Richtr: Vettelův zkrat byl fotbalovým faulem na hráče bez míče

Cynicky přiznám, že mám rád, když jdou fanoušci F1 emotivně do vrtule. Je to dobrá reklama (ať už dobrá nebo špatná) pro celý sport jako produkt. Píší o něm mainstreamová média (ať už více nebo méně racionálně), mluví se o tom v (dnes již nekuřáckých) hospodách a místo Hamiltona s Vettelem si údery pěstí vyměňují fanoušci na internetových diskuzích. A v takových vřavách občas ránu schytám i já, ale to je daň z lásky k F1!

19 Štítky: Lewis Hamilton Sebastian Vettel Zveřejněno 28. 06 2017 — Tomáš Richtr

Fandové různých pilotů nebo týmů jdou proti sobě, a tak je to v každém sportu. Nebo motor-show-byznysu, jak já formuli 1 přezdívám. Že občas schytám facku za vyjádření, že pilot X udělal chybu, ačkoli pilot X chyby ‘nikdy nedělá’, to vlastně není můj problém. Rolí komentátora je to okomentovat a komentář se nikdy nezavděčí všem. A že lidé nevěří tomu, že je mi jedno, jestli vyhraje Pilot X nebo Pilot Y, nebo Pilot Z, Ž, A, B, C či Pilot D…, když se tak stane po zajímavém závodě, pak ani to není problém, který bych měl řešit. Nemám to za svůj problém, jakkoli arogantně to může znít, ale je to tak. Upřímnost a arogance se často zaměňují.

A tak oproštěn od emocí, které svazují stovky milionů fandů na celém světě, si dovolím vám nabídnout ryze racionální pohled na události v ázerbájdžánském Baku, opřený o současné znění pravidel F1. Velmi rád si přečtu vaše nesouhlasy, protinázory a alternativní argumenty níže pod tímto textem, a jsem za ně předem vděčný. Strašně se o ně zajímám. Nekonstruktivní urážky přehlížím a lidsky mi nijak neubližují, takže není nutné se ani snažit.

Sebastian Vettel se tím, že v přípravě na druhý restart závodu v Baku z boku narazil do mercedesu Lewise Hamiltona, ocitl v situaci, která se nedala obejít bez trestu. 

Tento tučný text je snahou o popis nikoli názoru, ale faktu. Pokud někdo nabídne racionální rozbor toho, že Vettelovo najetí do Hamiltonova mercedesu (hovořím o bočním nájezdu z boku, ne drobnému kontaktu zezadu) bylo v pořádku, pak sem s ním. A je úplně jedno, zda se tak stalo záměrně nebo omylem, shodou určitých okolností. Osobně si myslím, že to záměr nebyl, protože kolikrát mně takříkajíc ‘utekl volant z ruky’, o tom ani nechci vyprávět! Avšak… úmysl neúmysl, čin byl dokonán a nebyl správný. Přišla penalizace a úroveň její přísnosti ponechávám v pokračujících bouřích internetových diskuzích.

Vettelovo chování dokazuje, že Ferrari je pod tlakem

Chtěli byste potrestat Hamiltona?

Druhý tučný text je řečnickou otázkou ve vztahu k situaci, kdy z Vettelova pohledu nečekané Hamiltonovo zpomalení zapříčinilo jemný náraz ferrari do mercedesu a poškození Vettelova předního spojleru. Pravidla režimu jízdy za safety carem jsou složitá a komplexní, a zdá se, že málokdo se je snaží nastudovat. A tak vám to zjednoduším a vypíchnu jediný relevantní bod, který se týká momentu ohlášení, že safety car zajede do boxů. Což znamená, že se jezdci chystají k samotnému restartu.

“At this point the first car in line behind the safety car may dictate the pace and, if necessary, fall more than ten car lengths behind it. In order to avoid the likelihood of accidents before the safety car returns to the pits, from the point at which the lights on the car are turned out drivers must proceed at a pace which involves no erratic acceleration or braking nor any other manoeuvre which is likely to endanger other drivers or impede the restart.”

Myšleno: V době ohlášení toho, že safety car zajede do boxů, lídr závodu diktuje tempo. Pokud je to nutné, nechá si safety car poodjet na větší vzdálenost než je deset jeho délek… ….Aby byla eliminována pravděpodobnost kolize před návratem safety caru do boxů, jezdci musí pokračovat takovou rychlostí, která se nevyznačuje žádným eratickým zrychlováním nebo brzděním, nebo jakýmkoli jiným manévrem, který by ohrozil ostatní piloty nebo samotný restart závodu.

Opřeni právě o tento text jsme se během přenosu snažili vysvětlit, že neexistuje EXAKTNÍ METRIKA na to, co je před restartem závodu správné, a co už není. Právě v tomto znění spočívá příčina největších hádek mezi fanoušky, protože interpretace takového pravidla má prostě tisíc podob. Důležitým argumentem celé záležitosti je fakt, že Hamilton během inkriminovaného momentu nebrzdil. On se jen nerozjel poté, kdy projel inkriminovanou zatáčku č. 15. (Některé argumenty poukazují na chvilkové objevení se aktivace brzdy na různých YouTube videích, ale to přišlo přibližně sekundu nebo dvě po nárazu zezadu, což je patrné z pohledu Hamiltonovy přilby.)

K přihlédnutím k těmto skutečnostem čelili sportovní komisaři GP Ázerbájdžánu rozhodnutí udělit Hamiltonovi penalizaci. Jak byste její udělení vysvětlili? “Po projetí zatáčkou jsem se nerozjel, a řidič za mnou do mě narazil. Jsem tedy vinen.”

Za léta komentování jsem viděl stovky restartů a při nich daleko více extrémní snahu zahřát pneu, brzdy a hlavně: nechat si poodjet safety car. Při předchozím restartu udělal Hamilton chybu, že se tak nestalo, a na začátku prostoru startu a cíle jej málem dohnal, což by znamenalo trest. Během druhého restartu si tedy chtěl vcelku pochopitelně Hamilton nechat safety car poodjet s větší rezervou. Že safety car zajede do boxů, je mimo jiné indikováno zhasnutím jeho výstražných světel v nájezdu do třetího sektoru dráhy. Ten se nachází právě tam, kde došlo k celému průšvihu: mezi zatáčkami 15 a 16. Na místě, kde si chtěl Hamilton připravit co nejlepší restart, aniž by čelil stejnému riziku dojetí safety caru.

Komentář Pavla Turka: Korektní vztah Vettela a Hamiltona se vedení F1 nehodil

Já sám jsem hlasoval pro Hamiltonův mírnější trest (jako je například trest 5 sekund). A kdyby jej dostal, alespoň by to vyslalo signál, že takhle se před restartem závodu chovat nelze. Komisaři GP Ázerbájdžánu ale měli pocit, že by to nebylo rozhodnutí férové, právě s ohledem na znění sportovních pravidel. A já mám za to, že jako chybu jim to vážně vyčítat nelze.

BOTTAS, OCON BEZ TRESTU

Jestli jsem to pochopil správně, pak další velmi emotivní vlnou byla kombinace toho, že Vettel trest dostal, ale Bottas nebo Ocon nikoli. Bottas hned po startu svou chybou odsoudil Kimiho Räikkönena k velkému trápení, stejně jako pilot Force Indie Esteban Ocon Sergia Péreze. Můj kamarád, bývalý redaktor České televize Viktor Tamayo, mi poslal odkaz na článek, ve kterém jsou v souvislostech GP Ázerbájdžánu Bottas a Ocon dokonce nazývány “spratky”. A jinde jsem postřehl, jak někdo Hamiltona označil za “ne bílého”.

Když na chvilku odbočím: Lidi, vážně tohle chcete? K takovému přístupu vás rodiče vychovali? Tohle jsou správné hodnoty, jak se vyjadřovat? Kam myslíte, že tenhle přístup dospěje? A co na to říkají vaše děti? Přebírají tento styl a vylepšují jej? Řečnické otázky…

Ale zpátky k F1: Bottas a Ocon se dopustili chyb, kdy v zápalu boje buď ztratili kontrolu nad vozem (Bottas) nebo – opět v zápalu boje – neodhadli poziční situaci ve vztahu k soupeři (Ocon).

Ve vlně emocí a napětí létají výhrůžky pěstí

Stárnu, ale šíleně dobře si pamatuji volání fanoušků po tom, aby komisaři přesně takováto pošťouchnutí neřešili. Protože to ze strany pilotů povede ke sterilním obavám o jakýkoli pokus o předjetí nebo útok. A velké ceny se ponesou ve znamení spršky zpráv ředitelství závodu o tom, jak je vyšetřován ten nebo onen, protože jeden nebo druhý se levým kolečkem otřel o pravé křidélko toho druhého. Vy jste byli těmi, kdo to nechtěli. A dnes to zase chcete.

Abyste mě neměli za hlupáka bez empatií: být v pozici fanouška Kimiho Räikkönena nebo Sergia Péreze, taky budu naštvaný. Ale jako Räikkönenův nebo Pérezův fanoušek jsem volal po tom, abychom takové boje – trochu víc tělo na tělo – viděli. A dnes už to nechceme. Chci tím říci, že i fanoušek musí být trochu zodpovědný, ne jen stavět na svých pochopitelných emocích, a zkusit odhadnout, kde je hranice.

Protože jinak z toho je stejný evergreen, ve kterém si lidé v zimě stěžují na zimu, v létě na teplo, nebo jen z principu na to, že by to mělo být jinak, pouze proto, že je to zrovna takhle. K incidentům Bottas-Räikkönen, Ocon-Pérez došlo v bojovém režimu. Nebojovalo se, když z boku najel Vettel do Hamiltona. Ve fotbale je to faul na hráče bez míče, a překvapuje mě, že se takové základy musíme učit právě odtamtud.

Nabízíme zájezdy na velké ceny F1

Diskuse k článku

Napsat komentář