Velká cena Rakouska se blíží. K mání je hned několik historických rekordů

Po troše exotiky v Baku se formule 1 již naplno vrací do evropské části sezony, tento víkend se pojede Velká cena Rakouska na tradičním okruhu Red Bull Ring, situovaném ve Štyrských Alpách. Red Bull Ring, dříve známý jako A1 Ring nebo Österreichring, zažil již mnoho úprav a jeho aktuální rozvržení měří 4 kilometry, skýtá pouze 9…

Zveřejněno 29. 06 2016 — Šimon Trantina

Po troše exotiky v Baku se formule 1 již naplno vrací do evropské části sezony, tento víkend se pojede Velká cena Rakouska na tradičním okruhu Red Bull Ring, situovaném ve Štyrských Alpách.

Red Bull Ring, dříve známý jako A1 Ring nebo Österreichring, zažil již mnoho úprav a jeho aktuální rozvržení měří 4 kilometry, skýtá pouze 9 zatáček a tři dlouhé rovinky, na kterých vozy formule 1 přesahují rychlost 300km/h, a tak dává velkou výhodu týmům se silným motorem.

Podle papírových předpokladů by se dalo očekávat, že zde bude mít jasně navrch Mercedes, jehož pohonná jednotka vykazuje ohromnou sílu. Naopak tým Red Bull na domácí trati od jejího návratu do kalendáře v roce 2014 strádá a nic nenasvědčuje tomu, že by se to mělo letos změnit, jelikož motor TAG-Heuer vyrobený Renaultem nedisponuje velkou rychlostí na rovinkách.

Ačkoli Renault přivezl do Monaka a Kanady velké vylepšení jeho pohonné jednotky, Red Bull týmům s motorem Mercedes, potažmo Ferrari, co se týče výkonu pohonného agregátu, stále nestačí.

Ferrari očekává zdařilý víkend a bude doufat, že ukáže, jaký udělalo přes jaro pokrok, a konečně se předvede ve své plné síle, protože zatím k tomu kvůli sériím chyb a bouraček nemělo moc příležitostí. Otázkou ovšem zůstává, nakolik bude schopno konkurovat suverénním mercedesům, protože podle prohlášení, která učinili jak piloti, tak realizační tým Scuderie, měl být tým z Maranella blízko Mercedesu v téměř každém závodě, ale zatím se tak stalo pouze v Austrálii a s přimhouřením jednoho oka i v Kanadě.

Ferrari by však mohly nahrávat možnosti výběru pneumatik pro Velkou cenu Rakouska, protože k dispozici jsou tři nejměkčí sady z pěti možných. Mercedesu naprosto vyhovuje žlutě označená měkká sada, ta je ovšem pro rakouský závod k mání jako ta nejtvrdší, a tak se dá očekávat, že strategie Mercedesu bude více konzervativní. Ferrari tudíž bude mít možnost zvolit velmi agresivní strategii za použití ultra-měkkých a super-měkkých pneumatik, ke kterým je jeho vůz velice šetrný, na rozdíl od Mercedesu, jehož autům měkké sady od Pirelli moc nesedí.

Dalším týmem, který by mohl v Rakousku uspět, je Force India. Ta si od zavedení nového šasi v Barceloně vede velmi dobře, což potvrdil Mexičan Sergio Pérez dvěma výbornými stupni vítězů v Monaku a Baku. Úspěch se očekává také od Williamsu, kterému se na Red Bull Ringu minulé dva závody opravdu dařilo: Felipe Massa zde v roce 2014 získal pole position a o rok poté se již radoval ze třetího místa. Jeho týmový kolega Valtteri Bottas navíc jezdí ve velké formě, což potvrdil umístěním se na třetí pozici před třemi týdny v Kanadě.

Velká cena Rakouska byla v letech 2014 a 2015 závodem, ve kterém převládala strategie jedné zastávky v boxech. To se ale v neděli zřejmě změní, protože poprvé je zde k dispozici ultra-měkká sada pneumatik, která je sice velmi rychlá, ale má krátkou životnost. Na Red Bull Ringu trvá průjezd a zastávka v boxech dohromady cca 22 sekund, což je relativně krátká doba, a tak týmy určitě zváží strategii dvou pitstopů za co největšího využití fialově označených ultra-měkkých a červeně označených super-měkkých pneumatik.

Jediným závodníkem současné soupisky formule 1, který zde vyhrál velkou cenu, zůstává Nico Rosberg, v sérii GP2 zde triumfovali v roce 2014 Felipe Nasr a loni Rio Haryanto. Mercedes si v rakouském závodě bude moci vylepšit postavení v různých historických tabulkách, pokud například Rosberg nebo Hamilton povedou aspoň 66 z předpokládaných jednasedmdesáti kol závodu, přeskočí Red Bull v žebříčku kol strávených ve vedení – Red Bull jich má na kontě 3,161.

Dalším rekordem, který je k mání pro jezdce Mercedesu, je počet získaných pole position týmových kolegů. Pokud jeden z nich v Rakousku vyhraje kvalifikaci, poskočí na první místo této tabulky k Michaelu Schumacherovi a Rubensi Barrichellovi, kteří mají na svém kontě 52 prvenství na startu pro Ferrari. Bez zajímavosti není, že zatímco Schumacher s Barrichellem na tento počin potřebovali šest sezon, pilotům Mercedesu na dotažení tohoto počinu stačilo necelých tři a půl ročníků.

Možnost zaznamenat velký úspěch má také již zmiňovaný Sergio Pérez, který – pokud v neděli znovu dojede na stupních vítězů – se stane jediným Mexičanem, jemuž se podařilo překročit hranici sedmi umístění v nejlepší trojce závodu. Osamostatnil by se tak na prvním místě této historické tabulky od Pedra Rodrígueze, který ve formuli 1 závodil v šedesátých a na začátku sedmdesátých let.

Obrovské jubileum může jako národnost zaznamenat Velká Británie, protože pokud na Red Bull Ringu zvítězí Lewis Hamilton, Jenson Button nebo Jolyon Palmer, Spojené království nejenže upevní svou jasnou první příčku v počtu vítězství, ale také zakulatí počet vítězství získaných britskými piloty na rovných 250. Druhé Německo jich má na kontě „pouze“ 164.

Čtěte dále: Video: Historie Velké ceny Rakouska

#6 Nico Rosberg (GER, Mercedes AMG Petronas Formula One Team),

Završí Nico Rosberg hattrick vítězství ve Velké ceně Rakouska?

Diskuse k článku

Napsat komentář