Sloupek Felipeho Massy: Proč mají piloti problémy se starty a jaký bude zbytek sezony

Vhodně nastavenou strategií Williams v Japonsku vytěžil maximum. Felipe Massa, proto nyní dává nahlédnout předcházejícím událostem i tomu, jaké nástrahy stály v cestě za mistrovskými body. Již v průběhu závodního víkendu v Japonsku se zdálo, že bude pro Williams velmi obtížné získat nějaké mistrovské body, což vlastně potvrdila sobotní kvalifikace. Stáj z Grove proto pro nedělní závod vsadila na strategii jedné…

Štítky: Felipe Massa Williams Zveřejněno 12. 10 2016 — Josef Nekvinda

Vhodně nastavenou strategií Williams v Japonsku vytěžil maximum. Felipe Massa, proto nyní dává nahlédnout předcházejícím událostem i tomu, jaké nástrahy stály v cestě za mistrovskými body.

Již v průběhu závodního víkendu v Japonsku se zdálo, že bude pro Williams velmi obtížné získat nějaké mistrovské body, což vlastně potvrdila sobotní kvalifikace. Stáj z Grove proto pro nedělní závod vsadila na strategii jedné zastávky v boxech. A vyplatilo se. Oba piloti se vešli do bodované desítky a ukořistili body, které by v závěru šampionátu mohly být rozhodujícím faktorem v boji s týmem Force Indie o konečné čtvrté místo v Poháru konstruktérů. Felipe Massa v příspěvku pro motorsport.com popisuje, co předcházelo z pohledu Williamsu, tomuto úspěšnému víkendu, i to, s čím můžeme počítat do zbytku sezony.

Myslím, že to bylo po kvalifikaci, kdy jsme se rozhodli soustředit se na strategii jediné zastávky. Podle dat, která jsme měli k dispozici, existovalo několik neznámých, jak to bude fungovat. Nakonec toto rozhodnutí bylo klíčové, které nám pomohlo dostat se vpřed. Zkrátka tam byla šance a my ji využili.

Pár háčků to ale přece jen mělo. Začínali jsme na středně tvrdé směsi pneumatik, a to znamenalo, že ztratíme již na startu pár pozic. Zkrátka nemáte k dispozici takovou trakci, jako s měkkou směsí. Nicméně hned potom bylo naše tempo dobré.

Pochopitelně jsme v prvním stintu ztratili v porovnání s vozy, které byly na měkké sadě gum. Jakmile jsme však přezuli na tvrdé, byli jsme konkurenceschopní. Dokázali jsme zajíždět stabilní časy na kolo a dohnat tak ztrátu, která nás dělila od první desítky.

Nebylo to snadné z pohledu degradace, ale podařilo se nám to zvládnout a odrazit pozdější útok Romaina Grosjeana, který v závěru závodu jel na čerstvější sadě pneumatik. Nicméně já deváté a týmový kolega Bottas desáté místo jsme byli schopni držet.

Rozložení sil zůstane neměnné

Se čtyřmi zbývajícími podniky si nemyslím, že uvidíme mnoho změn, pokud jde o formu jednotlivých týmů. Austin, Mexiko City, Sao Paulo a Abu Dhabi jsou okruhy, které se nikterak dramaticky neliší například od Monzy nebo městských okruhů. Takže myslím, že výkony, jež jsme viděli v Sepangu nebo v Suzuce, nás budou provázet až do závěrečného závodu. Obzvláště z toho důvodu, že už nebude probíhat nějaký velký technický vývoj.

Rozdíly přijdou až s počasím a strategickými rozhodnutími během incidentů na dráze. My proto musíme být připraveni využít jakékoli šance až do konce sezony, jestliže chceme vyhrát náš boj s Force Indií o čtvrté místo v Poháru konstruktérů.

Záležet bude na startech

Jednou z rozhodujících oblastí budou starty. Už jsme byli svědky toho, jak moc důležité jsou třeba v boji mezi Nikem Rosbergem a Lewisem Hamiltonem. V současnosti je mnohem snazší udělat chybu, protože v minulosti jsme měli dva spojkové pedály a možnost provést nastavení v zaváděcím kole. Technici mohou odečítat data v reálném čase a pak nám skrze rádio říct, jaké nastavení by bylo potřeba udělat.

Vzhledem k rozsáhlým změnám technických regulí v tomto roce se tato záležitost stala mnohem choulostivější, protože je toto nastavení pouze na pilotovi samotném. Například v Monze jsem udělal klasickou chybu a věděl jsem, že mám malou přilnavost. Soudě podle kouře vzniklým protočením zadních kol.

Rozhodl jsem se proto být velmi opatrný při uvolňování spojkového pedálu a když zhasla světla, fungovalo to opravdu dobře. Viděl jsem několik kluků, kterým to takhle prokluzovalo. Dalším úskalím, které dělá starty obtížné, je to, že si je během víkendu nacvičujeme na výjezdu z boxové uličky, kde je úroveň přilnavosti naprosto odlišná od startovního roštu.

To je důvod, proč piloti neustále dělají chyby, a troufám si tvrdit, že každého z jezdců to letos minimálně jednou potkalo. Třeba Rosberg je zvládá dobře a je tu pár dalších pilotů, kteří to umí s nastavením a o něco lépe. A jak ukázal start v Japonsku, jde o prvek víkendu, který může hrát zásadní rozdíl.

Čtěte dále: Proč McLaren v Japonsku zklamal? Motor není jediný problém

Diskuse k článku

Napsat komentář