Šéf Pirelli hodnotí první třetinu sezony a s tím výkon svých pneumatik

Paul Hembery, ještě vloni šéf divize Pirelli pro formuli 1 a letos nově generální manažer Pirelli LATAM, odpovídá v rozsáhlém rozhovoru na otázky týkající se právě (nejen) letošních pneumatik.

Štítky: Pirelli Pneumatiky Zveřejněno 16. 06 2017 — Lukáš Štěrovský

V roce 2017 je vše jiné; vozy i pneumatiky. Jak velká výzva to byla pro Pirelli a jste spokojeni s výsledky?
Bylo to trochu těžké, protože existovala spousta neznámých faktorů. Neměli jsme k dispozici současný vůz, na kterém bychom viděli všechny změny. Jak budou pracovat nové pneumatiky na letošních vozech, to jsme viděli až během předsezonních testů. Předtím jsme pracovali jen s hybridními monoposty, ale to není to samé. Proběhlo hodně simulací a výměn dat s týmy, ale to nikdy nenahradí skutečnou jízdu na trati.

V předchozích letech si týmy stěžovaly na degradaci pneumatik během závodů. Letos je to odlišné. Proč?
Vždycky začínáme s tím, že vítěz má stejný gumy jako ten, co dojede poslední. Pokud jste nevyhráli závod, můžete z toho vynechat pneumatiky, protože ty jsou stejné pro všechny. Takže je to na týmech. Samozřejmě, že nastávají situace, kdy jedna stáj dostává z pneumatik více než jiná, ale to je součástí sportu.

Takže chytřejší týmy vyhrávají?
Nebo bohatší! (směje se). Ale vážně, máme zajímavý šampionát a zatím není jasné, kdo je favorit. Rozdíl mezi týmy je možná o něco větší – mezi těmi vpředu a ve středu pole –, ale to se stává vždy při změně pravidel. Vzpomeňte si, jak to bylo, když přišly současné motory. Teď spolu aspoň bojují dva týmy.

Mercedes zatím bojuje s tím, jak dostat pneumatiky do provozního okna. Čím to je způsobeno?
To se musíte zeptat jich. Je to inženýrská výzva. Se vší upřímností nám řekli, že vědí, co chtějí udělat, ale neví, jak toho docílit. Ale není to tak, že by měli špatnou sezonu, vždyť už i vyhráli. V Kanadě Lewis získal pole position s doslova snovým časem. Dva top týmy bojují o šampionát. Nikdo teď nedokáže předpovídat, jak to dopadne. A to je fantastické.

Právě Hamilton má problémy s letošními pneumatikami častěji než Bottas. Prohlásil, že by mu pomohlo, kdyby toho vloni natestoval více. Souhlasíte s ním?
Ne. Ano, Sebastian Vettel toho odjel spoustu. Pneumatiky pro letošek testoval velmi intenzivně a dal nám zpětnou vazbu. Za to jsme mu poděkovali, přesně to jsme chtěli – hodnocení od špičkových závodníků. Jelikož ale nevěděl, co přesně testuje, mohlo mu to pomoci maximálně psychologicky, ale pochybuji, že prakticky. A navíc potíže Mercedesu se projevují pouze na některých okruzích, třeba v Barceloně bylo vše v pořádku. Stejně tak na tom budou na Silverstone a ve Spa. Mají problémy na okruzích s menší přilnavostí, ale jsem si jistý, že je během sezony vyřeší.

Už jsme měli několik závodů s jedinou zastávkou u mechaniků. Překvapuje vás to?
Absolutně! Vážně jsme nepočítali s několika strategickými scénáři, které jsme už letos viděli. Věřím, že podstatná část závodů se letos pojede na jediný pit stop. To občas napomáhá zajímavým výsledkům. Sauber nemá rychlé auto, ale díky chytré strategii už bral body. Takže tento element stále funguje. V Silverstone možná uvidíme agresivnější přístup a dvě zastávky.

Podcenil Mercedes přechod na nové pneumatiky?

Zatímco vloni se předjíždělo díky tzv. undercutu (dřívějšímu zajetí do boxů pro nové pneumatiky), letos naopak hraje prim overcut (zůstání na dráze co nejdéle). Čekali jste to?
Věřím, že tím mateme spoustu fanoušků. Ale záleží na tom, jaký je okruh – jestli na něm lze, nebo nelze předjíždět. Samozřejmě, že větší životnost pneumatik rozšířila strategické okénko. Myslím, že skutečný stav věcí se ukáže právě na Silverstone, kde se dá předjíždět, jsou tam rychlé zatáčky náročné na fyzičku. Bude to ukázkový závod.

Překvapuje vás životnost letošních pneumatik?
Upřímně, na většině okruhů byste na jedné směsi mohli odjet celý závod. Důležité tak jsou pro týmy pozice na trati, safety car, samotný okruh a další věci, které vytvářejí strategické příležitosti.

S ohledem na dosavadní zpětnou vazbu od týmů, můžete říct, jaké budou pneumatiky v příštím roce?
Ta zpětná vazba by vydala na hodně dlouhý seznam! (směje se). Musíte být opatrní a předvídat navýšení výkonu vozů. Kdybychom udělali moc radikální změny, například agresivnější pneumatiky, mohlo by to být těžké. Právě teď je u všech stájí k vidění vyvážené opotřebování; neexistuje žádné puchýřkování ani drolení. Takže na tom jsme dobře a musíme být opatrní, co se změn do budoucna týče. Hodně ale pracujeme na pneumatikách do mokra. U nich potřebujeme vylepšit jejich zahřívání.

Letošní pneumatiky fungují v úzkém intervalu provozních podmínek

Diskuse k článku

Napsat komentář