F1 je nečistá hra, odhaluje ve své knize konstruktérský mág Newey

Pohled za oponu. Tak by se dala popsat nová kniha Adriana Neweyho pouhými třemi slovy. Odhaluje v ní například, jak moc posedlý je řešeními konkurenčních týmů a jak se dostat k jejich práci.

Štítky: Adrian Newey Zveřejněno 9. 11 2017 — Josef Nekvinda

Nová kniha Adriana Neweyho, to je jeden velký záznam jeho kariéry v prostředí formule 1. Čtenářům v ní nejznámější inženýr, jenž kreslil vítězné speciály pro Williams, McLaren a Red Bull, nabízí zajímavý pohled přímo do kuchyně. A nejen to. Prozrazuje například i trik, díky němuž je schopen odhalit tajemství konkurenčních týmů.

„Po skončení závodu jsou automobily podrobeny přejímkám k technickému přezkoušení, aby se zajistilo, že závodily v mezích povolené konfigurace,“ popisuje Newey v knize „How to built a car,“ (v českém překladu Jak postavit auto). „Jakmile jsou prohlídky u konce, stojí vozy hodinu v parc fermé v nezměněném stavu. Pokud chce soupeř během této doby podat protest, může tak učinit. Vztaženo k tomuto bodu, jde o hodně nečistou hru.“

„Inženýři jako já mají příležitost se podívat na jiná auta. Když mechanici vidí zkušeného inženýra z konkurenčního týmu v jejich okolí, například mě, pokouší se auto obestoupit a zakrýt ten kus vozu, na který se dívám. Obzvláště Ferrari se chová jako skutečný roj včel, když se procházím okolo nich.

V důsledku toho dělám, že pracuji na úseku vozu, o který se ve skutečnosti příliš nezajímám. Takhle přitahuji mechaniky na svou cestu, jako včely přitahují med, zatímco jeden z našich fotografů se soustředí na to, co doopravdy chci vidět. Ferrari tenhle trik zatím neodhalilo,“ přiznává populární inženýr.

Ve své knize zároveň přiznává, že pohledy na jiná auta je doslova posedlý a nevadí mu právě ani takovéto nečisté způsoby, jak se ke konkurenčním technickým vychytávkám dostat. Došlo však i na tragický moment úmrtí Ayertona Senny, za které se údajně stále cítí provinile.

„Abych byl upřímný, je to všechno taková hra. Pokud se opravdu chci podívat na auto, musím počkat až po závodě, kdy jsou vozy v parc fermé a kde na ně nikdo nesmí sáhnout. Často jsou zaparkovány přímo před vaším nosem a vy se se všemi mechaniky můžete dívat, jak chcete.“

Diskuse k článku

Napsat komentář