Vysvětlení záhad, tolerancí a reakcí Bottasova startu

Navzdory vysvětlení FIA, že Bottasův start byl v toleranci, panuje nedůvěra a určité zmatky kolem informací, které se "nelidského" Bottasova startu, jak to nazval jeho nedělní soupeř Sebastian Vettel, týkají. Jde zejména o fakt, že ačkoli se Bottasův mercedes pohnul ještě před zhasnutím červených světel, jeho reakční doba (na zhasnutí červených světel) je uváděna jako 201 tisícin sekundy. Což by indikovalo, že Bottas reagoval v této době na zhasnutí červených světel, ačkoli je zřejmé, že na žádné zhasnutí červených světel Bottas nereagoval, neboť se - obrazně řečeno - rozhodl vyrazit, aniž by na zhasnutí počkal. Vyšlo mu to.

24 Štítky: FIA Valtteri Bottas Zveřejněno 10. 07 2017 — Tomáš Richtr

Pod novým vedením FIA se britská režie snaží televizním divákům zprostředkovávat rozličné údaje, jako je právě Bottasova reakční doba na pokyn startu. První problém spočívá už v tom, že termín ‘reakční doba’ je značně zavádějící a vlastně nepřesný. Neuvádí totiž dobu mezi zhasnutím startovních světel a ‘reakcí’ pilota. Ono je vůbec velmi obtížné něco takového měřit. Tím spíš, když bychom si museli říci, co takovou ‘reakcí’ vlastně je? Pohyb spojkové páčky pod volantem? Sešlápnutí pedálu akcelerátoru? První pohyb auta? Nebo ještě lépe: moment vyslání ‘mozkového signálu’ dalším částem těla pilota? I když by to šlo, zrovna toto se neměří. Měřit se dá pohyb auta prostřednictvím detektorů v povrchu závodní dráhy v každém slotu startovního roštu.

Tyto detektory jsou napojené na startovací box, který obsluhuje startér velkých cen Charlie Whiting a spolupracuje s transpondéry FIA umístěnými v autech. Není bez zajímavosti, že pokyn ke startu nedává člověk, ale systém sám. Poslední, co Charlie Whiting udělá, je manuální spuštění závěrečné sekvence, kdy se v intervalu vždy jedné sekundy rozsvítí první až pátý pár červených světel. Jakmile svítí všech pět řad světel, systém sám a náhodně určí, kdy zhasnou, což je pokynem ke startu závodu. V intervalu, kdy svítí pět řad světel a než tato zhasnou, senzory na dráze detekují pohyb auta.

FIA vysvětluje, proč byl Bottasův start legální

Problémem je, že auto se může pohnout, ačkoli to neznamená, že odstartovalo. Nejčastěji se tak stane zařazením prvního rychlostního stupně, kdy to s formulí vyloženě cukne. Aby systém nevyhlašoval zbytečně poplachy, existuje určitá tolerance na míru pohybu auta. Stejně tak existuje časová tolerance na dobu před zhasnutím červených světel, o které se FIA snaží mlčet, aby tuto oblast týmy nezačaly studovat ve svůj prospěch. Sportovní komisař GP Rakouska a bývalý pilot formule 1 Mika Salo ale pro finský list Ilta Sanomat řekl, že tato časová tolerance je 10 milisekund (0,01 sekundy). Mika Salo současně uvedl, že Bottasovo auto se dalo do pohybu 0,003 sekundy před zhasnutím červených světel. Je tím myšlena doba, ve které systém začne chápat auto jako pohybující se, po započtení všech tolerancí. Nejde nezbytně nutně o vizuální moment, kdy se začnou točit Bottasova kola na televizním záznamu, který se tak z pohledu chápání toho, jak systém funguje, jeví trochu jako irelevantní, také s ohledem na snímkování obrazu (FPS).

Mika Salo byl společně s Američanem Timem Mayerem a Andrew Mallalieu z Barbadosu sportovními komisaři GP Rakouska, kteří podezření na Bottasův předčasný start řešili. A to dokonce i v situaci, kdy senzory žádný signál o předčasném startu nevydaly. Dá se tedy předpokládat, že Salovy informace jsou spolehlivé. Potvrzuje tím, že když systémy FIA zaznamenaly Bottasovo auto v pohybu 3 milisekundy před zhasnutím červených světel, Bottas prostě jednoduše na zhasnutí červených světel reagovat nemohl. Jednal totiž ještě před tím. Co je tedy ‘reakční doba’ za parametr, jak je definován, jak se měří a jak byla získána hodnota 0,201 sekundy Bottasovy reakce, to bude muset FIA, potažmo FOM vysvětlit. V tuto chvíli je to jen velmi matoucí a zavádějící informace.

Nic to nemění ale na tom, že Bottas měl obrovskou kliku. Prostě to zkusil a zariskoval. Odhadnout interval 0,01 sekundy před zhasnutím startovních světel, to nebude žádný pilot chtít zkoušet příliš často. A pokud je tolerance 0,01 sekundy předčasného startu pravdivá, týmům to k nalezení nějakých řešení stejně nepomůže. Aktivní detekce činnosti startovacího systému je totiž zakázána.

Trestem za předčasný start je průjezd boxy nebo 10 sekund STOP & GO.

Diskuse k článku

Napsat komentář