Závodnímu víkendu v roce 2017 hrozí radikální zkrácení. Cílem je zvýšit atraktivitu

Tréninky v pátek, v sobotu kvalifikace a v neděli závod – přesně tento koncept už od příštího roku nemusí platit. Vedení F1 slíbilo, že si posvítí na způsob, jakým celý víkend zatraktivnit. Jako nejlogičtější krok se jeví jeho zkrácení, které by mělo vést ke zlepšení dění na závodní dráze. Hrozba opětovně nezáživné kvalifikace je před Grand Prix…

10 Štítky: F1 2017 Zveřejněno 13. 04 2016 — Lukáš Štěrovský

Tréninky v pátek, v sobotu kvalifikace a v neděli závod – přesně tento koncept už od příštího roku nemusí platit. Vedení F1 slíbilo, že si posvítí na způsob, jakým celý víkend zatraktivnit. Jako nejlogičtější krok se jeví jeho zkrácení, které by mělo vést ke zlepšení dění na závodní dráze.

Hrozba opětovně nezáživné kvalifikace je před Grand Prix Číny definitivně pryč, vše se vrátí ke starému, osvědčenému systému. Na oslavu to však přece jen úplně není. Vedení formule 1 totiž po konci letošní sezony má v plánu překopat celý formát závodního víkendu, který podle něj postrádá atraktivitu.

Asi by šlo pochopit změnu formátu dvou pátečních devadesátiminutových tréninků, které slouží týmům čistě k nastavení vozu a vyzkoušení strategií; čili nic moc zajímavého obvykle nepřinášejí.

Už párkrát se ale stalo, když došlo k narušení pátečního programu, že se problémy u dané stáje přenesly i do soboty a nabídly alespoň drobné promíchání startovního roštu. Tedy věc, po které tak moc baží držitel komerčních práv F1 Bernie Ecclestone.

Je tedy možné, že celý pátek bude úplně odepsán a přejde se na systém dvoudenního závodního víkendu? Vždyť třeba taková Formule E je schopna celý program vecpat do jediného dne.

S tím však zcela logicky nebudou souhlasit promotéři jednotlivých velkých cen. Zatímco někde nejsou během pátku výjimkou prázdné tribuny, závody v Melbourne nebo třeba na Silverstone dokážou díky doprovodnému programu i v pátek nalákat desítky tisíc fanoušků do areálu závodního okruhu.

Peníze vydělané v tento den pak jdou na splacení mnohamilionového poplatku za pořádání závodu, který si nárokuje – hádáte správně – Bernie Ecclestone. Takže lze jen těžko předpokládat, že promotér F1 oželí pár milionů a bude hlasovat pro zrušení pátečního programu.

Co se týče sobotní kvalifikace, zatím se konkrétní nápady na její změnu neobjevily. Jen Bernie Ecclestone, jak má ve zvyku, se ozval, že by rád boj proti chronometru nahradil druhým závodem.

Problém ale představuje i samotný nedělní závod. V době, kdy se schopnost lidí udržet koncentraci zmenšila na hodnotu nutnou k přečtení statusu na Twitteru nebo napsání zprávu skrze WhatsApp či Facebook – tedy na pár vteřin –, existuje vůbec ještě prostor pro něco, jako je devadesátiminutový závod?

Vzhledem k tomu, že formule 1 chce přilákat hlavně mladší fanoušky, tedy ,generaci sociálních médií‘, bychom se nemohli divit, kdyby došlo k výraznému zkrácení nedělního klání. K tomu by ruku v ruce pasoval i nápad Bernieho Ecclestona na sobotní závod. Takže páteční tréninky/kvalifikace, sobotní a nedělní sprint, třeba? Jak vám to zní?

Je jisté, že ke změně nakonec dojde. Možná za rok, možná za pět let, ale stane se tak. A pokud by to byla změna směrem k atraktivnější podívané, která by královně motorsportu dokázala trochu vyblýskat její korunu, jež poslední dobou ,matovatí‘, proč vlastně ne?

Čtěte dále: Pravidla pro příští rok pouze kompromisem

Doprovodný program hraje velkou roli hlavně během pátečního dne

Doprovodný program hraje velkou roli hlavně během pátečního dne

Diskuse k článku

Napsat komentář