Ropný gigant o odchodu od McLarenu a spolupráci s Red Bullem

David Tsurusaki je technologickým manažerem firmy Exxon Mobil. Tato společnost letos dodává svá maziva Red Bullu poté, co po dvaceti letech odešla od McLarenu. Jak přesně nová spolupráce funguje? Nejen na to odpovídá už sám Tsurusaki.

Štítky: palivo Red Bull Zveřejněno 19. 06 2017 — Lukáš Štěrovský

Automobilový průmysl se rychle mění – elektrizace, autonomní vozidla… je tak nezbytné pro ropné společnosti, jako je třeba ta vaše, aby byly zapojeny do motorsportu? Je pro vás F1 nejvíce atraktivní disciplínou?
Myslíme, že je potřebné, abychom byli zapojeni do motorsportu. Řekl bych, že těch disciplín je vícero, ale F1 je vrchol pyramidy, co se týče technologického hlediska. Aerodynamika, použité materiály, to vše je nejvyšší článek řetězce. Když se ale podíváte na to, co se děje v Le Mans, do kterého jsme také zapojeni, u Porsche nebo Toyoty, tyto týmy také pracují také s nejkvalitnějšími technologiemi. Ale myslíme si, že formule 1 je vrcholem.

Proč si společnost Mobil zvolila Red Bull a po mnoha letech tak opustila McLaren?
Dobrá otázka. Hodně jsme to vyhodnocovali. Když se přiblížíte ke konci kontraktu, vejde do hry marketingový prvek: s kým budete pracovat, co budete dělat. Došlo to do bodu, kdy naše současné vedení chtělo přezkoumat dosavadní výsledky a zjistit, co by pro nás bylo nejlepší. A to byl odchod od McLarenu.

Hrál v tom nějakou roli konec Rona Dennise?
Ano. Nezáleželo jenom na nás, hodně se toho dělo. Měli jsme možnost přejít k Red Bullu, což byla dobrá volba.

Jediným oficiálním dodavatelem Red Bullu je Renault, na autě lze ale vidět i loga Aston Martinu. Existuje mezi Red Bullem a Astonem nějaká spolupráce?
Jedná se hlavně o marketing. Proběhly jednání i mezi námi a vedením Aston Martinu. Red Bull by z toho mohl těžit, pokud by šlo o technologickou výpomoc, tak tomu ale není. Jsou to hlavně marketingové platformy. Ale člověk nikdy neví – možná jednoho se Aston do vývoje vozu F1 přece jen zapojí…

Dokážete převést znalosti z formule 1 do běžného provozu?
Podle nás zcela jistě. I z historie známe pár případů, kdy technologie z formule 1 nebo jiné disciplíny motorsportu nakonec přešly do běžného provozu. Pořád se na něčem pracuje. Může to trvat roky, ale proto jsme v motorsportu. Samozřejmě jde také o marketing. Ten je důležitou součástí. Pro mě jakožto člověka se zálibou v technice je hezké být součástí motorsportu. Můžeme si díky tomu hrát s věcmi, s molekulami a tak. Dělat věci, které jinak v palivovém a olejářském byznysu nemáte šanci dělat.

A letecké závody Red Bull Air Race, promluvíte nějak i do nich?
Nevím. Někteří naši lidé z oddělení marketingu jsou touto možností vyděšeni. Mluvili jsme o tom, ale opět by to byl asi jen marketing než skutečná technologická podpora. Neberte to ale zle. To, co Red Bull dělá v oblasti marketingu, je podle mého fenomenální. Není to třeba úplně nutné, ale chlapík skákající z balónu ve vesmíru, to je bláznivé a lidé takové věci chtějí vidět.

Diskuse k článku

Napsat komentář