Vedení F1 změnilo názor, žraločí ploutve zřejmě zůstanou

Kryty motorů nápadně připomínající ploutve žraloků pravděpodobně budou k vidění na vozech formule 1 i příští rok, navzdory počáteční iniciativě FIA a týmů o prosazení opačného řešení.

2 Štítky: FIA Zveřejněno 16. 09 2017 — Šimon Trantina

V řadách fanoušků vyvolal nový prvek ze začátku letošní sezony velmi silnou vlnu nevole, která zapříčinila předběžná jednání o zákazu výstředních krytů motorů pro další ročníky. Poslední setkání strategické skupiny formule 1 však přineslo zvažování zrušení zákazu.

Hlavní motivací jsou stížnosti ze strany týmů na nedostatek prostoru pro sponzorské reklamy na ploše vozu, který nastal po nových předpisech ohledně zvětšení a zviditelnění čísel a zkratek jmen jezdců. Prostoru pro reklamu by po zákazu žraločích ploutví ještě ubylo, což by pro stáje znamenalo velký problém. Hlavně v oblasti financí, kde už takto tratí až miliony dolarů.

„Jedná se o změně pravidel ve prospěch zachování ploutví. Týmům totiž došlo, že by zákaz znamenal úbytek prostoru pro sponzory. Na příštím jednání strategické skupiny se to bude probírat. Všichni si myslíme, že zákaz žraločích ploutví bude zrušen,“ říká technický ředitel Force Indie Andy Green.

Brawn: Ploutve a T křídla, jsou to normální důsledky nových pravidel, chceme se jich ale postupně zbavit

Zatímco kontroverzní a neestetické kryty motorů budou na autech v roce 2018 zřejmě zachovány, FIA neupouští od zákazu T-křidélek, která jsou patrně nejrušivějším prvkem na letošních monopostech, a dalších malých křídel za výfukem, pro které je v angličtině zažitý výraz „monkey seat“.

Zatímco nechvalně známá T-křidélka na zadní části žraločí ploutve jsou novinkou sezony 2017, zmiňovaná „opičí sedátka“ týmy na svých autech ve snaze vygenerovat každý možný kousek přítlaku navíc vyvíjejí několik let.

T-křídla budou zakázána prakticky pouze z estetických důvodů. V druhém případě se FIA naopak bojí potenciálního vývojového boje připomínající kauzu foukaných difuzorů z let 2009 a dále. Týmy by totiž mohly využívat speciálního módu motoru, který by na tento mini spojler foukal větší množství výfukových plynů, což by vedlo k navýšení přítlaku. Respektive se tak možná už děje.

„Myslím, že se FIA obává toho, že týmy začaly využívat módů motoru a tím pádem i výfukových plynů pro zefektivnění funkce zadních křídel, proti čemuž již nějakou dobu stojí. Chce prosadit, že tato cesta bude za podpory všech uzavřená. Týmy se jednohlasně shodly na tom, že se touto cestou nikdo nebude pokoušet jít a FIA bude moci kontrolovat všechny módy pohonných jednotek. Raději bychom se však monkey seat zbavili,“ dodává Green.

Žraločí ploutve: proč tu byly, pak zmizely a zase se vrátily

Diskuse k článku

Napsat komentář