Téma: Kdo z pilotů a týmů urgentně potřebuje úspěšný rok 2017?

Vítejte v nové a revoluční sezoně 2017. Bodové skóre opět spadlo na nulu, dosavadní výkon se stává minulostí. Co může čekat jednotlivé týmy? Na tuto otázku hledal odpověď Charles Bradley, redaktor webu Motorsport.com. Na první pohled se může zdát, že královna motorsportu spí a první aktivita ji čeká v rámci testů na konci února v…

2 Štítky: Sezona 2017 Zveřejněno 16. 01 2017 — Marie Tomšíková

Vítejte v nové a revoluční sezoně 2017. Bodové skóre opět spadlo na nulu, dosavadní výkon se stává minulostí. Co může čekat jednotlivé týmy? Na tuto otázku hledal odpověď Charles Bradley, redaktor webu Motorsport.com.

Na první pohled se může zdát, že královna motorsportu spí a první aktivita ji čeká v rámci testů na konci února v Barceloně. Omyl. Právě uplynulé měsíce položily základy budoucího úspěchu či neúspěchu jednotlivých týmů.

Zatím se neví, zda Manor bude schopný nastoupit, plus není oficiálně potvrzeno několik personálních změn, které se týkají především Mercedesu a Williamsu. Další složení je známo.

Mercedes – Valtteri Bottas

Kde jinde začít než u mistrovského Mercedesu. Německá stáj si zajistila třetí titul v řadě, a to v kategorií týmů i pilotů. Ale musí se vyrovnat s velkou změnou. Tou je odchod úřadujícího mistra světa Nika Rosberga a technického šéfa Paddyho Lowea, který je na cestě do Williamsu.

Potvrzení spolupráce Valtteriho Bottase s Mercedesem by mělo být jen formalitou. Finskému pilotovi se tak pravděpodobně splní sen spolupracovat s trojnásobným mistrem světa a týmem, který je schopný vyhrát šampionát. Ano, Rosberg byl zkušeným pilotem, který znal svůj tým, ale ani Bottas není žádným nováčkem. V uplynulých čtyřech sezonách se mu podařilo získat velké množství bodů, třikrát vybojoval první řadu a několikrát vystoupal na stupně vítězů. Dokonce třikrát vedl závod, byť jen krátce. Ve svých sedmadvaceti letech má nejlepší roky své kariéry teprve před sebou.

Nabízí se srovnání s Mikou Häkkinenem, který v sezoně 1993 nastoupil u McLarenu po boku Ayrtona Senny. Vypadá to tak, že Bottas může zazářit velmi brzo. Stejně jako Häkkinen při svém debutu u McLarenu v kvalifikaci na GP Portugalska, kdy porazil svého legendárního kolegu. Ovšem pak následovala Sennova vítězství v Japonsku a Austrálii. A právě to je to, čeho chce Mercedes dosáhnout. Získat jezdeckou dvojici, která se navzájem bude motivovat k co nejlepším výsledkům. Plus sbírat body do šampionátu.

Výsledek: Bottas musí své tempo navýšit tak, aby se dokázal vyrovnat Hamiltonovi. Pokud ho dokáže porazit, bude to jen dobře.

Motorsports: FIA Formula One World Championship 2015, Grand Prix of RussiaRed Bull – Adrian Newey

Red Bull má k dispozici miláčka publika Daniela Ricciarda a ambiciózního mladíčka Maxe Verstappena. Oba si navzájem dokáží konkurovat, a tak rakouská stáj v oblasti pilotů de facto nemůže nic zlepšit.

Red Bullu ale nepomáhá jen dobré jezdecké složení, ale také technický génius Adrian Newey. Ten má k dispozici motor od Renaultu, který díky postupným aktualizacím přináší vyhlídky boje o mistrovský titul. Newey se možná stále trápí tím, že v roce 2009 nenasadil dvojitý difuzor (navzdory faktu, že toto řešení bylo vnímáno jako nepovolené), ale o svou šanci nepřišel.

Sestavil naprosto bezkonkurenční šasi, které všem ostatním vytřelo zrak. Ve svých osmapadesáti letech pořád může dokázat velké věci. Nezabrání mu v tom ani rozptýlení v podobě navrhování člunů a hyperaut nebo podpora závodní kariéry syna Harrisona.

Výsledek: Neweyho odchod do penze jen na vlastní nebezpečí! Očekávání od nového monopostu je opravdu vysoké.

Ferrari – obor aerodynamika

Sergio Marchionne čelí velkému tlaku. V polovině sezony došlo k přezkoumání fungování týmu ve formuli 1 a bylo zjištěno, že hlavně oblast aerodynamiky potřebuje zlepšení. Prezident Ferrari během setkání s médii v Daytoně začátkem prosince loňského roku řekl, že jeho tým má „významé mezery“.

Výkony italské stáje v závěru sezony vypadaly o něco lépe, ale kolik úsilí v té době bylo věnováno vývoji vozu pro sezonu 2017? Marchionne neústupně prosazuje názor, že Scuderia k úspěchu nepotřebuje žádného „velkého hrdinu“. James Allison je na cestě z Maranella do Brackley. Doufejme, že zaměstnanci, kteří zůstávají, jsou těmi pravými pro rok 2017. Jinak by to mohlo mít následky.

Výsledek: Ferrari je pod tlakem, jenže v takové konstelaci se mu historicky nikdy nedařilo…

Force India – Esteban Ocon

Kdo řekne, že tým založený na Silverstonu dokázal v roce 2016 zázraky, není daleko od pravdy. Force India využila maximální potenciál svého vozu a porazila Williams, čímž se probojovala do nejlepší pětky. Fantastické prostředí pro mladého Ocona. S Manorem odjel devět závodů, kde neměl možnost zanechat velký dojem. Ale ukázal několik záblesků dobrého výkonu. Nyní dostal obrovskou možnost dalšího rozvoje.

Bude zajímavé sledovat, jak se vyrovná s přestupem do týmu v nejlepší pětce. Zkušený kolega Sergio Pérez nepochybně má v úmyslu porazit ho na plné čáře, aby konečně přilákal pozornost špičkového týmu.

Výsledek: Pokud se Oconovi podaří porazit Péreze, má před sebou velkou budoucnost.

Motorsports: FIA Formula One World Championship 2016, Grand Prix of Abu Dhabi

Williams – Paddy Lowe

Kdyby nebylo Rosbergova odchodu, toto možné spojení by se stalo tématem číslo jedna. Muž, který stojí v čele techniky a inženýrství Stříbrných šípů, letos nezasedne na zídku Mercedesu. Ale má několik možností, hlavně Williams. Právě Williams bylo jeho prvním angažmá ve formuli 1, během kterého slavil velký úspěch. Stál u zrodu aktivního zavěšení, které Williamsu zajistilo zisk titulu. Poté dvacet let spolupracoval s McLarenem.

Jaká bude jeho přesná role, to zatím není jasné, ale jeho důvěrná znalost Mercedesu jistě bude pro Williams obrovským přínosem. Není to tak dávno, co se objevil názor, podle kterého Williams bude dalším Tyrrellem nebo Brabhamem a doplatí na absenci dobrých výsledků. Možná, že jeho skutečný talent ukáže právě schopnost zlepšení.

Výsledek: Bod pro Williams, ale Felipe Massa – Lance Stroll nejsou jako Lewis Hamilton – Nico Rosberg.

McLaren – Honda

Toto obnovené partnerství vstoupí do své třetí sezony, čas pro sžívání se blíží ke konci. Pozdní příchod do hybridní turbo éry rozhodně není přínosem. Zdá se, jako by Honda byla stále o jeden rok pozadu. Prostě si nemůže zvyknout. Její myšlenka ‚size zero‘ se zřejmě stane minulostí, toto rozhodnutí je podpořeno zrušením systému vývojových žetonů.

Všichni fanoušci moc dobře ví, čeho je toto spojení schopné. Historické úspěchy přinášejí přesvědčivý důkaz. Ale lidé nemohou žít v minulosti. Jeden nemůže vyhrávat bez druhého, důležitá je soudržnost. Pokud v tomto roce nedojde ke zlepšení, diváci se ocitnou uprostřed kauzy „hledá se viník“.

Výsledek: McLaren vstupuje do nové éry, Honda by měla také.

Toro Rosso – Carlos Sainz

Někomu toto téma může přijít zvláštní, ale Carlos Sainz se mnohokrát dostal do nejlepší desítky. Způsob, jakým se dokázal vyrovnat s přehlížením ve prospěch Maxe Verstappena, byl působivý. Celou dobu držel hlavu vzhůru. Pokušení opustit rodinu Red Bullu musí být vysoké, Haas i Renault projevily svůj zájem.

Nyní je jeho úkolem udržet se v centru pozornosti. Toro Rosso se vrací k motorům Renault, ty od Ferrari možná byly jistým krokem zpět. Sainz musí letos podávat výsledky, jako kdyby to byla jeho poslední sezona ve formuli 1. Pak se uvidí.

Výsledek: Jasný požadavek zopakovat umístění v nejlepší šestce.

Haas – Kevin Magnussen

Kevin v sobě má, stejně jako jeho otec, velký jízdní talent a vlastnosti Vikinga. Ne každý by se tak rychle vzpamatoval z velké nehody ve Spa. Na druhou stranu, stejně jako jeho otec, může být sám pro sebe nebezpečím. Někdy se chová, jako kdyby byl na dráze sám, v jiných situacích, kdy by prostě měl jít s proudem, působí agresivně.

Jeho přechod k Haasu se jeví jako rozumné rozhodnutí, protože tento tým má velký potenciál. Bude zajímavé sledovat jeho soužití s Romainem Grosjeanem. Navíc Günther Steiner nepatří mezi lidi, kteří dělají nesmyslná rozhodnutí.

Výsledek: Působení ve třetím týmu formule 1 je to, co musí naplno zužitkovat.

Grand Prix Brazil 2016

Renault – Nico Hülkenberg

Tak trochu jako Sainz u Toro Rosso, také Hülkenbergova kariéra by mohla stagnovat v případě, kdyby zůstal s Force Indií. Podařilo se mu získat několik slibných výsledků, ale ani jedny stupně vítězů. Úspěchy jeho týmového kolegy Péreze mu také nijak nepomáhají.

Touží po závodění pro tovární tým. Je to příležitost, o které snil tolik let? Renault, stejně jako McLaren-Honda, má prostředky na boj o první příčky. Ale právě teď má před sebou velmi dlouhou cestu. Hülkenberg je pilotem, který dokáže získávat bodované příčky. Ingredience jsou tedy správné, otázkou je, zda dokážou spolupracovat. Německého pilota k týmu přivedl Frédéric Vasseur, velký fanoušek jeho talentu. Bohužel, tito dva se letos nedočkají společného účinkování v jedné stáji.

Výsledek: Volba Renaultu byl správná, ale odchod Vasseura může mít nemilé následky.

Sauber – Pascal Wehrlein

Jen těžko si diváci mohou představit, čím si tento mladík prošel po odchodu Rosberga. Nejdříve přišlo vzrušení a vidina angažmá v top týmu, následovalo zděšení z faktu, že jedinou možností je Sauber. Se vší úctou, může pilot zažít větší propad? Opravdu těžká situace, kterou neulehčuje skutečnost, že Ocon, který ani neabsolvoval kompletní sezonu, přestupuje do Force Indie.

Na druhou stranu, u Manoru prokázal, že patří minimálně mezi jezdecký standart současné formule 1 a má velký potenciál. Ale i ti nejlepší boxeři musí snášet tvrdé rány.

Výsledek: Může využít jen to, co má. Hlavu vzhůru!

Manor – Noví investoři

Co jiného se dá říct? Zpráva, že se Manor opět ocitá v nucené zprávě, je velkým zklamáním. Zvláště poté, co v loňském roce prokázal slušný pokrok. Je to dobrý tým lidí a byla by škoda přijít o něj.

Výsledek: Je třeba něco udělat. A to rychle!

Čtěte dále: Konec outsourcingu, Renault buduje nový motor i vztah společně se sesterskou Infiniti

Diskuse k článku

Napsat komentář