nedokázal proměnit ve svůj prospěch a po pěti závodech sezony ztrácel na svého kolegu už 43 bodů. K tomu všemu se v pořadí jezdců propadl i za Maxe Verstappena.
6. Další ztracená příležitost
Po ztrátě dvou závodů ve Španělsku a Belgii se Valtteri Bottas připravil o skvělou příležitost srovnat účty v italské Monze. Po dalším špatném startu se propadl o několik pozic zpět, což znamenalo, že ve chvíli, kdy Hamilton dostal penalizaci za zakázaný vjezd do boxové uličky, Bottas nabídnuté šance na zvrácení situace v šampionátu.
Před restartem závodu byl až na sedmém místě a cíl závodu proťal o dvě příčky výše. Lewis Hamilton se propracoval z posledního místa na sedmou pozici a na Bottase tak ztratil jen 3 body (připsal si totiž nejrychlejší kolo závodu).
Bottasovi mohla po závodě dělat radost maximálně tak skutečnost, že Max Verstappen cíl závodu neviděl, takže se vrátil zpět na druhé místo v Poháru jezdců. Jenže v tu chvíli ztrácel už 47 bodů na svého týmového kolegu.
7. Bitvu restartů vyhrál Hamilton
Valtteri Bottas zahájil víkend GP Toskánska nejlépe ze všech, Lewis Hamilton ale profitoval v sobotní kvalifikaci a zajistil si další pole position. Jenže Britův pomalý start vynesl do vedení v první zatáčce Valtteriho Bottase.
Fin si však vedení v závodní rychlosti dlouho neužil – brzy byl na trať kvůli nehodě ve třetí zatáčce povolán safety car. Letmý restart se Finovi povedl na jedničku, ale hromadná chaotická havárie ve středu pole vedla k pozastavení závodu.
Ředitel závodu následně vyhlásil pevný restart a ten byl bohužel pro Valtteriho Bottase osudný. V první zatáčce se nedokázal udržet ve vedení a Lewis Hamilton jej po vnějšku překonal. Druhá červená fáze nabídla Bottasovi další příležitost pro znovuzískání vedení, ale místo toho se Fin propadl za Daniela Ricciarda na třetí místo.
Závod nakonec dokončil druhý, ale rozhodně se nemohl po perfektním začátku GP Toskánska radovat. V šampionátu navíc ztrácel propastných 55 bodů.
8. Verstappen jako třetí kolo u vozu
Jak jsem se již zmínil u prvního bodu, s černými šípy nedokázal držet krok ani Max Verstappen. Přesto se mu dařilo mercedesy rozdělovat – život ztěžoval převážně Valtterimu Bottasovi. Po prvních pěti závodech to vypadalo, že se Verstappen přeci jen může udržet ve hře o titul.
Jenže to by nesměla přijít trojice italských závodů – kvůli technickým problémům musel odstoupit v Monze a v Mugellu, defekt pneumatiky ho pak vyřadil z krásného druhého místa v Imole. Po GP Ruska Verstappen ztrácel na Hamiltona už 77 bodů a na druhého Bottase 33 bodů.
Verstappen: Šéfům jsem s párty módy nevěřil, nechtěl jsem být pak zklamaný
9. Rusko Bottasovi nestačilo
Chyba Hamiltonova týmu vedla k penalizaci, která vedoucího muže šampionátu vyřadila z boje o vítězství v GP Ruska. V tu chvíli nastoupil Bottas a získal své teprve druhé vítězství v sezoně.
Fin navíc přidal i pole position pro GP Eifelu a vše nasvědčovalo tomu, že by mohl ovládnout i samotný závod. V první zatáčce sice Hamilton zaútočil na vedoucí pozici, ale v té druhé už byl Bottas zpět ve vedení. Fin ale nesnesl velký tlak a později chyboval, což vedlo nejen ke ztrátě prvního místa, ale také k předčasnému pit stopu (Bottas své pneumatiky probrzdil).
Brzká zastávka v boxech tedy donutila Bottasův tým pozměnit strategii a bylo jasné, že Fin zastaví ještě jednou – což se jevilo jako zajímavé alternativní řešení, které mohlo teoreticky vyústit ve Finovo vítězství. Jenže o rozhřešení této tajenky nás připravil technický problém, který Bottase nadobro odstavil mimo hru.
Hamilton získal své 91. vítězství a vyrovnal tím Schumacherův rekord. Od té doby byl britský závodník nezastavitelný. V portugalském Algarve sice ztratil po startu z prvního místa vedení a musel se usadit za Bottasem, ale ve chvíli, kdy začalo vše fungovat, neměl Bottas šanci a Hamilton jej snadným manévrem na cílové rovince doslova „objel“.
Lewis Hamilton si v kopcovitém Portimãu zajistil své 92. vítězství, kterým se osamostatnil na první příčce v historických tabulkách. V Poháru jezdců si navíc užíval neskutečného 75bodového náskoku na druhého Bottase.
GM původně zavřenou továrnu otevřelo a bude v ní vyrábět elektromobily
10. Ferrari nepřímo zasahuje do Bottasova závodu
Valtteri Bottas byl letos v kvalifikaci Hamiltonovi blíže než kdy jindy a znovu to dokázal i v Imole, kde získal další úžasnou pole position. Po startu závodu vedl, oba mercedesy na čele pak rozdělil Max Verstappen.
Jenže to by nebyl Bottas, aby ho nepotkala nějaká smůla. V druhém kole najel na kus úlomku z Vettelova ferrari a poškodil si podlahu, což ovlivnilo chování jeho vozu. Do boxů byl povolán jako první, což umožnilo Hamiltonovi využít čistého vzduchu a zajet několik rychlých kol po sobě. Na trať se – i bez pomoci virtuálního safety caru – vrátil po své zastávce Hamilton před Bottasem.
Max Verstappen klesl na třetí příčku, ale jeho rychlost byla značně vyšší než v případě Valtteriho Bottase. Fin se navíc trápil se svým vozem a po několika chybách v předposlední zatáčce ho Verstappen potrestal a zajistil si pro sebe druhou příčku. Do cíle ale nakonec kvůli defektu nedojel.
Lewis Hamilton byl tedy opět oním jezdcem, který profitoval z Bottasova neštěstí a dojel si pro své 93. vítězství. K zisku mistrovského titulu mu v Turecku stačilo dojet před Bottasem, což nebyl žádný problém. V závodě Brit dominoval a zaslouženě si dojel pro svůj sedmý mistrovský titul.