Volant F1: Technologie jako z kosmické lodi

Ten kus čehosi, co piloti drží v ruce a díky čemuž vyhrávají závody, je fascinující kapitolou. Stojí proto za to přiblížit si význam té spousty tlačítek, kterými je nynější formule 1 tolik ovlivňována. Pojďme se společně podívat na to, jak v moderní F1 vypadá volant a k čemu všemu slouží. Nová sezona se rozběhla a…

Štítky: Technika Zveřejněno 28. 03 2016 — Josef Nekvinda

Ten kus čehosi, co piloti drží v ruce a díky čemuž vyhrávají závody, je fascinující kapitolou. Stojí proto za to přiblížit si význam té spousty tlačítek, kterými je nynější formule 1 tolik ovlivňována. Pojďme se společně podívat na to, jak v moderní F1 vypadá volant a k čemu všemu slouží.

Nová sezona se rozběhla a slovy Júlia Caesara: „Kostky jsou vrženy.“ V mezidobí, jež od sebe dělí úvodní dva podniky, se nám nicméně nabízí prostor poohlédnout se i jiným směrem, než jakým plyne současný sled událostí točící se kolem integračních otázek nového kvalifikačního formátu nebo super talentovaného Maxe Verstappena.

Říká se, že současná formule 1 už není tak náročná. Názor? Podle toho, z jakého úhlu se na to díváte. Z fyzického možná, z technologického určitě ne. Již dříve jsme představili názory odborníků na toto téma, proto na tomto místě odpovědi na tuto složitou otázku nehledejte. Předmětem tohoto příspěvku ale bude kus té techniky, jež je možná otazníky mnoha z vás protkaná a u spousty fanoušků vyvolává rozporuplné názory. Je jím hlavní pracovní nástroj pilota – volant.

Lewis Hamilton má před sebou velký milník, neboť s dalším titulem by na ostrovech získal i velmi prestižní nálepku – nejlepší britský závodník v historii. To ale jen tak na okraj. Pro nás jakožto obyčejné smrtelníky je těžké se ve změti těch tlačítek vyznat. Právě Brit tak bude naším průvodcem.

„Toto je moje kancelář,“ začíná s úsměvem Hamilton. „Je to impozantní pracovní plocha. Když jsem uvnitř, je to místo, kde se cítím nejpohodlněji. Když lidé vidí, co dělám v autě, jsou zmatení. V tomto autě je více technologie než v kosmické lodi. Jedna věc, za kterou se můžu zaručit, je, že to není snadné. Je to prostě něco jiného,“ uvádí Hamilton.

Co stojí za DNA závodů? Tlačítka

Volant je velmi důležitou součástí, který svou měrou ovliňuje závod

Volant je velmi důležitou součástí, který svou měrou ovlivňuje závod

  1. DRS – Stiskem tohoto tlačítka pilot aktivuje možná jeden z nejdůležitějších prvků závodu. Dává mu totiž výhodu při předjíždění. Za zkratkou „drag reduction systém“ se totiž skrývá podstatná část fyziky. Otevřením zadního přítlačného křídla pilot sníží úroveň aerodynamického odporu vozu, což mu ve vyznačeném sektoru trati poskytne rychlostní výhodu nad soupeřem.
  2. N (Neutrál) – Tlačítko, které asi netřeba příliš představovat. Jezdec jej používá v případě, je-li převodovka poškozená a nelze zařadit žádný rychlostní stupeň.
  3. PC (Pit Confirm) – Sled událostí, například kontakt po startu závodu, pilota může donutit zajet do boxů. Taková zastávka je nicméně neplánovaná, proto je nutné týmu alespoň s minimálním předstihem pit stop potvrdit, aby časová ztráta byla co nejmenší.
  4. PL (Pit lane limiter) – Před příjezdem do boxů závodníci brzdí na 80 km/h. Dodržet limit jim pak pomůže stisk tohoto tlačítka.
  5. BB-, BB+ (Brake balance forward/rearward) – Na mnoha okruzích kalendáře si jezdci neustále doslova hrají s nastavením brzd. Správné rozložení sil je rovněž klíčovým prvkem. V případě přesunutí brzdného účinku na přední nápravu znamená, že v průběhu kola jsou brzdy na předních kolech namáhány více a naopak. K úrovni nastavení slouží dvojice oranžových rotačních přepínačů.
  6. TALK (Rádio) – Díky tomuto tlačítku máme možnost nahlédnout přímo do kuchyně.
  7. RS (Race start mode) – Mód pro start do závodu. Co si pod tím představit? Jednoduše nastavení vozu do optimální výchozí pozice pro nejdůležitější část závodu.
  8. X – Možnost využít (pouze krátkodobě) zvýšení výkonu motoru pro přejetí.
  9. MARK (značka) – Spousta nastavení vychází z dat, která jsou sbírána při pobytu na dráze. Pro snadnější hledání si jezdci mohou označit důležitá místa v těchto datech.
  10. STRAT – Strategie pro závody se různí a je jich pro odlišný průběh vytvářeno hned několik. Otočením tohoto knoflíku je možno se přepnout do módu s například jiným nastavením rekuperačních systémů.
  11. HPP – Zajišťuje motorická nastavení. Pohonné jednotky jsou v dnešní době natolik komplikované, že umožňují fungovat v několika různých režimech. Jde zároveň o zřejmě nejvíce rozporuplné tlačítko na volantu, neboť právě ono může zkreslovat výkony stájových kolegů. Vzpomínáte na Španělsko před dvěma lety?
  12. Rotační tlačítko uprostřed – Umožňuje základní konfigurace v rámci celého vozu.
  13. Čtveřice otáčivých tlačítek (modré, červené, stříbrné a zelené) pak slouží pro různá upravení pro průjezdy zatáček. Jde o nastavení úrovně točivého momentu při nájezdech a výjezdech z nich, dále si pilot může nastavit citlivost pedálů nebo brzdný účinek motoru.

Zajímavosti o volantu

Jak je vidět, míra složitosti volantu je opravdu velká, a to se v konečném důsledku odráží i na době jeho vývoje. Ten trvá obvykle okolo 6 týdnů. Po každém odjetém závodě pak navíc volant prochází kontrolou, jejíž doba trvání se pohybuje na hranici 24 hodin. V závislosti na předchozích dvou sděleních o vývoji a kontrole volantu jsou jezdci na závodní víkend připraveny 3 volanty. Ty se navíc v průběhu roku upravují.

Čtěte dále: Doplatí Hamilton na zhýralý životní styl? Experti se neshodnou

Diskuse k článku

Napsat komentář