Zajímavý návrh: Vyloučit jezdce z minimální váhy auta
Vozy formule 1 tloustnou. A těžknou. Již léta platí pravidlo, podle kterého musí mít auto minimální váhu, aby byly podmínky vyrovnané. Za posledních několik let ale tato váha vyrostla zejména kvůli technologii o více než 100 kilogramů. Důležitým aspektem je skutečnost, že váha samotného pilota se do minimální váhy započítává. Nově by váha pilota mohla být vyloučena.
Váha pilota je dlouholetý problém F1. Vyšší jezdci mají přirozeně větší váhu, a jsou tedy vůči těm menším hendikepovaní. Tým s lehčím jezdcem má lepší možnosti rozložení váhy vozu, a tím pádem lepší dynamickou výkonnost auta. Což činí formuli objektivně rychlejší.
S novými technologiemi přibývá auto na váze. A s tím se zvedá požadavek na minimální váhovou úroveň, která přes léta vyrostla o více než 100 kilogramů. S tím rostou nároky na jezdce, aby ztrácely na váze. Ale mnohdy za fyziologické hranice možností. Hodně překvapivé je například vzezření Estebana Ocona, jehož postava se – bez urážky – vykazuje anorektickými prvky.
V přípravě na sezonu 2018 byl předložen návrh, aby nebyla váha pilota zahrnuta do minimální váhy vozu. Ta pro sezonu 2018 má hodnotu 733 kilogramů. Kromě těžkých pohonných jednotek a akumulátorů inženýrům vrásky na čele přidal ochranný systém Halo. Pokud by byl návrh o vyloučení váhy jezdce z minimální váhy auta schválen, byla by přirozeně snížena hodnota minimálního požadavku na váhu auta.
Jedná se ale pouze o návrh s nejistou budoucností. Schválit by jej musela Strategická skupina F1 a pak následně Komise F1 a Světová rada motorsportu. Každopádně se bude během čtvrtka právě během zasedání Strategické skupiny F1 probírat řada dalších návrhů, jako například úprava harmonogramu závodního víkendu.
Diskuse k článku