Speciál: Shrnutí problematiky vývoje pohonných jednotek

Pohonné jednotky vyvíjet či nevyvíjet? Toť otázka. (Doufejme, že) atraktivní formou vysvětlujeme problematiku vývoje motorů během sezony.

56 Štítky: Pohonné jednotky Zveřejněno 3. 01 2015 — Tomáš Richtr

Tak to nám to FIA s motory pěkně zamotala hlavu. Začalo to již na začátku loňské sezony s novou generací pohonných jednotek a jejich různými ICE, MGU-K, ES, TC, MGU-H, CE, limitem pěti kusů na sezonu a s tím spojené permutace penalizací. To vše zakryté zakázaným vývojem během sezony, které… najednou zakázáno není! Vlastně je. Jen pro některé. Zmateni? Tak pěkně popořádku:

Původní koncepce vychází z důležité myšlenky, že současná generace pohonných jednotek je naplánována na sedm let (životní cyklus pro léta 2014 až 2020; stejnou platnost mají komerční dohody Bernieho Ecclestona s týmy F1). Taktéž důležitou myšlenkou byla ta, podle které během těchto let 2014 – 2020 mezi každou sezonou F1 bude týmům umožněno upravit svou pohonnou jednotku, na konkrétní sezonu ji homologovat, a během samotné sezony již nesmět vyvíjet (tedy měnit). Výjimku tvoří úpravy za účelem snížení nákladů nebo zvýšení spolehlivosti, které schválí FIA.

Tyto úpravy mezi sezonami nejsou libovolně neomezené, ale jsou relativně přísně specifikované. Navíc se s postupem let objem povolených úprav mění. Pojďme se na chvilku u principu těchto ‘mezisezonních’ změn zastavit.

HERNÍ ŽETONY

engine_parts

Aby se omezily náklady (skrze omezení vývoje), je před každou další sezonou možné měnit na pohonné jednotce méně a méně věcí. Pohonná jednotka má 42 logických komponent. Každá má ale jinou důležitost, a tak každé z těchto komponent je přiřazena důležitost 1, 2 nebo 3 (čím vyšší, tím ‘důležitější’). V tabulce sloupec ‘Weight’. Převedeme-li tyto důležitosti do bodů (vývojových žetonů), dostaneme číslo 66. Nyní máme pohonnou jednotku ‘převedenou’ do podoby 66 žetonů. (Až z toho udělá někdo stolní společenskou hru, může si ji nechat licencovat u FOM a případně na ní zbohatnout – vydrží-li pravidla kolem motorů F1 dostatečně dlouho!)

KDY APLIKOVAT ŽETONY?

Pravidla této pomyslné stolní hry nyní říkají, že jen 32 žetonů můžete využít pro vývojové změny na motoru pro sezonu 2015. Lze tedy kombinovat různé komponenty s důležitostí 1, 2 nebo 3, ale součet nesmí překročit 32. Ovšem pozor: pro sezonu 2015 již nesmíte vyměnit černě označené komponenty ve sloupci ‘For 2015’.

Pro příští rok 2016 to bude ještě větší sranda: počet volných žetonů padá ze 32 na 25. A začernilo se daleko více komponent pohonné jednotky. Rok 2017 a pravidla hry se nadále zpřísňují tak, že pro rok 2020 máte už jen 3 volné žetony a 3 měnitelné komponenty.

engine_tokens

Pravidla této hry tak pro roky 2015 až 2020 definují jakýsi čím dál více zužující se prostor pro vývoj a změny na pohonné jednotce. Je nutné připomenout ještě jednu důležitou informaci, že každý pilot během sezony 2015 může využít pouze čtyři pohonné jednotky. A teď konečně zápletka.

Znovu připomenu, že původní myšlenka předpokládala umožnit hráčům (pardon, inženýrům) provést úpravy na motoru vždy před každou sezonou, před prvním jejím závodem. Chybička se vloudila, že toto omezení v pravidlech jaksi chybí! Jinými slovy: proč si kvótu 32 žetonů určenou pro rok 2015 nemohu rozložit tak, že půlku žetonů využiji na začátku sezony, a tu druhou třeba po letní přestávce, kdy se mi to bude více hodit?

Právě tuto myšlenku začali prosazovat zástupci Renaultu a Ferrari, když Mercedes odmítl přistoupit na kompromis, kterým mělo být ‘navýšení počtu žetonů’ před každým ročníkem. A uspěli. FIA uznala, že v pravidlech chybí termín, do kterého mají hráči (pardon, inženýři) žetony na motory pro danou sezonu aplikovat.

Ale… tak jednoduché to také není. Zápletka číslo dvě.

ZNĚNÍ PRAVIDEL HRY NA REKLAMACI

Jestli jste se někdy zapletli do čtení některého českého zákona tak, že jste nepochopili, co jím chce básník říci, budeme si nyní rozumět. Začneme zlehka.

Pravidla F1 říkají, že pro velkou cenu v letech 2014 až 2020 může být použita pouze homologovaná pohonná jednotka (Čl. 28.5 Sportovních pravidel jak pro rok 2014 tak 2015). Homologace je popsána v Příloze 4 Sportovních pravidel a mj. říká, že pohonná jednotka musí být k homologaci předložena do 28. února 2014. Stejný termín určují i pravidla pro rok 2015 (tedy 28. únor 2014). Není to problém, protože jak jsme uvedli na začátku, myšlenka byla pracovat s životním cyklem pohonných jednotek na období 2014 až 2020.

Jdeme dále: homologovanou jednotkou není samozřejmě jen ta, která byla předložena 28. února 2014. Na pohonných jednotkách se mohou provádět změny, jak už bylo zmíněno, za účelem zvýšení spolehlivosti či ponížení nákladů (Čl. 1c, Příloha 4, Sportovní pravidla 2014, 2015). Jinými slovy: i když se z těchto důvodů pohonná jednotka pro první a poslední závod sezony 2014 výrazně liší, ta poslední je stále homologovanou jednotkou, kterou lze nasadit do některé z velkých cen 2014 až 2020. Účelem je zajištění kontinuity, zejména omezení nákladů na výzkum a vývoj (R&D), proto se pracuje s pohonnou jednotkou založené na stejné koncepci napříč sezonami.

Motorsports: FIA Formula One World Championship 2014, Grand Prix of Germany

A v této chvíli přichází na řadu naše oblíbená stolní společenská hra: homologovanou pohonnou jednotkou je i ta, na kterou jsou aplikovány vývojové změny v duchu pravidel žetonů uvedených výše. Znovu připomínáme, že s výjimkou začátku sezony 2014 není specifikováno, kdy k uplatnění těchto žetonů pro další sezonu musí dojít. Dodáme jen zajímavou věc, že v originále se tato hra jmenuje Annual F1 Power Unit Homologation, tedy Roční homologace pohonné jednotky F1. Jednoho by napadlo, že se tím myslí homologace na rok. Ale prý ne.

A teď to celé zabijeme: Článek 2 Přílohy 4 Sportovních pravidel pro sezonu 2015 nařizuje, že “homologována může být nanejvýš jedna pohonná jednotka“.

Kdybyste se teď chtěli u společenské stolní hry ‘Roční homologace pohonné jednotky F1’ zhádat a měl-li by zvítězit zdravý rozum, asi byste se dohodli, že homologací motoru je myšleno jedna homologace na sezonu, abyste vůbec mohli hrát dál. Ale FIA rozhodla jinak:

Jelikož pravidla nespecifikují, kdy mohou být žetony aplikovány, mohou být aplikovány kdykoli během sezony. Dodržen musí být limit žetonů (32 pro sezonu 2015) a 4 motory na pilota. Co to udělá s myšlenkou, že “homologována může být nanejvýš jedna pohonná jednotka”, už necháme na vás (leda by FIA zmoudřela a dovysvětlila, že týmy mohou do sezony 2015 vletět s motory z konce roku 2014 a pohonnou jednotku na rok 2015 si – jen jednou – zhomologovat v průběhu roku, kdy chtějí, ale jen jednou). Důležité je, že tímto byl otevřen (byť omezeně) prostor pro vývoj pohonných jednotek během sezony. Čtyři motory na pilota a sezonu bude také výrazným omezením. Znamená to, že tým nemůže upravit motor více než čtyřikrát za sezonu (neboť upravený motor je de facto nový motor, a započítává se tak do kvóty čtyř motorů na pilota a sezonu). A jezdec se nebude moci vracet k již dříve použitým motorům (má-li jinou specifikaci/homologaci), jak tomu bylo obvyklé vloni.

Pokud se vám tato společenská hra zalíbila, a přišel mezi vás hráč jménem Honda, je tu důležitá věc: na hráče Hondu se vztahuje nařízení, že homologovat jednotku musí před Velkou cenou Austrálie 2015 a pak ji už v rámci žetonů neměnit až do konce roku. Jinými slovy musí udělat to samé, co udělaly Mercedes, Ferrari a Renault na začátku sezony loňské. V pravidlech se to sice nepíše, ale zástupcům FIA “to přijde fér”. Na začátku roku 2016 bude Honda ve stejné pozici jako dnes její soupeři, tedy bude moci aplikovat žetony v rámci daných limitů i během sezony.

Příjemnou zábavu během sezony 2015! Už by to chtělo jen obří LCD obrazovku, na které uvidíme, jak hráči Ferrari, Renault a Mercedes průběžně aplikují své žetony!

Diskuse k článku

Napsat komentář