Technické okénko: palivo F1

Je to možná překvapivé, ale pravdivé – navzdory obrovskému technickému úsilí vynaloženého na vývoj vozu formule 1 je palivo, které vůz pohání, svým složením podobné běžně dostupnému palivu na čerpacích stanicích.

Štítky: palivo Zveřejněno 8. 08 2017 — Lukáš Štěrovský

Nebylo tomu tak vždy. Dříve vozy využívaly speciálních směsí založených na nejrůznějších chemikáliích a aditivech. Často bylo obsaženo velké množství benzenu, alkoholu a leteckého benzinu. Některá paliva z raných let byla dokonce tak silná, že motor vozu musel být ihned po závodě demontován a opláchnut v klasickém benzinu, aby došlo k zabránění vzniku koroze.

S postupem let přibývalo pravidel regulujících složení paliva. To bylo částečně dáno touhou ropných společností po podobnosti klasického silničního paliva s tím, které se používá pro účely závodů. Účelem takového jednání byla pochopitelně snaha dosáhnout vyšších zisků.

Jaká je spotřeba paliva moderních vozů F1?

Moderní palivo může obsahovat pouze malé množství jiných sloučenin, než jsou ty z uhlovodíku. Tím je ošetřeno použití přísad, které by mohly zvyšovat výkon. Každou palivovou směs musí schválit Mezinárodní automobilová federace, která se zaměřuje na její složení a fyzikální vlastnosti. Pokud je palivo schváleno, FIA si odebere vzorek, který později porovnává s palivem použitým v jednotlivých Grand Prix.

Od roku 2014 platí, že každé auto má na závod jen 100 kilogramů paliva (letos 105 kilogramů). Všichni dodavatelé paliva se zúčastní rozsáhlých testovacích programů, aby optimalizovali výkon paliva. Využívají k tomu počítačové simulace, stejně jako testování skutečných pohonných jednotek.

Za zmínku rovněž stojí olej používaný v motorech formule 1. Ten totiž pouze nesnižuje opotřebení jednotlivých komponent, ale pomáhá vykonávat důležitou diagnostickou roli. Olej je analyzován po každém závodě nebo testu. Je zkoušen na přítomnost kovů, což týmům pomáhá stanovit míru opotřebení součástek pohonné jednotky.

AUDIO: Josef Král o spalování oleje společně s palivem

Diskuse k článku

Napsat komentář