S blížícím se bojem o moc podlézá šéf Mercedesu prezidentovi Ferrari

Umíte si představit, že by například trenér Slavie vyhrožoval předsedovi Fotbalové asociace České republiky, ať neprovokuje trenéra Sparty snahou nastavit rovné podmínky všem fotbalovým klubům v soutěži? Jinak Sparta fotbalovou ligu opustí, když předseda asociace nebude jednat v jejím zájmu na úkor jiných, méně silných týmů? Skoro nemyslitelné, že? Ale přesně to se děje ve formuli 1!

Štítky: 2021 Ferrari FIA FOM Zveřejněno 15. 03 2018 — Tomáš Richtr

Prezident Ferrari vyhrožuje stažením týmu z formule 1, nepůjde-li sport směrem, který automobilka potřebuje. “Pokud podmínky nebudou podporovat značku Ferrari, pokud pozice Ferrari nebude posílena, pak Ferrari ve formuli 1 nebude,” řekl doslova Sergio Marchionne. Prezident FIA Jean Todt na takové vydírání reaguje podobně silnými prohlášeními, kterými vzkazuje, že Ferrari v odchodu nic nebrání. „Ferrari může odejít, jsou volní,” řekl.

Svárem sporu jsou zejména podoba nových technických pravidel pro motory a hlavně princip distribuce peněz mezi týmy a s tím související rozpočtové stropy. Tato distribuce je velmi nevyrovnaná ve prospěch Ferrari a v neprospěch nezávislých týmů, jako je například Force India nebo Sauber. Ferrari (ale i některé další zavedené týmy) dostávají vedle peněz za výsledky také fixní bonusy za takzvanou historickou důležitost. Bez ohledu na výsledek. S ohledem na tuto nevyrovnanost jsou ale týmy ve druhé polovině startovního pole permanentně na hranici přežití.

Z F1 odejdeme do tří sekund

“Je absolutně neakceptovatelné, aby dvě třetiny týmů v královně motorsportu bojovaly jen o přežití,” řekl prezident FIA Jean Todt a vyslovil názor, že závodění ve formuli 1 by pro Ferrari nemělo být (marketingovým) finančním výdajem, ale minimálně ekonomicky vyrovnanou nebo dokonce výnosovou aktivitou.

“Myslím, že by Ferrari nebylo tím, čím je, nebýt všech těch požitků, kterým se těší,” řekl Todt.

Ferrari se může také spoléhat na silnou politickou podporu ze strany mistrů světa, Mercedesu. Ferrari a Mercedes ze své pozice bojují za podmínky, které jim, automobilkám, nejvíce vyhovují. Šéf Mercedesu Toto Wolff veřejně vyzývá vedení formule 1 (FOM a FIA), aby prezidenta Ferrari neprovokovali.

“Neprovokujte Sergia Marchionneho,” řekl Toto Wolff (na snímku se šéfem týmu F1 Mauriziem Arrivabenem). “Myslím, že formule 1 potřebuje Ferrari více než Ferrari potřebuje formuli 1. Má vizi toho, jaké DNA F1 potřebuje, aby to bylo dobré pro Ferrari. Nemá čas na nesmysly. Pokud v tom nevidí smysl, tým F1 zavře. A nebude toho litovat. Bude lepší, když si s ním nebudou zahrávat.” Dodává současně, že pro nové vedení F1 se v případě sezony 2018 “jedná o kritický rok”.

Prezident FIA k Ferrari: Můžete odejít, jste volní

Mediální přestřelky mezi oběma tábory, které bojují o svou vlastní verzi budoucí formule 1, přicházejí v době, kdy McLaren obvinil Ferrari z porušení džentlmenských dohod. Po skandálu technického ředitele FIA Marcina Budkowskiho, který od 1. dubna nastoupí k Renaultu, se svého vysokého postu u FIA vzdal zástupce ředitele závodů Laurent Mekies. A to navzdory uzavřené dohodě mezi týmy, podle které k některému z nich nenastoupí vysoce postavený člověk v organizaci FIA dříve než 12 měsíců poté, co ve své funkci skončí. Laurent Mekies nastoupí už po půl roce.

Hladina neklidu se navíc začíná zvedat deset let poté, kdy kulminovala krize F1 v důsledku lítého politického boje mezi tehdejším prezidentem FIA Maxem Mosleym a automobilkami, respektive asociací týmů FOTA. V létě 2009 bylo dokonce oznámeno založení konkurenčního seriálu Grand Prix Wolrd Championship koalicí v čele s Ferrari. Tuto hrozbu se povedlo zažehnat až poté, kdy Max Mosley slíbil rezignovat na svou funkci. Jenomže o tři roky později, kdy v roce 2012 vypršelo další období ‘stabilizační dohody’ (smluvně zakopané válečné sekery), Ferrari jako první zradilo asociaci FOTA tím, že se dohodlo na nových lukrativních podmínkách s tehdejším vedením F1 a Berniem Ecclestonem, ostatním týmům za zády. FOTA se následně rozpadla.

Bernie Ecclestone se ale z tohoto kroku poučil a začal pomalu ale jistě budovat zázemí pro promyšlenější konkurenční šampionát. Založil seriál juniorských formulí GP2 (dříve F3000) a pak také GP3 s potenciálními vyhlídkami na vrcholnou kategorii GP1. Měl pro ně dokonce registrované ochranné známky. Jenomže s prodejem F1 do nových rukou, Ecclestonovým nuceným odchodem, současným přejmenováním GP2 na F2 a chystané přejmenování GP3 na F3 se celá Ecclestonova GPx idea rozpadla.

Což ale zdaleka neznamená konec problémů. S blížícím se koncem dalšího stabilizačního období se závěrem sezony 2020 opět začíná přituhovat v obvykle naprosto bezohledném boji o moc ve formuli 1.

Názor: Ecclestonova hrozba konkurenční sérií GP1? Nesmysl, který nemůže uspět

Diskuse k článku

Napsat komentář