Z nouze ctnost

Jak se Aston Martin dostane do F1

1 Štítky: Aston Martin Force India Zveřejněno 20. 11 2015 — Lukáš Štěrovský

Britský výrobce sportovních vozů by se mohl přece jen dočkat vstupu do F1. Klíčem k tomuto cíli jsou potíže Force Indie a britská firma Diageo vlastnící několik velkých značek na poli alkoholických výrobků.

Není žádnou novinkou, že Aston Martin si nemůže dovolit vstoupit do formule 1. Britský výrobce okouzlujících sportovních vozů, aktuálně v držení italské soukromé firmy InvestIndustrial, kterou kontroluje finančník Andrea Bonomi, se domnívá, že by mohl a měl být konkurentem automobilek jako Ferrari a Porsche.

Společnost vyprodukuje okolo 3 500 aut ročně (přibližně polovina celkového počtu Ferrari), ale Bonomi věří, že toto číslo může k roku 2018 stoupnout až na 7 500 díky novým modelům. Ve snaze dosáhnout tohoto cíle Aston Martin vstoupil do společenství s Mercedes-Benzem, který Britům zajistí motory a odborné znalosti, aby pomohl Astonu rozšířit jeho vozový park.

Projekt bude pochopitelně vyžadovat notnou dávku marketingu, ale rozpočet je nízký, a zatímco by firma ráda byla v F1, to nejlepší, v co může doufat, je relativné malé technické partnerství s týmem F1. V posledních měsících proběhly debaty i s jinými stájemi, ale s omezenými financemi došlo jen k malému pokroku.

Nicméně sexy image, kterou se Aston může chlubit, vytvořená převážně díky dlouhodobému spojení s fiktivní postavou britského tajného agenta Jamese Bonda, známého ze špionážních románů Iana Fleminga, lze využít, pokud by jiné společnosti chtěly být spojované se jménem Aston Martin.

V Mexiku údajně byla podepsána smlouva, podle které už brzy bude oznámeno přejmenování Force Indie právě na Aston Martin. Může to znít nepravděpodobně, ale zdá se, že k dosažení tohoto cíle vedla dosti unikátní dohoda. Vychází z nákupu 2,7 miliard dolarů India United Spirits (USL) společností Diageo v roce 2013.

United Spirits předtím vlastnil Vijay Mallya, majitel Force Indie, který byl donucený prodat USL poté, co se ocitl ve finančních potížích jako následek zhroucení Kingfisher Airlines. Mallya dohodl smlouvu, která vedla k tomu, že Diageo převzalo kontrolu nad USL, ale sám setrval ve funkci předsedy. Nicméně poté, co dohoda vešla v platnost, členové Diagea prozkoumali finanční situaci a požádali Mallyu, aby odstoupil, jelikož ztratili svoji důvěru v něj, a to z důvodu finančních transakcí, které peníze z USL přesměrovávaly do jiných společností včetně aerolinek Kingfisher.

Bos Force Indie odstoupení odmítl a tak začal právní boj s cílem vystrnadit Mallyu ze společnosti. Smirnoff, jenž je jednou ze značek Diagea, začal sponzorovat Mallyův tým Force Indie a mohl se těšit z benefitů plynoucích z dobrých výsledků stáje.

Ve stejném čase ztrácí na hodnotě zprvu výhodné partnerství firmy Johnnie Walker (který také spadá pod Diageo) a McLarenu. Tomu se dlouhodobě nedaří, společnost se tak rozhodla ukončit svůj sponzoring vůči stáji z Wokingu. Současně ale chce zvýšit aktivity v F1 jako sponzor a oficiální dodavatel.

Jasnou volbou je Force India, ale Diageo nechce sponzorovat tým se jménem Force India. Vypadá to, že společnost se snaží zabít dvě mouchy jednou ranou, když chce propagovat své výrobky, zatímco ve stejný čas bude řešit spor s Mallyou.

Přesné detaily ještě nejsou známé, ale lze odhadnout, že existuje souvislost s půjčkou 135 miliónů dolarů, která byla poskytnuta Mallyově společnosti Watson Ltd bankou Standard Chartered, pro niž se Diageo postavilo do role ručitele, výměnou za Mallyův souhlas k vydání akcií USL. Diageo nedávno souhlasilo, že zaplatí tento dluh vyjma převodu akcií, ale zdá se, že v rámci vyrovnání se společnost může také zapojit do Mallyova týmu v F1.

Ten se snaží najít cestu k refinancování stáje, protože jeho partner Roy Sahara je ve vězení a nevypadá to, že by se kdy měl ještě podílet na dění ve formuli 1. Ale změna názvu je nutná k tomu, aby dohoda zůstala v platnosti. A právě teď přichází ke slovu Aston Martin.

Takže lze očekávat, že Johnnie Walker bude v budoucnu sponzorovat tým, který se přejmenuje na Aston Martin. Zdá se, že Mallyův zájem o F1 klesá, a toto pro něj může být příležitost k opuštění královny motorsportu. Na detaily týkající se vlastnictví týmu a managmentu si zřejmě musíme počkat, ale není žádný důvod domnívat se, že se Force India bude měnit na provozní úrovni.

Motorsports: FIA Formula One World Championship 2015, Grand Prix of Monaco, Dr. Vijay Mallya (IND, Sahara Force India F1 Team) *** Local Caption *** +++ www.hoch-zwei.net +++ copyright: HOCH ZWEI +++

Diskuse k článku

Napsat komentář