Téma: Co je hlavním zájmem formule 1?

Na tuto otázku se spolu s velkými osobnostmi z padoku pokoušel najít redaktor Autosportu Ben Anderson. Na čem tedy záleží nejvíce? Na autech, závodění, show, penězích, technice, či politice? Někteří lidé „nerozumí“ sportu jako takovému. Říkají, že je jednoduchý, nepodstatný a nezáleží na něm. Mýlí se, neb sport je důležitý, protože pro lidi něco znamená. S formulí 1…

2 Štítky: Ben Anderson Technika Zveřejněno 2. 01 2017 — Šimon Trantina

Na tuto otázku se spolu s velkými osobnostmi z padoku pokoušel najít redaktor Autosportu Ben Anderson. Na čem tedy záleží nejvíce? Na autech, závodění, show, penězích, technice, či politice?

Někteří lidé „nerozumí“ sportu jako takovému. Říkají, že je jednoduchý, nepodstatný a nezáleží na něm. Mýlí se, neb sport je důležitý, protože pro lidi něco znamená.

S formulí 1 je to stejné, v očích některých pozorovatelů může působit jako nesmyslný koncern postavený na tom, že několik jezdců každý druhý víkend jezdí několik hodin do kolečka v autech zaplacených bohatými papaláši.

Zároveň však posouvá technický vývoj kupředu, dává lidem potěšení a adrenalin, stejně jako podporuje vytváření snů a cílů. Všichni ti, kteří mají jakýkoli zájem vůči F1, si budou navždy pamatovat okamžik, kdy jí poprvé uviděli v televizi, kdy o ní poprvé četli, kdy ji viděli naživo a podobně.

Pro některé je zájem o královnu motorsportu záležitost jenom na chvíli, pro někoho na celý život, vždy to však má svoje kouzlo, které je pro každého jiné. Formule 1 je velmi turbulentní a nestálá, v nejlepším je zábavná a atraktivní. V nejhorším je nudná, nezáživná, fádní a propletena intrikami. Tím, co však spojuje všechny osoby ze všech sfér F1, je vášeň a zapálení pro to, co formule 1 vrací za úsilí jí věnované a všem na tom něčem záleží.

Formule 1 nyní zažívá těžké období, je zmítaná negativismem ze všech stran, neustále je zpochybňována její politika, technika, i fanouškovská základna. Problémů je několik, jako tiché motory, „umělé“ závodění, nesmyslné změny zaběhnutých a osvědčených pořádků.

F1 stále je tou nejvyspělejší a nejrychlejší formou motorového závodění na světě, vyřešením aktuálních problémů by si však tuto pozici výrazně upevnila. V těchto chvílích, kdy zlé hlasy pochybují o její podstatě, by bylo záhodno vrátit úder a ukázat, o čem formule 1 je, pokud to není dost jasné.

„Je důležité sledovat ty nejlepší na světě. Ti, kteří nemají o motorsport velký zájem, se jistě na prvním místě podívají na závod formule 1, protože věří, že jde o to nejlepší, co může automobilové závodění nabídnout. Je to stejné, jako kdybych já se chtěl podívat na tenis. Nepůjdu na přátelský zápas v severním Oxfordu, ale navštívím Wimbledon,“ říká bývalý technický šéf Williamsu Pat Symonds.

K němu se přidává i Paddy Lowe, který je jedním z hlavních strůjců úspěchu Mercedesu a zastává u německého týmu stejnou funkci, jakou u Williamsu Symonds nedávno složil. „Ze všeho nejdřív je potřeba vzbudit dojem toho nejlepšího, co motorsport nabízí. Lidem musí být na první pohled jasné, že sledují ty nejlepší jezdce v těch nejlepších autech.

Nedávno jsem přednášel na universitě v Leicesteru o tom, zda je formule 1 více než sport. Podlě mého názoru je, a to je její největší kouzlo, jde o více než jen o sport. Je to soutěž technická a matematická, ale zároveň i jezdecká s důležitým lidským faktorem.

Dobrou věcí je, že fanoušci formule 1 tvoří rozsáhlé spektrum. Na jednom z jeho konců stojí ti, kteří vědí, že ten, kdo první projede pod šachovnicovou vlajkou, vítězí. Ti na druhém konci perfektně rozumí degradaci a strategiím ohledně pneumatik, technice auta a osobnostem v týmech.

Myslím, že právě díky velké komplexnosti formule 1 lidé zůstávají jejími fanoušky po dlouhou dobu, často celý život. Nevíme přesně, čeho si na F1 tolik váží, to je moc komplexní otázka, ale když vidím, jak při prvním tréninku na Silverstone prší a tribuny jsou plné, kvituji to s obdivem. Zřejmě to nemá co dělat s regulacemi ohledně zadního křídla ani s tím, kolik sad pneumatik může pilot použít v Q2,“ uvažuje Lowe.

Pokračujeme v seriálu článků zabývajících se vskutku speciálními tématy. Odpověď na klíčovou otázku, tedy kolik F1 potř…

Zveřejnil(a) GPF1cz dne 29. prosinec 2016

Nalézt odpověď na otázku, která se snaží definovat to, co veřejnost na formuli 1 přitahuje, by mohlo pomoci definovat řešení nynějších problémů královny motorsportu a posunout ji tak ke světlým zítřkům. „Je několik cest, jak si formuli 1 zamilovat a sledovat ji. Je možné sledovat jednoho jezdce a měnit oblíbené týmy s jeho přestupy, nebo být celou dobu loajální jedné stáji.

Některé fanoušky zajímá zejména technologie a fyzické vlastnosti vozů, jiní se vyžívají v politice. Já přišel z prostředí okolo vzdušného prostoru a obrany a vidím formuli 1 jako Rubikovu kostku, která spojuje obrovské množství odvětví z různých oborů. Pro nás lidi zevnitř, je však F1 podle mého názoru prostředím, kde se setkává technologie se zábavním průmyslem a z této kombinace vzniká něco skvělého,“ říká Jonathan Neale, generální ředitel McLarenu.

Formule 1 má jistojistě několik tváří. Jde v ní o rychlost, týmy, jezdce, závodění, technologii, byznys a zábavu. Často si však tyto aspekty v lecčems protiřečí a je těžké je spojit tak, aby si královská disciplína motorsportu zachovala svůj status a ujasnila priority.

„Ohledně formule 1 mám historickou vizi. Líbilo se mi, když byli jezdci obdivování za jejich odvahu dělat šílené věci s velmi nebezpečnými vozy, ale časy se mění a tyto pořádky jsou již dávno pryč. Muselo se to stát, protože nemůžeme každou sezonu sledovat, jak piloti umírají v hořících vracích. Určitě je však žádoucí, aby F1 stále byla sportem na hraně, sportem extrémním.

Nyní máme sport v takové podobě, kdy je často diskutováno téma, zda je to sport technický nebo jezdecký. Má být hlavním tahákem závodění mezi piloty nebo technická dokonalost vozů? Nevím a nejsem si jist, zda na tuto otázku brzy najdeme odpověď,“ říká zakladatel a majitel nového týmu formule 1 Gene Haas.

Čtěte dále: Speciál: Jak Bernie Ecclestone postavil celý byznys kolem formule 1

Pitstop a ukázka vybroušené dokonalosti v podání celého týmu Ferrari. Je toto tedy tím hlavním, čím by se formule 1 měla pyšnit?

Pitstop a ukázka vybroušené dokonalosti v podání celého týmu Ferrari. Je toto tedy tím hlavním, čím by se formule 1 měla pyšnit?

Diskuse k článku

Napsat komentář