Velké povídání s novým ředitelem F1 Rossem Brawnem

Velmi úspěšný manažer Ross Brawn se vrátil do formule 1, a jak sám řekl: “Nečekal jsem to.” Ať je to jak chce, architekt úspěchů Ferrari a Michaela Schumachera se v nové roli ‘Výkonného ředitele pro motorsport’ společnosti Formula One Managemet objevil během oficiálních testů u španělské Barcelony. Odchytili jej reportéři televize Sky Sports a ihned…

1 Štítky: FOM Ross Brawn Zveřejněno 1. 03 2017 — Tomáš Richtr

Velmi úspěšný manažer Ross Brawn se vrátil do formule 1, a jak sám řekl: “Nečekal jsem to.” Ať je to jak chce, architekt úspěchů Ferrari a Michaela Schumachera se v nové roli ‘Výkonného ředitele pro motorsport’ společnosti Formula One Managemet objevil během oficiálních testů u španělské Barcelony. Odchytili jej reportéři televize Sky Sports a ihned vyzpovídali, a to v řadě témat. A ačkoli je to pro něj nová situace, ve které má více otázek než odpovědí, v jednom má jasno:

“Formule 1 už nesmí být reaktivní. Nesmí reagovat jenom, když vznikne problém. Musí být proaktivní,” řekl Ross Brawn. “Formule 1 musí mít jasno, kde chce být v horizontu pěti let a k této vizi krůček po krůčku směrovat.”

Brawn prozradil, že začíná stavět tým odborných specialistů, kteří pro něj budou v rámci FOM pracovat. Zdůraznil, že pořád existuje rozdíl v zodpovědnostech mezi FOM a FIA. FIA je pořadatelem šampionátu a má na starosti pravidla a bezpečnost. FOM je komerční správce. A co že pro Rosse Brawna vlastně F1 znamená?

“DNA formulí 1 je velmi komplexní, abych pravdu řekl. Je to souboj na poli technologií a současně souboj těch nejlepších jezdců. Ta nejvyšší forma motorsportu. Formule 1 už nyní je skvělým produktem. Budeme pracovat na tom, jak ji ještě vylepšit, jakou komerční platformu jí postavit. Chceme posílit unikátní aspekty F1: technologie a nejlepší jezdci na těch nejlepších tratích.

Ross Brawn je pro změnu kalendáře: Není důvod, proč bychom nemohli navýšit počet závodů

Ano, zábavnost je důležitá. Ale nesmí být tvořena uměle. Nikdy to nebude perfektní, chce to nějakou rozumnou rovnováhu. Ale musí to být atraktivní, jinak se na to nebudou dívat lidi a pak děláme vše zbytečně. Například aerodynamika vozů je atraktivní pro spoustu fanoušků. Je to vidět a lidé si o tom povídají, zajímá je to. Ale zavěšení kol, které stojí miliony, nikdo nerozumí.”

Na podobě nových pravidel, která stvořila formule současné podoby, jež se prohánějí po okruhu u Barcelony, se Brawn nijak nepodílel.

“Jsem tady také proto, abych si to nastudoval, abych pro to získal cit. Každé rozhodnutí, které učiníme, musí být v zájmu dané koncepce. Chceme například, aby auta byla rychlejší. Musíme jít ale o krok dřív a zeptat se, proč je potřebujeme rychlejší? Tahle změna v pravidlech stála týmy hodně velké peníze. A čekali jste, že to dominantní Mercedes nějak rozhodí? Abych řekl pravdu, ten, kdo si právě tohle sliboval, musel být naivní. S infrastrukturou a zdroji, které má Mercedes k dispozici, naopak získal výhodu.

Zda-li dokážeme zrušit ploutve nebo T-křídla? Nedokážu to teď říci, musím se podívat na to, jaký to má přínos. Auta jsou rychlá, ale ne tak pěkná, jak jsme čekali, což je škoda. Ale inženýři jsou velmi chytří a nějaká estetika je přirozeně vůbec nezajímá. Musíme identifikovat oblasti auta, které jsou důležité a atraktivní pro publikum, a to ostatní – nezajímavé – standardizovat. Nakonec, důležité je, jak bude vypadat samotné závodění.”

Ross Brawn se pobaveně pozastavil nad faktem, že jeho novou rolí je nyní učinit závodění atraktivnější.

“Je to zajímavé proto, že po celou mou dobu působení ve formuli 1 bylo naopak cílem udělat závody (pro nás) co nejvíce nudné. Ale nemůžeme docílit atraktivních závodů umělými prostředky. Někdo navrhoval, že tým, který vyhrává, dostane zákaz vývoje vozu. Nelze penalizovat úspěšné týmy. Lidé to uvidí, ucítí to a budou zklamaní. Musíme jít jinou cestou, například tou, aby týmy měly k dispozici přibližně stejný objem zdrojů.”

Názor: Zrušení pátečních tréninků je nevyhnutelné – anketa

Došlo i na čím dál více diskutovaný formát závodního víkendu. Změny se ale Brawn velmi obává.

“Abych řekl pravdu, jsem z nějakých změn nervózní. Musíme si být naprosto jisti, že případná změna funguje. Nechceme ztratit konzervativní fanoušky, ale současně chceme nalákat nové. Změny se nesmí dít během sezony. Jedním z nápadů, kterým mám, je uspořádat nemistrovský nebodovaný závod, zkrátka proto, aby se zvažované změny prostě vyzkoušely.”

Velkou oblastí jsou motory. Současná generace je smluvně garantována do roku 2020, ale Ross Brawn očividně není nakloněn návratu k velkoobjemovým benzinovým hlasitým motorům.

“Ztratili byste tím zájem automobilek. Automobilky jsou pro F1 velmi, velmi důležité. Jsou magií F1. Otázkou je: existuje řešení, které uspokojí všechny touhy? V současné době zahajujeme jednání s automobilkami a správnou odpověď nyní neznáme,” přiznal Brawn, který si je ale jist, že je nutné zachovat tradiční okruhy.

“Absolutně ano. Již nyní jednáme s pořadateli a snažíme se jim nabídnout partnerskou spolupráci. Chceme dosáhnout přívětivějších cen lístků a navýšit hodnotu toho, co za jejich koupi lidé dostávají.”

Okamžitou změnou je velmi znatelný fakt, tedy že týmy dostaly povolení pořizovat krátká videa pro použití na sociálních sítích nebo že přítomné televize mohou točit tam, kde nedávno ještě nesměly.

“Ten dopad je okamžitý, doslova exploze,” všiml si Brawn, který dodal, že jeho kolega Chase Carey už tvoří novou filozofii tohoto přístupu. “Byl jsem například dotázán, proč existuje 27 druhů padok pasů (elektronických kartiček zaručujících vstup na okruh). Přiznám se, že nemám odpověď. U některých věcí vůbec netuším, proč jsou zakázané,” naráží Brawn na velmi proslulou posedlost Bernieho Ecclestona pracovat na exkluzivitě F1 tak, že ji učiní vzácnou. Právě tím, že se nesmí pořizovat žádná videa a lidé, kteří dostanou povolení ke vstupu na okruh, se budou moci v jeho útrobách pohybovat na striktně určených  místech: například novinář se dostane jen do tiskového centra, ale už ne do prostoru komentátorských kabin.

Dalším zajímavým tématem je proces tvorby pravidel, který dnes stojí na nechvalně známé Strategické skupině.

“Určitý řídicí model je nutný. Dostávám ale zprávy, že ta Strategická skupina nefunguje dobře. Pravidla se nesmí měnit chaoticky. Ovšem pravidla tvoří FIA. My jim budeme nabízet názory a pokusíme se zajistit, aby Strategická skupina fungovala řádně,” řekl Ross Brawn, který také prozradil, že by se rád zbavil systému DRS, který umělým způsobem nabízí možnosti k předjíždění.

“Jsem si jist, že lze najít jiné technologické řešení na autech tak, aby se dalo předjíždět.”

Ross Brawn se dotkl také tématu rozhodování sportovních komisařů: “Je nutné chovat respekt k práci sportovních komisařů. Lidé asi nebudou nikdy spokojeni. Je to jako kritizovat rozhodčího,” dodává Brawn, který na závěr vyzval k trpělivosti.

“Lidé očekávají změny od zítřka, ale to nejde. Chceme mít na dráze 20 nejlepších pilotů, což si myslím, že dnes není. Mnozí tam jsou z komerčních důvodů. Musíme definovat pětiletou vizi. A za tou jít. Je nyní potřeba být trpělivý.”

Čtěte dále: Konec dlouhé éry. Nový vlastník formule 1 potvrdil Ecclestonovo sesazení i návrat Brawna

A genius #RossBrawn

Příspěvek sdílený Victor Dieguez (@victordieguez),

Diskuse k článku

Napsat komentář