logo

Velké povídání s tvůrci nového loga (plus exkluzivní FOTO)

Rok změn ve formuli 1 pomyslně dovršila transformace loga, což ve stejném momentu lze označit zároveň za změnu identity sportu, pod níž ji nové vedení chce předkládat fanouškům. Za grafickými návrhy stojí firma Wieden+Kennedy London a právě s šéfem projektu se podařilo udělat rozhovor, který si nyní můžete přečíst i vy.

Štítky: F1 Liberty Media Logo Zveřejněno 30. 11 2017 — Josef Nekvinda

Formule 1 a její nová identita, jak bývá v médiích hojně označováno, byla zveřejněna krátce po finále letošní sezony v Abú Dhabi. Za zrodem nápadů stojí především jeden muž, Richard Turley. Ten spolu se svým týmem pod hlavičkou W+K London vytvořil originální sadu grafických návrhů, z nichž mnozí fanoušci prozatím viděli jen logo v uveřejněném teaseru na sociálních sítích. To současné na okruzích po celém světě i v televizi vydrželo téměř čtvrt století. Právě tehdy s jeho designem uspělo studio Carter Wong.

Práce pochopitelně byla vedena pod dozorem Liberty Media, jejž zastupovala Ellie Normanová coby první dáma marketingového oddělení. Pozoruhodné na tom je, že do funkce nastoupila teprve v srpnu, přičemž změnu identity možno označit za nejvýraznější krok pod vedením Liberty Media od nákupu F1 v lednu tohoto roku. Americká společnost už do formule 1 vnesla nové prvky, od kterých si slibuje příliv nových fanoušků. Příkladem může být nová podoba fan zón, živé eventy nebo nabídka digitálních produktů. Nová identita má být dalším krokem.

F1 logo

„Impuls byl, abychom se více zaměřili na fanoušky. Aby i oni pochopili, že jsou srdcem, duší a budoucností motorsportu,“ říká Turley, jenž je mimochodem ve funkci výkonného ředitele tvůrčího obsahu a designu W+K pouhý rok. Už předtím však pracoval na projektech pro hudební televizi MTV, Bloomberg Businessweek nebo The Guardian.

Jeho tvorba pro formuli 1 nevznikla žádnou náhodou. Už dříve totiž firma Wieden+Kennedy pracovala pro televizi ESPN, v jejímž vedení před nástupem do funkce ředitele komerčních záležitostí F1 působil i Sean Bratches. Styky proto nevychladly. Jen se povznesly na vyšší úroveň, když se rozneslo, že noví majitelé se ohlížejí po způsobu, jak zaujmout více diváků.

F1 logo

Konečný projekt byl rozčleněn do několika fází. Hned ta úvodní spočívala v výzkumu, jehož náplní bylo sesbírat co nejvíce názorů od fanoušků z celého světa na téma F1. Výsledky podle Turleyho naznačily, že dny největší slávy královny motorsportu jsou již dávno minulostí. Zároveň se ukázalo, že lidé jsou zmateni ze složitosti současné stavby monopostů a takříkajíc rozladěni. Často prý uváděli absenci jakéhosi „lidštějšího“ přístupu.

„Naše strategie vycházela z této intenzivní činnosti zaměřené na fanoušky. To byl výchozí bod, z něhož jsme mohli sestrojit stručný text o tom, co potřebujeme udělat na budování identity,“ přibližuje dále Turley. I Normanová tento výzkum vnímala jako klíč k transformaci značky. Výsledkem je práce, která reprezentuje důležité hodnoty tak, jak je vidí fanoušci. Zároveň je nová identita krokem vpřed a je dynamická.

Logo bylo složeno z jednoduchého znaku „F“ a číslovky „1“ proto, neboť jejich spojení evokuje jak rychlost, tak zákruty okruhů. Turley nezastírá ani to, že na jeho výtvor měly vliv práce z dílny The Designer’s Republic a grafiky z pera Franca Grignaniho. „Jedním z možných problémů formule 1 bylo, že sice zdědili logo, ale neměli skutečnou identitu. Od nás požadovali něco, co je jednoduché,“ hlásá Turley, jehož studio prvotně začalo s přepracováním současného designu loga, nicméně chtělo destilovat značku F1 od grafického návrhu.

Konceptů pochopitelně vznikla celá řada, což dokládá i brožura zachycená na fotkách. Když se však podařilo vytvořit dnes již vítězný návrh, už od samého začátku prý byl jedním z favoritů. „Docela upřímně jsem si řekl ‚podívej, už neexistuje způsob, jak bychom mohli „F“ a „1“ udělat lépe, než jak se podařilo.‘ Je krásně jednoduché. Věděli jsme, že se stavíme proti velmi dobrému logu, které je velkým dědictvím tohoto sportu. Totožnost formule 1 rovněž vyrostla na myšlence, že všude okolo je samé logo. F1 je sport log. O to jsme se chtěli opřít – na rozdíl, abychom se od toho odkláněli.“

F1-WIP-2 F1 logo

Velká část z Turleyho práce bude obklopovat většinu okruhů kalendáře formule 1, nicméně radost má i z využití v méně prestižních částech F1, jako jsou například tištěné materiály. Z toho je zřejmé, že i to bral tým designérů při vytváření návrhů v potaz. Všechno se ovšem vyvíjí od kreativity jednotlivých členů, a i pro takto zkušené studio šlo o neobvyklý projekt.

„Nejdříve je to o nápadech,“ sděluje Normanová s tím, že u W+K se domnívali, že takové nápady nabídnout mohou. „Jsou otevření, nechají si čas k naslouchání a spolupracují v průběhu celého procesu. Práce s nimi může být chaotická, ale vždy zábavná a obzvláště se mi líbí, že se inspirují mimo prostředí daného odvětví a do všeho, co dělají, vnesou kulturní trendy.“

F1-typography-Turbo F1 logo

Turley výše zmíněné šéfkou marketingu F1 připisuje rozmanitosti talentu v agentuře, což se prý ukázalo jako zásadní pro přijetí takto velkého projektu. „Přestože naším primárním produktem je reklama, strategie atd., bereme lidi z široké škály prostředí. Máme tedy i lidi, kteří pracovali v obchodních společnostech a těmito dovednostmi disponujeme.“

Ne všichni však nové logo berou jako krok k lepšímu. Na to konto už se vyjádřili i někteří piloti a veskrze v něm příliš zalíbení nenašli. Někdo byl výrazně proti, jiný zase pouze neutrální. Nikdo však nehovořil kladně. „To staré se mi líbilo více,“ uvedl například Sebastian Vettel. „To staré se mi docela líbilo. Nové jsem viděl, ale jen chvíli. Co bylo špatného na tom starém? Přišlo mi vcelku fajn,“ ptá se zase Valtteri Bottas. Podobě se pak vyjadřoval i úřadující šampion Lewis Hamilton. Zmínil přitom, že to staré bylo ikonické, zatímco nové nikoli. S tím však nesouhlasí třeba Ross Brawn. Na starém logu prý nebylo nic k zapamatování.

F1-visual-identity-examples-illustrative F1-new-logo-merchandise-illustrative

Diskuse k článku

V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.

Přidat názor

Napsat komentář

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.