Téma: Kolik rychlosti formule 1 ve skutečnosti potřebuje?

Formule 1 je nejrychlejší závodní sérií na světě. Na kolo vozy F1 zajíždí časy o pět až šest procent rychlejší než nejbližší ekvivalent, japonské Super formule. Je ale takové množství rychlosti pro královnu motorsportu opravdu nezbytné? Nad tím se zamýšlí reportér Autosportu Ben Anderson. Zájem je jasný, udržet si tento primát a rychlost neustále zlepšovat. To,…

Štítky: Aerodynamika Ben Anderson Sezona 2017 Zveřejněno 29. 12 2016 — Šimon Trantina

Formule 1 je nejrychlejší závodní sérií na světě. Na kolo vozy F1 zajíždí časy o pět až šest procent rychlejší než nejbližší ekvivalent, japonské Super formule. Je ale takové množství rychlosti pro královnu motorsportu opravdu nezbytné? Nad tím se zamýšlí reportér Autosportu Ben Anderson.

Zájem je jasný, udržet si tento primát a rychlost neustále zlepšovat. To, že se monoposty formule 1 svými časy na začátku nové hybridní turboéry v roce 2014 přiblížily vozům GP2, bylo varovným ukazatelem.

Nová pravidla a regulace pro sezonu 2017 by podle předběžných výpočtů a kalkulů měla znamenat zrychlení v podobě až šesti vteřin na kolo, což je rozhodně velká porce času. „Musíme ukazovat, kolik talentu, tělesné zdatnosti a disciplíny je potřeba ke schopnosti ovládat vůz formule 1. Líbí se mi, že auta pro příští rok budou rychlejší a těžší na řízení.

Monoposty musejí být více extrémní, měly by rychleji brzdit, rychleji akcelerovat, mít větší sílu a projíždět zatáčky větší rychlostí. A šetřit by se měly pouze pneumatiky, žádné další díly auta. Musí to být sprint, ne projížďka,“ říká generální ředitel McLarenu Jonathan Neale.

Už nyní jsou auta schopna jet rychleji než kdy předtím, kvalifikace na letošní GP Bahrajnu tomu budiž důkazem. Lewis Hamilton dokázal dosavadní rekord Michaela Schumachera překonat o více než šest desetin sekundy, což v historických poměrech není málo.

Problém je však ten, že nynější vozy v porovnání s těmi deset let staršími podstatně ztrácejí v závodech. Toto zpomalení spočívá ve velkém přehřívání a následující rychlé degradaci pneumatik. Auta jsou také těžká, protože musí celý závod odjet na jedno natankování.

I samotná podívaná na rychle jedoucí monoposty F1 není taková, jaká bývala. Vozy vzbuzují dojem, jako by byly přilepené k trati, protože mají hodně přilnavosti, můžou tedy vypadat lehko ovladatelné. „Problém je, že nynější formule 1 jsou až moc dobré. Je neuvěřitelně těžké z nich dostat maximum, navíc jejich vzhled kvalitě neodpovídá.

Nyní je potřeba mnohem více expertýzy a sofistikovanosti, což lidem, kteří volají po návratu starých dobrých časů, zřejmě vadí. Je těžké říci, že formule 1 je tou nejlepší závodní sérií, pokud její vozy nebudou nejrychlejší na jakémkoli okruhu. Je proto naprosto nezbytné, aby auta byla rychlá.

Není potřeba, aby byla nejlepší úplně ve všech aspektech, vůz LMP1 je na rovince o trochu rychlejší, pokud je dost dlouhá. Celkově však musí formule 1 budit dojem absolutní špičky výkonu auta,“ myslí si bývalý technický šéf Williamsu Pat Symonds.

Vedení královny motorsportu nyní stojí na důležitém rozcestí. Má se koncentrovat na neustálé zrychlování svých aut, nebo vyvinout větší úsilí na zlepšení kvality samotného závodění na trati? I Paddy Lowe, přední postava Mercedesu z posledních let, se přiklání na tu stranu, která by formuli 1 zrychlila. Podle něj musí mít velký náskok na všechny ostatní podobné závodní série.

„Auta musejí být o hodně rychlejší než ostatní formule, hlavně GP2, jejíž rychlost není o tolik horší. Když jsou vozy pomalé, začínáme pochybovat o tom, zda jsou nejlepší. Zároveň je však nemůžeme udělat přehnaně rychlá, protože by se těžko předjíždělo a přišli bychom o zábavu.

Pokud chcete mít dobré závodění, musíte však výkony všech aut na soupisce udržet v rozmezí pěti až šesti vteřin, což se nám nyní daří. Nyní však stavíme hlavně na aerodynamice, což zajistí sice větší rychlost, ale předjíždění bude těžší. Hodně mám pomáhá DRS, se kterým souhlasím, protože potřebujeme rovnováhu mezi výkonem auta, ke kterému potřebujete dobré aero, a zajímavým závoděním, které DRS zajišťuje.“

Problém však spočívá v tom, že formule 1 při závodech ožívá, když se děje něco neočekávaného. Když vozy přicházejí o to, co je dělá rychlé, tedy správné pneumatiky, přilnavost, dobré podmínky, ideální nastavení a tak dále.

Nebylo by tedy lepší nechat aerodynamiku aerodynamikou a vytvořit podmínky takové, které by zajišťovaly dobrou podívanou na trati? Kdyby se věnovalo více pozornosti motorům a závodění by bylo lepší, nebyly úchvatné časy na kolo zbytečné?

„Skvělým příkladem je MotoGP. Motorky jsou téměř o 30 sekund na kolo pomalejší než auta formule 1, nikdy jsem však neslyšel nikoho říkat, že je MotoGP nudné. Závodění je tam skvělé, stroje jsou vyrovnané a lidský faktor je na trati jasně zřetelný. Čirá rychlost není nejdůležitější, když jsou závody atraktivní. Motorky jsou velmi výrazně pomalejší, hodně lidí si však myslí, že jde o nejzábavnější formu motorsportu,“ tvrdí šéf Pirelli Paul Hembery.

Jak již bylo v tomto textu zmíněno, formule 1 se nyní musí rozhodnout, zda půjde cestou rychlost, či atraktivnosti. Nyní to však vypadá, že hlavním cílem je rychlost, neb pravidla pro nadcházející sezonu spoléhají jednoznačně nejvíce na aerodynamiku a i nové rozměry pneumatik byly navrženy pro účel zlepšení rychlosti.

F1 se může vydat jakoukoli cestou, ovšem každé řešení bude mít vždy nežádané vedlejší účinky a s těmi je potřeba co nejlépe pracovat. Desítky let se ve všech formách motorsportu intenzivně pracuje s aerodynamikou, formule 1 má však v tomto ohledu nejtěžší úkol.

Čtěte dále: Téma: Jak udržet popularitu F1? Musí zcela změnit filozofii myšlení

Letošní GP Monaka patřila k tomu nejlepšímu, co formule 1 v roce 2016 nabídla. Nebylo to však kvůli rychlosti aut, ale díky neočekávaným okolnostem

Letošní GP Monaka patřila k tomu nejlepšímu, co formule 1 v roce 2016 nabídla. Nebylo to však kvůli rychlosti aut, ale díky neočekávaným okolnostem

Diskuse k článku

Napsat komentář