S nadhledem: Mercedes vyloučen ze sezony 2016, jak dopadla?

Na chvíli se zasněte. Představte si, že by byl Mercedes vyloučen ze šampionátu 2016 kvůli své přílišné dominanci. Zkrátka nevyhověl systému, proto byl ze soutěže vyloučen. A teď – jak by tato sezona vypadala? Byla by mnohem více vzrušující? A jaké by bylo vyvrcholení? Drama až do konce? Odvolání byla drahá a náročná, ale nakonec byl…

1 Štítky: Mercedes Nico Rosberg Sezóna 2016 Zveřejněno 11. 12 2016 — Josef Nekvinda

Na chvíli se zasněte. Představte si, že by byl Mercedes vyloučen ze šampionátu 2016 kvůli své přílišné dominanci. Zkrátka nevyhověl systému, proto byl ze soutěže vyloučen. A teď – jak by tato sezona vypadala? Byla by mnohem více vzrušující? A jaké by bylo vyvrcholení? Drama až do konce?

Odvolání byla drahá a náročná, ale nakonec byl Mercedes znovu neúspěšný. Poté, co byl z ročníku 2015 vyloučen pro nevyhovění novým “anti-dominančním” regulím implementováných ze strany FIA, snažil se tým z Brackley zoufale dostat na startovní listinu pro sezonu nadcházející. Bezúspěšně.

A to se nové W07 jevilo jako lepší než jeho předchůdce. Alespoň v předsezonních testech vypadalo vcelku suverénně. Navzdory vleklým soudním sporům, byl Mercedes ze šampionátu vypoklonkován ještě před samotným startem sezony v Australském Melbourne. Jak si postěžoval Jean Todt, formule 1 si zkrátka ve svých řadách nemůže dovolit dominující tým po dobu několika po sobě jdoucích let. Je to prý špatné pro sport. Lidé pak namísto toho, aby byli přišpendleni ve svých křeslech před obrazovkami a sledovali GP F1, dávají přednost videím na internetu, popřípadě nedělní poobědové vycházce v parku.

Bohužel tato pravidla – navržená ku zvýšení náboje skrze zhuštěnou konkurenci mezi týmy – selhala už při své premiéře v roce 2015. Uvržením Mercedesu do stínu, zrodila se živná půda pro mnohem větší dominanci. Tentokráte ze strany Ferrari. Kimi Räikkönen si užil těsného souboje o druhé místo v šampionátu s Valtterim Bottasem, zatímco Sebastian Vettel při své premiéře u Rudých získal již svůj pátý titul mistra světa. Vyhrál třináct podniků z devatenácti. Trofej si tedy vyjel podobným způsobem jako v roce 2013. Naprosto dominantním.

banner_vstupenky

Mnozí tvrdili (nutno podotknout správně), že by nyní měl na řadu přijít vyhazov Ferrari. FIA nicméně vyšťourala jakousi starodávnou smlouvu v rámci pravidel, ve které se Maranellu uděluje výjimka. Ta je obsažena v “zákoníku pana Enza” a přisuzuje Scuderii imunitu na základě jejího historického přínosu tomuto sportu. Ve své podstatě tedy Mercedes doplatil na pozdní příchod. Nemá historii. Mezitím už stihla Mezinárodní automobilová federace nepřímo naznačit Sergiu Marchionnemu, prezidentovi Ferrari, jak se věci mají. Bude-li se totiž podobný scénář opakovat, F1 se bez týmu se vzpínajícím se koněm ve znaku obejde.

Zkrátka a dobře není dobrou reklamou, když vítězí pouze Ferrari, které vyhrálo na počátku sezony 2016 čtyři úvodní podniky. Vettel vyhrál v Austrálii po startu z pole position, Räikkönenův vůz shořel v boxech. Pak ale přišly zajímavé výsledky, které vyčnívaly nad všemi ostatními. Tedy těmi Ferrari. Postarali se o ně Daniel Ricciardo a Max Verstappen na svých red bullech. Prvně jmenovaný na sebe upozornil nejdříve třemi druhými místy v úvodních třech závodech, pak bral senzační pole position v Číně.

V souvislosti se sílícími hlasy volajícími po vyškrtnutí Ferrari ze šampionátu, přerušil jeho neporazitelnost drzým způsobem Max Verstappen. Ten ve Španělsku dokázal uhájit svou pozici před ataky Kimiho Räikkönena, čímž na sebe strhnul prakticky lavinu pozornosti. Stal se totiž nejmladším vítězem velké ceny v historii F1! Navíc ve svém prvním startu za Red Bull po překvapivém prohození si pozic s Daniilem Kvjatem, který se přesunul zpět do Toro Rosso.

Ricciardo ovšem cítil, že to mohl být on, kdo by slavil. Špatně zvolená strategie jej ale připravila o tento slastný okamžik. Reagoval na to záhy, když získal pole position v Monaku a i navzdory zpackané zastávce v boxech v samotném závodě, přisuzuje sobě první letošní vítězství. Zároveň přebírá taktovku ve vedení v Poháru jezdců. Přichází ale další závody a s nimi obživlý Sebastian Vettel. Vítězí v Baku a později i Montrealu. Další dva primáty bere Max Verstappen a tím pádem již třetí v sezoně. Šampionát je v tu chvíli napjatý jako šňůra na prádlo. Uprostřed sezony se na čele vyprofilovala silná čtveřice s rozestupem pouhých 21 bodů. Vede Ricciardo, za ním je v tu chvíli Vettel s odstupem tří bodů a následován kolegou Räikkönenem, jenž je o další čtyři body zpět. No a zezadu se mílovými kroky blíží dravec Verstappen.

Daniel Ricciardo na stupni nejvyšším. Obrázek, který bychom při absenci Mercedesu vídali nejčastěji

Daniel Ricciardo na stupni nejvyšším. Obrázek, který bychom při absenci Mercedesu vídali nejčastěji

Ovšem poté jakoby Ricciardo zařadil jiný rychlostní stupeň. Připisuje si zářezy v Maďarsku, Německu, Belgii. Honba za titulem nabírá na obrátkách. Stále mu je nejblíže Australan, a to navzdory ztrátě v Itálii (blýsklo se Ferrari doublem). Je to nicméně Singapur a následně Malajsie, kde si Ricciardo buduje náskok 61 bodů před svými pronásledovateli a to pouhých pět závodů před koncem sezony. V Japonsku to byla jen brambora, vyhrál Verstappen. GP USA už byla opět v jeho režii, ale tento víkend znamenal také jeden historický zápis. Na pódiu se totiž objevil aliancí poháněný tým McLaren-Honda. Považte sami, stalo se tak poprvé od roku 1992 a tento úspěch na svých bedrech nesl Fernando Alonso.

Šampionát se z pohledu boje o mistrovský titul prazvláštním způsobem uzavírá v Mexiku. Vyhrál Verstappen. Vlastně ne, byl to Vettel. Na mysli pochopitelně máme Ricciarda. Předešlí dva se bránili příliš urputně a to povoleno není. A to by si měl strejda Charlie uvědomit. Poslední dva závody sezony tak dostávájí zápletku už jen v rozluštění tajenky, kdo bude vicemistrem. Heroickým výkonem na vodě se prezentoval Verstappen, přeskočil tak Räikkönena na třetím místě. Sebastian Vettel v GP Abú Dhabi nedal nikomu šanci, vlastně dal jen přičichnout, a svým vítězstvím stvrzuje pro Ferrari sezonu útěchy. Němec může být nakonec rád, že spolu s týmem nebude vyhozen za přílišnou dominanci. Zda to bylo jen na oko? Můžeme jen spekulovat. Ať tak či onak, výsledný rozdíl činí 83 bodů.

Pohár jezdců

Pořadí Jezdec Body Pořadí Jezdec Body
1. Daniel Ricciardo 368 12. Jenson Button 47
2. Sebastian Vettel 312 13. Daniil Kvjat 42
3. Max Verstappen 283 14. Kevin Magnussen 17
4. Kimi Räikkönen 260 15. Esteban Gutierréz 10
5.
Sergio Perez 162 16. Felipe Nasr 7
6. Valtteri Bottas 141 17. Jolyon Palmer 7
7. Nico Hülkenberg 124 18. Stofel Vandoorne 4
8. Felipe Massa 101 19. Pascal Wehrlein 4
9. Fernando Alonso 89 20. Marcus Ericsson 3
10. Carlos Sainz 84 21. Esteban Ocon 1
11. Romain Grosjean 55 22. Rio Haryanto 0

Pohár konstruktérů

Pořadí Tým Body Pořadí Tým Body
1. Red Bull 655 6. Toro Rosso 122
2. Ferrari 572 7. Haas 65
3. Force India 286 8. Renault 24
4. Williams 242 9. Sauber 10
5. McLaren-Honda 140 10. Manor 5

A teď dost snění. Byla by však podle vás letošní sezona lepší, kdyby v ní Mercedes nefiguroval? Jistě, poznali bychom čtyři různé vítěze závodu, ale ochudili bychom se o to napětí při posledním závodě. Nebo byste raději brali vyvrcholení v podobě mexického scénáře popsaného výše? Nakonec, bitva o titul byla okořeněna i osobní rivalitou Nika Rosberga a Lewise Hamiltona. Nebyla to pouhá dominance jednoho z nich. I Ferrari a Red Bull bojovali o vítězství v závodech, nebylo to jen o Mercedesu. Že to nevyšlo? Kolikrát věc druhá. A to je přece to, po čem všichni touží, není-liž pravda? Několik týmů bojujích o špici. A víte co, ono to není nemožné. Pokud Red Bull bude pokračovat podobným tempem i letos v zimě, může se pod novými pravidly tento sen udát již v sezoně 2017. Těšme se proto na ni.

Čtěte dále: Analýza: Který z pilotů Mercedesu byl úspěšnější – Hamilton nebo Rosberg?

most_banner_velky_ponozky

Diskuse k článku

Napsat komentář