Soudili jsme účastníky singapurské havárie – tady je verdikt

Názorová tsunami zaplavila internet vteřiny po sportovně katastrofální havárii na startu GP Singapuru mezi jezdci Ferrari Vettelem, Räikkönenem a Verstappenem z Red Bullu, kterou odnesl ještě Alonso z McLarenu. Událost obrovských rozměrů měla největší dopad na pozici Sebastiana Vettela v boji i titul mistra světa, ve kterém nyní - šest závodů před koncem - ztrácí 28 bodů. Při hledání odpovědi na otázku, zda si za to může Vettel sám, nebo mu Verstappen či Räikkönen pomohli, se to bohužel hemží nadávkami, urážkami a sprostými slovy. Pojďme tedy nabídnout ucelený pohled na věc a na situaci se podívat z perspektivy všech tří účastníků.

14 Štítky: Kimi Räikkönen Max Verstappen Sebastian Vettel Zveřejněno 18. 09 2017 — Tomáš Richtr

Pojďme to udělat trochu neobvyklou formou. Zahrajme si hru malého soudního přelíčení, ve kterém jsou obviněni všichni tři a každý za něco jiného. Následně se pak pokusme každého obviněného obhájit a současně najít racionální odpověď na to, zda obviněný mohl situaci nějak rozumně zabránit, když už se ocitl tam, kde se ocitl.

Obviněný Räikkönen

Není pochyb o tom, že odstartoval naprosto brilantně. A že to byl významný faktor v celém neštěstí, o tom později. Räikkönen se velice rychle ocitl vlevo po Verstappěnově boku, ale ještě v době, kdy byla jeho kola na úrovni Verstappenových, udělal Räikkönen mírný, ale přesto očividný pohyb doprava, jakoby směrem k ideální závodní stopě, směrem k Verstappenovi. K nárazu došlo jen o zlomek okamžiku později. Ze snímku (níže) se zdá, že Räikkönen mohl Vettela na Verstappenově pravici tušit, takže mu mohlo dojít, že Verstappen mu doprava uhýbat nemůže. Současně to vypadá, že prostoru má Räikkönen ještě docela dost na levé straně.

Na Räikkönenovu obhajobu nutno říci, že zmiňované pohyby jsou pohyby velmi malými. Skoro odpovídající běžné korekci silné formule jedoucí rychle na mokré dráze. Jak navíc uvidíme později, jen o zlomek okamžiku před tím udělal podobný pohyb Verstappen, a to naproti Räikkönenovi. Ve stísněné skupině závodníků se po startu bojuje o centimetry, ba milimetry. Nebýt Vettela, pak i tak si jsou Räikkönen a Verstappen netradičně blízko, ale nejspíš se to jeví tak, že Räikkönen neměl důvod se domnívat, že Verstappen se mu bude nadále držet tak blízko, protože jej musel Verstappen tušit a dokonce vidět. Pravděpodobně nevěděl, že se Verstappen rychle ocitá v takzvaném sendviči a doprava uhnout nemůže ani o decimetr, jinak by narazil do Vettela. Räikkönen má vlevo ještě nějaký ten decimetr dva prostoru, kterého asi šlo využít, ale onen mokrý žlutý pás na mokru setsakramentsky klouže, a tak se od něj chcete držet s respektem dál. Na rychle vzniklou situaci se asi nedalo v měřítku F1 už nějak rozumně zareagovat. V dalším okamžiku totiž pravé zadní Räikkönenovo kolo narazilo do Verstappenova levého předního a došlo k pomyslné explozi.

Nemyslíme si tímto, že by si Räikkönen počínal nějak nebezpečně, příliš riskantně (i když, jak se v F1 jezdí neriskantně?) nebo nedovoleně. Možná by dokázal kontaktu s Verstappenovou formulí zabránit, ale rychlost, s jakou se vše odehrálo, tomu zřejmě nedala prostor. A nebo ano? Tento element je asi možná ten nejvíc záhadný.

Snapshot_7

Obviněný Verstappen

Verstappen hned po startu nabral směr k Vettelovi, ale když se ukázalo, že ten měl lepší start a Verstappen nemá šanci, srovnal formuli zase rovně. Stejně jako ostatní ani on to neměl snadné, protože současně korigoval silný výkon na zadních kolech při zrychlování na mokré dráze. Vettel po jeho pravici rychle nastoupil a začal se rychle přibližovat. Přišel očividný drobný pohyb Verstappenovy formule směrem doleva (tedy naproti Räikkönenovi), ne o moc větší než pozdější posun Räikkönenovy formule k Verstappenovi. Jejich trajektorie ale v důsledku toho nebyly objektivně rovnoběžné, nýbrž vzájemně se – byť velmi mírně – sbíhající. Katastrofa se postupně rodila. K výše popsanému nárazu mezi Verstappenem a Räikkönenem došlo bez jakéhokoli Vettelova (fyzického) zapříčinění nebo spoluúčasti. Být to dotek kolo na kolo bokem, nestane se vlastně vůbec nic. Ale pro formule jsou podélné doteky kol doslova katastrofální.

Mohl této kolizi Verstappen zabránit? Absolutně ne. Na rozdíl od Räikkönena on nemá nikde prostor pro úhybný manévr. Argument pomyslné obžaloby, že tedy měl zvolnit, jsou bohužel velmi liché, neboť v rychlostních parametrech F1 bylo na jakoukoli reakci typu zpomalení nebo zabrzdění pozdě. Tím spíš, když Räikkönenovo pravé kolo se nacházelo již v souběžné rovině s pravým levým kolem Verstappenovy formule. Obecnou záhadou je, proč vlastně do sebe Räikkönen a Verstappen narazili? Tento element se zdá být právě tím nejvíce zbytečným. Lekl se Verstappen Vettela? Nevěděl Räikkonen o Vettelovi a tím pádem o tom, že Verstappen nemá kam? Byl Räikkönen ve vypjatém okamžiku náchylný k chybě nebo naopak optimistický v tom smyslu, že Verstappen uhne? Ve formuli 1 nemůže pilot nikdy počítat s tím, že mu soupeř uhne. To je velmi mylný předpoklad. Jestli ale právě z něj Räikkönen vycházel, to může prozradit jen on sám.

Snapshot_8

Obviněný Vettel

Sebastian Vettel měl z trojice vlastně nejhorší start. Po rozjezdu si to hned zamířil šikmo doleva, aby vykryl nastupujícího Verstappena, a zvolený směr držel až do okamžiku, kdy se na jeho levé bočnici objevil kus předního spojleru Räikkönenovy roztočené formule. (Bílý flek vlevo dole.)

Snapshot_9

Místa pro formuli je po jeho levé straně dost. Samozřejmě, hlavní problém je v tom, že je tam místa jen pro jednu formuli. Ne dvě. Vettelův obranný manévr není nijak neobvyklý. Na stejném místě jej před sedmi lety ve stejném autě předvedl Fernando Alonso. Ironií osudu právě proti Vettelovi, který tenkrát jezdil za Red Bull. Byl vlastně na letošní Verstappenově pozici. Rozdíl mezi lety 2017 a 2010 je ale brutální: nebyl tam nikdo třetí. A bylo sucho.

SIN_crash

Räikkönen měl brilantní start. Nebýt kolize s Verstappenem, dost možná by v první zatáčce vedl závod. Dá se tušit, že s ním Vettel po Verstappenově levici asi nepočítal, a ještě více pravděpodobné je, že jej nemohl vidět. Zajímavé je, že Vettel pořád drží svou trajektorii, i když zjevně musí cítit, že Verstappen neuhýbá. Co by se stalo dál, zda-li by si Vettel najel na Verstappenův přední spojler například, to se nikdy nedozvíme, neboť v té době už byla exploze v procesu.

Měl Vettel s Räikkönenem počítat? Možná, ale tohle se dá těžko posuzovat a je to opravdu na každém zvlášť, jak vyhodnotí míru rizik, když bojuje o titul mistra světa. Závodní okruh F1 není silniční komunikace, na které platí přísná pravidla. Na dráze se bojuje. Je Vettel příčinou celého karambolu? O nic větší než Kimi Räikkönen. Paradoxně právě on měl nejvíc ve své moci osudnému kontaktu s Verstappenem zabránit, když už to tedy vypadalo, že nastal problém. Jak ale bylo řečeno výše, my ve formuli v pozici pilota F1 nikdy neseděli, a tak se těžko posuzuje, do jaké míry to skutečně bylo v Räikkönenově moci. Také proto je závěr sportovních komisařů správný. Nikoho netrestat. Nehoda může mít, a také má své příčiny, a asi ne jedinou. Byla to mimořádná kombinace okolností, která se sešla v bodě také někdy zvaném Dokonalá bouře. A byl z toho pořádný uragán.

Kdo byl podle vás viníkem kolize po startu GP Singapuru?
Potrestali byste tohoto viníka?

Diskuse k článku

Napsat komentář