Tomáš Richtr: Verstappen se provinil jen svou nezkušeností. A to není jeho vina

Škodolibě miluji tento fenomén naší doby: lidé vždy volají po dramatičtějších soubojích na dráze, zlobí se na sportovní komisaře, kteří „prošetřují“ nebo trestají byť sebemenší kontakt mezi vozy. Apelují na to, aby povolili uzdu soubojům. A když se to stane (jako během uplynulé Velké ceny Belgie) a k nějakému tomu kontaktu dojde, spustí se strašlivá bouře…

39 Štítky: Max Verstappen Zveřejněno 30. 08 2016 — Tomáš Richtr

Škodolibě miluji tento fenomén naší doby: lidé vždy volají po dramatičtějších soubojích na dráze, zlobí se na sportovní komisaře, kteří „prošetřují“ nebo trestají byť sebemenší kontakt mezi vozy. Apelují na to, aby povolili uzdu soubojům. A když se to stane (jako během uplynulé Velké ceny Belgie) a k nějakému tomu kontaktu dojde, spustí se strašlivá bouře diskuzí a horečnatých hádek o tom, kdo je na vině, kdo si co neměl dovolit a že je ten nebo druhý nebezpečným jezdcem!

Kolize po startu mezi Sebastianem Vettelem, Kimim Räikkönenem a osmnáctiletým Maxem Verstappenem nebyla nějak vážná. Je to asi jako když se srazí dva hokejoví hráči na ledě, ale žádný nedostane dvouminutový trest. Ale tato kolize vyvolala ohnivou debatu. A proč ne? Vždyť je to tak stejné v každém vrcholovém sportu, takže z tohoto pohledu mi přijde vše v pořádku.

Stejně jako to, že lidé mají potřebu prostě najít viníka. Pro okruhové závody je typické to, že se vám v malém prostoru ve velkých rychlostech potkává více aut. Tím spíš po startu závodu. Takže kolize jsou nevyhnutelné. Podívejte se například, co se děje v závodech cestovních vozů – plecháčů, které nejsou na vzájemné kontakty tak citlivé jako formule. To je panečku „prasárniček“! Tedy… ono nejde o „prasárničky“, je to prostě „kontaktní sport“.

A navzdory touze lidí identifikovat konkrétního viníka nehody Vettel – Räikkönen – Verstappen, tak podle mého názoru jednoznačný viník není a ani není nutné ho hledat. Když ze tří lidí každý chce proběhnout jedním turniketem jako první, těžko si budou dávat přednost. Vždyť to zná téměř každý z vás na českých silnicích a dálnicích. Na zúžení se předháníte, kdo tam bude dřív. Nebo znamení o změně směru jízdy jednoho řidiče (blinkr) je pro druhého pokynem přidat plyn.

Jsou to egoistické instinkty, které by měly být v civilizovaném provozu potlačeny, ale na závodní dráze jim klidně může být dán prostor. A pravidla zaručují, že z toho nemá být ‚demolition derby‘. A jelikož nepadly žádné tresty, pravidla podle názoru sportovních komisařů v čele s Dannym Sullivanem (šampionem amerických formulí Champ Cars a bývalým pilotem F1) porušena nebyla. A ohnivé diskuze jen ať si dál běží. Jsou dobré pro každý sport!

Jedinou věcí se ale v Belgii Max Verstappen přece jen provinil: nezkušeností. A nebylo to letos poprvé. Verstappen vstoupil přímo do F1 po jediné sezoně ve formulovém sportu: evropské F3 v sezoně 2014. Formule 3 je velmi juniorský šampionát, kde závodníci získávají první opravdové zkušenosti v ostřejší konkurenci. Až nějaké získají v F3 nebo GP3, jdou do silnějších formulí: GP2 nebo V8 3,5. A teprve potom do F1.

A nejde ani tak o zisk závodnických zkušeností (s autem to Verstappen zjevně umí). Jde o psychickou a mentální vyzrálost. Vyzrálost takovou, ve které budete mít mimo jiné vybudovanou zdravou úroveň pudu sebezáchovy. Nejen k sobě ale i k ostatním. A tu Verstappen nemá. Vidět to bylo například v jeho souboji s Kimim Räikkönenem na jedné z dlouhých rovinek okruhu. Verstappen bránil svou pozici před Räikkönenem, ale činil tak nikoli plánovanou obranou, ale obranou reaktivní. Jinými slovy Verstappen reagoval na pohyb, který Räikkönen udělal. Stejně jako to provedl Rosbergovi v Německu.

Tento pohyb je v motorsportu značně nebezpečný. Verstappen totiž tímto blokováním (ani ne tak obranou) reaguje na pohyb, k němuž se útočící pilot již odhodlal. Ve formuli nejde odvolat nebo jde velice těžce. Pokud se Verstappen rozhodl ‚hokejově‘ nastavit rameno Räikkönenovi, který jede v rychlosti 350 km/h, mohl také skončit snadno ve stromech za svodidly.

Technicky nenajdete pravidlo, proti kterému by se Verstappen tímto manévrem provinil. Tady jde o prohřešek vůči nepsaným pravidlům boje, ve kterém se nedávají rány pod pás. Tato pravidla boje musíte umět cítit, a vycítíte je jen skrze zkušenost. Kterou Verstappen nemá. To ale není jeho vina, že v sedmnácti letech nastoupil do F1! Pošlete nezletilého mezi dospělé, ale nebuďte překvapení, že se mezi dospělými bude chovat jako nezletilý.

Hlavně kvůli tomu loni v létě představila Mezinárodní automobilová federace bodový systém, který kromě plnoletosti žádá určitý počet bodů získaných výsledky v nižších soutěžích, abyste měli nárok do F1 nastoupit. A je možná ironií, že právě Räikkönenovi nechtěli onu superlicenci přidělit, protože byl coby pilot dvoulitrových formulí Renault v roce 2000 příliš nezkušený, a dostal ji jenom podmíněně.

Na rozdíl od jiných si nemyslím, že Verstappen způsobí nějakou strašlivou kolizi. To umí i starší. A zkušenější. Tenkrát šestadvacetiletý Romain Grosjean na stejném místě první zatáčky svou horlivostí způsobil velkou havárii, za kterou dostal zákaz startu. Ve své třetí sezoně F1.

Naopak, Verstappen podle mého názoru prokázal, že své místo ve formuli 1 má a teď už jen vyzrát. Stejně jako vyzrát museli Räikkönen, Vettel, Hamilton či Alonso. Verstappen startuje novou vlnu fanouškovské éry, jak ostatně tribuny v Belgii i Německu potvrdily. Naopak se mi líbí, že po ‚rozviklaném‘ působení v Belgii Verstappen nesklopil uši a nenechal se peskovat jako malé dítě. Na rozdíl od mnohých jiných totiž nepřehlédl, že před tím vším byla vzájemná kolize dvou jezdců Ferrari, ve které jeden suše naboural do druhého.

Panečku, být to závodníci Mercedesu, kteří by do sebe narazili, to by byla ohnivá diskuze zcela jiných rozměrů!

Čtěte dále: Toto Wolff: „Nebezpečný“ Verstappen mi připomíná Sennu

Diskuse k článku

Napsat komentář