Motorsports: FIA Formula One World Championship 2017, Grand Prix of Hungary, 
 Start, #5 Sebastian Vettel (GER, Scuderia Ferrari), #7 Kimi Raikkonen (FIN, Scuderia Ferrari), #77 Valtteri Bottas (FIN, Mercedes AMG Petronas F1 Team), #33 Max Verstappen (NLD, Red Bull Racing), #44 Lewis Hamilton (GBR, Mercedes AMG Petronas F1 Team),  *** Local Caption *** +++ www.hoch-zwei.net +++ copyright: HOCH ZWEI +++

Starty pod drobnohledem: Co všechno se děje před zhasnutím světel?

Ve sportu je jen málo okamžiků, které se svou intenzitou, nervozitou a napjatostí vyrovnají startu velké ceny formule 1. Tedy sekvenci, kdy se celé pole závodníků postaví na startovní rošt s jediným cílem, a to dostat se do první zatáčky co nejrychleji.

6 Štítky: start Zveřejněno 10. 08 2017 — Šimon Trantina

Tlak na každého jezdce na startu je enormní, protože jde o nejlepší možnost, jak v závodu získat pozice. Když se ale o to samé pokouší dvacet aut, lehčeji se to řekne, než udělá. To, jak se pro jezdce vyvine úvod závodu, většinou určí, jak pro něj budou následující kola probíhat. Špatný start může znamenat dlouhé odpoledne v duchu limitace ztráty, nebo v opačném případě zase skvělý výsledek.

Když kamera zabere jezdce předtím, než před zahřívacím kolem usednou do vozů, a ještě nemají nasazené helmy, můžeme v jejich tvářích vidět výraz absolutního soustředění. Přemýšlejí nad tím, co a jak po startu udělají a jsou většinou svými týmy chráněni před stykem s médii, který by mohl narušit jejich koncentraci.

Celá startovní procedura je striktně časově naplánovaná. Boxová ulička se otevírá přesně třicet minut před startem, stejně tak jako všechny postradatelné složky musí prostor startu opustit deset minut před zhasnutím světel. Poté se už jen týmy věnují posledním přípravám auta.

Pro chod motoru vozu formule 1 je důležité, aby auto před uvedením do pohybu dlouho nestálo. V takové chvíli se pohonná jednotka může přehřát a způsobit poškození chladícímu systému i celému autu. Riziko této poruchy přichází hlavně při závodech, kdy je vysoká teplota vzduchu.

Všichni mechanici musí v okamžiku, kdy do zahájení zahřívacího kola zbývá jedna minuta, do pětačtyřiceti sekund opustit startovní rošt. Za další čtvrt minuty se rozsvítí zelená světla, signál jezdcům k vyjetí do zavádějícího okruhu.

Pak přichází nejdůležitější část celého procesu startu velké ceny, protože piloti mají jedno kolo na to, aby přivedli brzdy, motor a hlavně pneumatiky do správné teploty. Práce jezdců v zavádějícím kole je velmi důležitá pro průběh závodu. Akcelerací a prudkým brzděním musí zahřát brzdy, prudkým zatáčením ze strany na stranu zase přivést pneumatiky do ideální teploty a tak dále. Neděje se tak čistě z iniciativy jezdců, ti dostávají od svých inženýrů přesné instrukce k přípravě auta.

Nutné je také nastavit správný mód motoru a spojky, které jsou kriticky důležité pro dobrý start. Když se stane, že jezdec velmi špatně odstartuje, většinou je na vině právě špatná funkce spojky, jak jsme měli loni několikrát možnost vidět u Lewise Hamiltona. Během zahřívacího kola se nesmí předjíždět, výjimka platí jen pro situaci, kdy má některé z aut technický problém.

Tempo zavádějícího kola diktuje pilot startující z pole position, který si tak může svou pozici na startu vylepšit tím, že pojede tak, aby stihl zahřát vše potřebné na svém voze a zároveň tak, aby na prvním místě startovního roštu nečekal na zbytek pole příliš dlouho.

Když všechna auta stojí na svých místech, safety car a medical car jsou připraveny, projde zadní částí roštu maršál se zelenou vlajkou, který dá signál k tomu, že závod může být zahájen. V tu chvíli ředitelství závodu spustí sekvenci pěti červených světel, které se rozsvítí a v náhodně určenou chvíli zhasnou. Pak je velké cena odstartována.

Každý vůz je kontrolován složitým automatickým systémem, který dohlíží na to, jestli nedošlo k ulitému startu. Poté se jezdci podle toho, jak odstartovali, snaží bojovat o každou pozici, o kterou mohou. Akce je tedy na cílové rovince opravdu hodně. Někdy dochází ke kontaktu mezi auty, protože se všichni do první zatáčky zkrátka nevejdou. K vážným incidentům však obvykle v první zatáčce příliš nedochází díky úrovni dovedností jezdců a přísnost ředitelství závodů v udělování trestů.

Technické okénko: palivo F1

Diskuse k článku

  1. Jan Fridrich 11.8.2017 (9:45)

    Kdo je brán jako „mladší fanoušek“? Ať vím do jaké skupiny se mám tedy zařadit…. Neberte to jako urážku, ale tohle Vám napíši během 5 minut … Navíc je tam od něčeho trochu a ve výsledku se nic nedozvíme… Proč radši nenapíšete pořádné články kde se to podrobně vysvětlí? A jak to už někdo psal tento typ článku bych očekával tak na idnesu či blesku…. Ale určitě ne na webu, který píše o F1….

  2. VladaM 10.8.2017 (20:20)

    Lukáš Štěrovský:
    Tohle je článek pro spíše mladší fanoušky, kterých se v poslední době hodně vyrojilo. Je jasné, že fajnšmekrům to nic nového nedá. Ale jako lehké čtivo pro letní pauzu… 🙂

    Tohle ale nemá ani hlavu, ani patu.
    Přeskakování sem tam z náznaku popisu čehokoliv zase na něco jiného, taky povrchně zmíněného.
    Pokud je to pro mladé čtenáře – fanoušky, tak jim dejte článek, který má úroveň.
    Který má jasnou kompozici, ne jen posbírané střípky od všeho zamotané do sebe.
    Je potřeba si udělat nějakou osnovu a té se držet.
    Takhle je to fakt jen velmi obecné, prázdné sdělení.
    Pochybuji, že si z toho někdo něco vezme.
    Všechno je tam jen v náznacích.
    Ale nic pořádně.
    Lepší ten článek stáhnout pryč.
    A udělat třeba sérii článků, které to vezmou trochu pořádněji.
    Ono to už tady všude někde je.
    Ale novým fanouškům se to může hledat těžce – to je pravda.
    Může to být jednodušší formou, ne všechny detaily je nutné zmínit hned.
    Ale prostě to pojmout tak, aby to bylo srozumitelně, ale věcně přesně podané.

  3. Lukáš Štěrovský
    Lukáš Štěrovský 10.8.2017 (15:06)

    Tohle je článek pro spíše mladší fanoušky, kterých se v poslední době hodně vyrojilo. Je jasné, že fajnšmekrům to nic nového nedá. Ale jako lehké čtivo pro letní pauzu… 🙂

  4. Lukáš Štěrovský
    Lukáš Štěrovský 10.8.2017 (15:03)

    Ano, ale informace inženýři mohou předat už před zahřívacím kolem.

  5. VladaM 10.8.2017 (13:51)

    No co je toto za slátaninu?
    Samé obecné kecy, o ničem.
    Nic podrobného, odbornějšího, jen mlácení prázdné slámy.
    Tady jsme na specializovaném webu o F1, ne někde v Blesku, či na Novinky.cz.

  6. villonso 10.8.2017 (11:27)

    „Akcelerací a prudkým brzděním musí zahřát brzdy, prudkým zatáčením ze strany na stranu zase přivést pneumatiky do ideální teploty a tak dále. Neděje se tak čistě z iniciativy jezdců, ti dostávají od svých inženýrů přesné instrukce k přípravě auta.“

    Není náhodou komunikace přes vysílačku při zaváděcím kole zakázána?

Přidat názor

Napsat komentář

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.