10 důvodů proč se těšit na novou sezonu

Máme za sebou vskutku divoký ročník plný šílených závodů a událostí. Sezona 2021, která bude stejně jako ta předchozí minimálně zpočátku ovlivněna pandemií covidu-19, by měla v atraktivnosti navázat na loňský ročník. Pojďme se podívat na 10 věcí, na které se může každý motoristický fanoušek v roce 2021 těšit...

Štítky: 2021 Zveřejněno 3. 01 2021 — Petr Čermák

Jméno Schumacher je zpět na startovním roštu

Když Michael Schumacher oznámil v polovině roku 2012 svůj odchod z formule 1, nikdo netušil, že o necelých 9 let později bude stát na startovním roštu další Schumacher. Mluvíme zde o Michaelovu synovi Mickovi, který usedne do kokpitu Haasu.

Mick Schumacher rozhodně nepatří mezi jezdce, kteří žijí jen ze svého jména. Mladý Schumi si totiž buduje svůj vlastní odkaz – v roce 2018 získal titul v posledním ročníku evropské formule 3 a vloni si grandiózním způsobem zajistil titul ve formuli 2. Je považován za jezdce, od kterého bychom se měli dočkat velkých věcí.

Dvojnásobný šampion se vrací

Jméno Schumacher doplní na startovním roštu v sezoně 2021 jméno Alonso. Nemluvíme tu ale o potomkovi dvojnásobného šampiona Fernanda Alonsa, nýbrž o Fernandovi samotném. Mistr světa z let 2005 a 2006 se po dvouleté přestávce vrací do závodního kokpitu s Renaultem (od letošního roku známým už jako tým Alpine), s kterým oba své mistrovské tituly získal.

Fernando Alonso byl potvrzen vloni v červenci a v týmu z Enstone nahradí Daniela Ricciarda, který se po dvouletém tažení s Renaultem rozhodl zkusit své štěstí u McLarenu, pro který Fernando Alonso v minulosti závodil.

Ačkoliv sám Alonso potvrdil, že se s týmem soustředí převážně na vývoj vozu pro sezonu 2022, rozhodně od něj můžeme očekávat stoprocentní výkony. Španělský jezdec se do závodního kokpitu velmi těší – po skončení sezony v Abú Dhabí se zúčastnil testu nováčků a jak oznámil, rozhodně na to hodlá v příštím roce pořádně dupnout.

„Zažehlo to ve mně soutěživého ducha,“ libuje si Alonso po testech

Hamilton má šanci překonat Schumachera – pokud podepíše

Několik rekordů pro sebe už Lewis Hamilton uzmul, jeden velký vloni „pouze“ vyrovnal. Sedmým titulem se připsal k Michaelu Schumacherovi, který během své kariéry exceloval dvakrát s Benettonem a pětkrát s Ferrari.

V tuhle chvíli existuje jen jeden zádrhel – Lewis Hamilton stále nemá smlouvu s Mercedesem. Jednou možností je, že už dávno podepsal, ale čeká se na lepší datum oznámení, tou druhou možností (která se v současnosti nejeví příliš reálně) jsou teoretické neshody mezi Hamiltonem a Mercedesem v souvislosti s některými podmínkami nové smlouvy.

Lze však předpokládat, že úřadujícího šampiona na startovním roštu prvního závodu sezony uvidíme. A pokud se tak stane, můžeme od něj očekávat snahu stát se prvním osminásobným mistrem světa v historii.

Red Bull bude chtít získat s novým jezdeckým složením titul

V Abú Dhabí od počátku turbo-hybridní éry nevyhrál žádný jiný tým než Mercedes. Tedy – bylo tomu tak až do loňské sezony. Poslední závod roku totiž ovládl Max Verstappen s Red Bullem.

Červený býk je každoročně odhodlán vyzvat stříbrné šípy k boji o mistrovský titul, ale zatím se jim to nedařilo. Letos mají další šanci a celý tým doufá, že to tentokrát vyjde. Kromě toho má k dispozici zajímavé jezdecké duo. Talentovaného Maxe Verstappena doplní Sergio Pérez. Mexičan má za sebou vskutku skvělý rok, takže motivace mu rozhodně chybět nebude.

Pérez čelí riziku, že se stane Verstappenovým Bottasem

Ferrari se pokusí udělat krok vpřed

Ferrari má za sebou nejhorší sezonu od roku 1980, v Poháru konstruktérů obsadila legendární stáj až šestou příčku. Poprvé od roku 2016 pak nestál ani jeden z jejich jezdců na nejvyšším stupínku.

Letos se chce Ferrari posunout o krok vpřed a opět získávat stupně vítězů. Charles Leclerc sice loňský ročník zhodnotil negativně z pohledu výsledků, zároveň ale dodal, že se jako jezdec mnohému naučil. Navíc dostane nového týmového kolegu, k Ferrari totiž přichází Carlos Sainz. Povede se týmu, pro který poprvé od roku 2007 nezávodí ani jeden mistr světa, učinit důležitý krok k lepším zítřkům?

Konečně se dočkáme návratu Nizozemska a navštívíme i Saúdskou Arábii

Kvůli pandemii covidu-19 byl původně připravovaný kalendář na sezonu 2020 seškrtán a plno závodů se tak vůbec neodjelo. Formule 1 se ale poprvé podívala například do portugalského Algarve, na italské Mugello a na vnější variantu tratě v Sachíru. V novém roce se ale konečně můžeme těšit na dlouho připravovaný návrat nizozemského Zandvoortu, který byl nově zrekonstruován.

Kromě Zandvoortu nás čeká úplný debut další země z Blízkého východu, a to Saúdské Arábie. V Džiddě se pojede na městském okruhu, který by měli jezdci navštívit ke konci sezony – po odmávnutí šachovnicové vlajky jim bude do konce roku zbývat už jen návštěva okruhu Yas Marina v Abú Dhabí.

Každý druhý elektromobil pochází z Německa

Debutuje Cunoda a i „rebel“ Mazepin

Japonský junior Júki Cunoda, který v roce 2020 okouzlil fanoušky šampionátu formule 2, se letos posadí do kokpitu týmu AlphaTauri, kde nahradí ruského závodníka Daniila Kvjata. Cunoda bude prvním Japoncem ve formuli 1 od GP Abú Dhabí 2014, kdy svůj poslední závod pro Caterham odjel Kamuj Kobajaši.

Od Cunody se očekávají velké věci – junior Red Bullu a zároveň Hondy byl dokonce nějakou chvilku na kandidátce pilotů Red Bullu pro sezonu 2021. Celý tým očekává, že se bude držet svého týmového kolegy Pierra Gaslyho, který stanovil laťku poměrně vysoko.

Cunoda ale nebude vedle Schumachera jediným nováčkem sezony. Daniil Kvjat sice formuli 1 opustí, o ruského pilota ale nepřijdeme. Postup z formule 2 učiní totiž Nikita Mazepin, který se stane týmovým kolegou Micka Schumachera u týmu Haas. Mazepinův osud visel na vlásku po incidentu ze sociálních sítí, Haas ale své fanoušky ujistil, že si Mazepin svou sedačku ponechá.

Kromě velkého předsezonního haló ohledně Mazepinova chování se ale máme na co těšit i na závodní trati – Mazepin je totiž známý svou agresivitou a ostrým závodnickým stylem. O drama ve středu pole tedy rozhodně nebude v roce 2021 nouze.

Aston Martin se vrací a závodit pro něj bude Sebastian Vettel

Aston Martin se do královny motorsportu vrací jako plnohodnotný tým poprvé od roku 1960. Nebude ale začínat od píky, naváže na práci Racing Pointu, jehož majitel Lawrence Stroll se stal vlivným akcionářem Astonu Martinu.

A kdo bude pro legendární britskou automobilku závodit? Svou sedačku si ponechá Lance Stroll, kterého doplní čtyřnásobný šampion Sebastian Vettel. Bývalý závodní jezdec Red Bullu a Ferrari se těší na novou výzvu a doufá, že se mu povede tým pozvednout na vítěznou kolej.

Chameleoni F1: Od Jordanu až po Aston Martin

Tým snů u McLarenu

Internetoví lordi všelijakých meme portálů se musí na sezonu 2021 neskutečně moc těšit. K McLarenu totiž zavítá Daniel Ricciardo, který doplní mladého Landa Norrise. Jejich přátelství a vzájemný smysl pro humor baví internetovou scénu formule 1 už nějakou dobu, nyní se ale můžeme těšit na spolupráci v jednom týmu!

Pokud se ale zaměříme i na samotný tým – McLaren opět učinil krok vpřed a po skvělé sezoně 2019 zakončil loňský ročník ještě o příčku výše. V Poháru konstruktérů se poprvé od roku 2012 umístil na vynikajícím třetím místě! Tým z Wokingu očekává, že se jejich forma bude nadále zlepšovat. Navíc je čeká návrat k agregátům Mercedes, s kterými tým závodil v letech 1995 až 2014.

Nový formát víkendů juniorských šampionátů

Dva šampionáty, které jsou přímo pod samotnou královnou motorsportu, čeká v příštím roce zásadní změna formátu závodních víkendů. Formule 2 i formule 3 už nebudou o víkendu pořádat dva závody, nýbrž tři. Kromě toho se spolu nepotkají – formule 2 bude doprovázet královnu motorsportu v osmi vybraných lokacích, formule 3 pak v dalších sedmi.

Ačkoliv si jezdci stěžují na složitost a nepochopitelnost nového formátu, šéfové juniorských týmů si pochvalují snahu snížit náklady na úplné minimum. Navíc se juniorské kategorie podívají do lokalit, kde dosud závodila jen samotná formule 1 – například Zandvoort nebo okruh COTA v USA.