Téma: Sledujeme poslední sezonu Kimiho Räikkönena?

Zamyšlení nad neuspokojivou formou, která Fina může stát místo u Ferrari.

5 Štítky: Ferrari Kimi Räikkönen Zveřejněno 23. 04 2017 — Pavel Fabry

Kimi Räikkönen musí přesvědčit své šéfy, že je stále dost dobrý na to, aby mohl u týmu Ferrari pokračovat také po skončení letošní sezony. Stejně jako v minulých letech nemá finský závodník své místo jisté. Jak vážná je jeho situace? Co potřebuje udělat? A hlavně, je vůbec reálné, aby vývoj událostí otočil, nebo sledujeme jeho poslední sezonu ve formuli 1?

Začněme přehledem čísel. Sezona 2017 má za sebou první tři velké ceny. Kimi Räikkönen se nachází na čtvrté pozici průběžného pořadí šampionátu s 34 body na kontě. Před sebou má oba piloty Mercedesu a především týmového kolegu Sebastiana Vettela, který aktuálně šampionát vede díky zisku 68 bodů, což je přesně dvojnásobek. V kvalifikacích i v závodech Räikkönen obsadil dvakrát čtvrté a jednou páté místo, přičemž se vždy umístil hůře než Vettel.

Není divu, že šéfové Ferrari na Fina začínají vyvíjet tlak a chtějí vidět zlepšení formy. Byl to navíc přímo prezident značky Sergio Marchionne, který tlak inicioval, když promluvil se šéfem týmu Mauriziem Arrivabenem, aby situaci začal řešit. Můžete namítat, jsou to teprve tři závody, každý z nich má nějaké okolnosti a může se stát, že se začátek sezony nepovede. Není to ale úplně pravda.

Kdybychom chtěli zjistit, kdy naposledy byl Räikkönen celkově silnější než jeho týmový kolega, museli bychom se vrátit až do roku 2013, kdy ještě v barvách Lotusu porazil Romaina Grosjeana. A kdybychom se zajímali, kdy se mu něco takového podařilo u Ferrari, dostali bychom se až do jeho mistrovské sezony 2007 (v sezoně 2009 lze objektivně počítat pouze část sezony před havárií Felipeho Massy v kvalifikaci v Maďarsku, která Brazilce vyřadila do konce roku). Právě ze sezony 2007 známe Räikkönena jako závodníka schopného dovést tým k zisku titulu. Dnešní otázka, kterou si samo Ferrari pokládá, však zní, zda je Räikkönen někým takovým i v současné době.

V čem tkví Räikkönenův problém? Některé hlasy tvrdí, že Finovi nevyhovuje charakteristika vozu, ta prý nesedí jeho jízdnímu stylu. Räikkönenův krajan a sám bývalý pilot formule 1 Mika Salo řekl: “Mluvil jsem s inženýrem Ferrari Jockem Clearem a ten mi řekl, že Kimi chce auto, které je velice citlivé na první pohyb volantem. V pozdější fázi loňské sezony bylo auto takové, jaké Kimi chtěl a on pravidelně porážel Vettela.”

Ferrari však odmítá, že by za Räikkönenovu slabou formu mohlo právě auto. Přestože je možné, že charakteristika vozu jednomu jezdci sedí, zatímco druhému ne, technický ředitel Ferrari Mattia Binotto namítá: “Neřekl bych, že ne. Auto je (ale) dobré jak po stránce aerodynamiky, tak motoru a oba naši jezdci jsou mistry světa.”

Právě v tomto tvrzení podle mého názoru Binotto přesně udeřil hřebíček na hlavičku. Oba jezdci Ferrari jsou mistry světa. A být mistrem světa znamená mnohem více než být rychlým závodníkem. Pokud jste rychlým závodníkem, dokážete vyhrát kvalifikaci nebo velkou cenu. Abyste tak ale dokázali činit dostatečně pravidelně a mohli se stát světovým šampionem, být rychlý zkrátka nestačí. O to více něco takového platí, chcete-li se stát vícenásobným šampionem. Musíte být tahounem týmu, motivovat lidi okolo sebe a směřovat vývoj týmu i vozu tím směrem, kterým potřebujete. Nelze jen čekat, až tým postaví dobré auto, které se svými vlastnostmi trefí do vašeho vkusu. Mistr světa musí mít zkrátka něco navíc.

Kimi Räikkönen má jednu z nejpočetnějších základen fanoušků. Ti jej milují proto, jaký je. Mnohým je sympatický, neboť je jiný než řada ostatních závodníků. Je svůj. Nerad se nechává semlít mediální mašinou, kterou formule 1 umí být. Do historie tohoto sportu a srdcí svých fanoušků se Fin zapsal svým přístupem, který vyústil v některé skutečně památné hlášky. Snad každý příznivec Kimiho Räikkönena zná větu: “Leave me alone, I know what I’m doing.” Tedy v překladu: “Nechte mě být, já vím, co dělám.” Je to věta, kterou Räikkönen počastoval svého závodního inženýra u Lotusu, když byl během závodu zásobován na svůj vkus až přehnaným množstvím informací.

Jistě existuje důvod, proč tomuto výroku věřit. Kimi Räikkönen ví, co dělá a nepotřebuje spoustu zbytečných dat, které jsou týmy během velkých cen schopny generovat a snažit se z nich něco vyčíst. Zvláště když uvážíme, že tento výrok pochází z Velké ceny Abú Dhabí 2012, kterou Räikkönen pro Lotus slavně vyhrál. Jenže, osobně si pokládám otázku, zda v tom samém výroku není zároveň schován důvod aktuálních neúspěchů. Nechtě mě být. Neotravujte mě. Já si to udělám po svém. Nezní to jako nejlepší spolupráce. Dokonce to jako spolupráce nezní vůbec.

Povím vám jednu osobní zkušenost. Pamatuji si, když jsem stál pod stupni vítězů Velké ceny Maďarska roku 2008. Bylo to krátce po sportovní tragédii, kterou prožil tehdejší Räikkönenův týmový kolega Felipe Massa, kterému tři kola před cílem z prvního místa vypověděla službu technika. Heikki Kovalainen slavil své první (a nakonec jediné) vítězství ve F1, Timo Glock v barvách Toyoty se radoval ze druhého místa. Kimi Räikkönen skončil třetí. Ve fázi sezony, ve které se mu zrovna nedařilo. Měsíc a půl po posledním umístění na stupních vítězů, tři a půl měsíce od posledního vítězství. I vzhledem k faktu, že úhlavní rival Ferrari Lewis Hamilton v McLarenu skončil pouze pátý, to byl důvod k radosti.

Maďarský Hungaroring je místem, kam každoročně míří početné zástupy finských fanoušků. Na tribunách i cílové rovince se to hemžilo červenou barvou a vlajkami Ferrari. Spousta nadšenců mi při předávání trofeje křičela přes hlavu: “Kimi! Kimi!” Reakce? Prakticky žádná. Byl jsem za fanoušky Ferrari do jisté míry zklamaný. Ano, je to jedna jediná situace, neznám její další bližší okolnosti. Ale zapůsobila na mě. Musím říci, že to, co na Räikkönenovi spousta jeho příznivců oceňuje, mně osobně naopak přijde spíše nesympatické. A říkám si, takový přístup se musí nějak projevovat i při práci uvnitř týmu.

Ale to jsou jen osobní dojmy. Konec konců, každý máme nějaké a proto existují různé tábory fanoušků, které z různých důvodů fandí různým závodníkům. Naprosto v pořádku. Vrátím se tedy k něčemu objektivně posuzovatelnému. Kimi Räikkönen už ve čtvrté sezoně u Ferrari v řadě za sebou zaostává za týmovým kolegou. Ferrari chce vidět výsledky a odmítá, že by za Finovu špatnou formu mohl vůz. A jak bylo zmíněno výše, má právo se se vztyčeným ukazováčkem na Räikkönena obracet.

V roce 2014, tedy v roce návratu k Ferrari, Räikkönen skončil celkově až dvanáctý, když získal pouze 55 bodů. Pravda, stáj z Maranella byla velmi nekonkurenceschopná a ani jednou nedosáhla na vítězství. Týmový kolega Fernando Alonso však celkově obsadil šesté místo, když posbíral prakticky třikrát více bodů. O rok později šla forma Ferrari výrazně nahoru. K týmu přišel Sebastian Vettel, který byl jediným, kdo si sáhl na vítězství mimo dvojici Mercedesu. A Räikkönena nechal ve svém stínu, když získal téměř dvojnásobný počet bodů.

V loňské sezoně byl Räikkönen Vettelovi rozhodně mnohem vyrovnanějším soupeřem. Znovu na něj však celkově nestačil. A protože během sezony spadla i výkonnost Ferrari, nestačil nakonec ani na dvojici Red Bullu, celkově tak na něj čekalo pouze šesté místo. Byl nejslabším ze špičky.

V letošním roce je Ferrari zpátky ve hře o příčky nejvyšší a je vyrovnaným konkurentem Mercedesu. Potíž je však v tom, že toto tvrzení je potřeba doplnit a říci “Ferrari v rukou Sebastiana Vettela”. Kdyby byl Kimi Räikkönen se svojí aktuální výkonností rychlejším z dvojice týmu z Maranella, vypadalo by Ferrari jen jako soupeř Red Bullu v boji o pozici nejlepšího ze zbytku světa. Se stejným autem. A mohli bychom být zklamaní, že ani velká změna technických pravidel nepřinesla bitvu o titul v podání více než jednoho týmu.

Kimi Räikkönen nutně musí zabrat. V jeho rukou zkrátka Ferrari SF70H nevypadá jako vůz s mistrovskými ambicemi. Nejde jen o nepovedené první tři závody. Asi nejhorším scénářem, který by pro Fina mohl nastat, by byl ten, kdyby Vettel nakonec získal mistrovský titul, ale Ferrari prohrálo bitvu v Poháru konstruktérů s Mercedesem. Bylo by definitivně jasné, že Räikkönen je slabým článkem Ferrari.

Jenže jak zabrat? Nemám pochyb o tom, že Räikkönen se během jízdy snaží odvádět co nejlepší práci a jet tak rychle, jak jen v rámci dané situace může. Při pohledu na dlouhodobě nepříznivý trend je však možná nutné přehodnotit svůj přístup. Namísto “nechte mě být, já vím, co dělám” zkusit něco ve smyslu “pojďme společně něco udělat, abychom situaci změnili k lepšímu”. Dokáže to Räikkönen? Upřímně, mám svoje pochybnosti. Pokud se ale Finovi podaří situaci otočit a zapojit se do mistrovské bitvy, budu rozhodně mezi prvními, kdo jeho pokrok ocení a uzná, že Kimi Räikkönen ještě nepatří do starého železa, ale stále v sobě má skrytého šampiona.

Diskuse k článku

Napsat komentář