DSC_4257ps

Richtr: Automobilky budou drsné. Pravidla hry ‚Člověče, nezlob se!“ ale nemají určovat

Podle mého názoru platí axiom, že jeví-li se vám něco hodně složité, komplikované, případně komplexní, pak hledejte skoro až primitivně jednoduchá vysvětlení. Stejně tak jednoduchá vysvětlení hledejme v tom, co nás nyní čeká: velmi náročná jednání o budoucnosti F1 mezi vedením seriálu a jeho týmy. V zákulisí se téměř všichni shodují na tom, že to bude velmi těžké. Jedinou neznámou prý je, jak "moc krvavé" to bude a jak "dlouho to potrvá".

1 Štítky: 2021 FIA FOM Zveřejněno 5. 11 2017 — GPF1.cz

Z našich textů velmi pravděpodobně víte, že způsob, jakým je formule 1 řízena, je neustále hledání rovnováhy mezi třemi hlavními stranami: komerční vedení F1 (FOM), pořadatel seriálu FIA a samotné týmy. Přesněji řečeno automobilky. Nezávislé týmy jsou čtvrtým hráčem v této složité přetahované, ale jsou často spíše oběťmi a bojovníky o přežití.

Současná stabilita tohoto trojúhelníkového vztahu je dána smluvními ujednáními mezi FOM/FIA a každým z týmů, s výjimkou americké stáje Haas. Platnost těchto smluvních ujednání vyprší s koncem sezony 2020. Nebude-li dohodnuta nějaká nová podoba jakéhosi stabilizačního paktu, kterému se v dřívějších letech poměrně trefně i prakticky říkávalo Concordská dohoda, s trochou nadsázky si každý může dělat, co chce.

Když jsem v úvodu textu nabízel hledání velmi jednoduchých vysvětlení toho, co v dalších měsících a letech přijde, pak nejde o nic menšího než o proslavenou ‚power game‘. Boj o vliv. Kdo má největší vliv? Prezident FIA Jean Todt, bez jehož organizace nevyjede jediné závodní auto bez schválení bezpečnostních a sportovních pravidel jakéhokoli seriálu a okruhu? Je jím nový majitel komerčních práv na formuli 1, společnost Liberty Media (FOM), která z rozhodnutí Evropské komise před dvaceti lety řeší komerční stránku sportu, nezávisle na FIA? FOM rozhoduje o tom, které peníze půjdou kam a komu.

Nebo to jsou týmy, jako například Ferrari, Mercedes, v současnosti Renault či Red Bull?

Komentář: Ať si hloupě vyhrožující Ferrari klidně odejde

Každá ze stran si v nadcházejících vyjednáváních o organizační budoucnosti F1 bude myslet, že právě ona je tou nejsilnější. Současná, a poměrně tvrdá, vyjádření ze strany automobilek ještě před tím, než k nějakým diskuzím došlo, nejsou ničím jiným než demonstrací domnělého arzenálu. Vzpomněli jsme několikrát rozhodnutí Ferrari opustit F1 a založit vlastní šampionát GPWC v roce 2009. Je Ferrari natolik silné, aby ohrozilo existenci F1, kterou vlastní FIA a FOM, tím, že odejde? Dokážou expertní znalci prostředí Ferrari, kteří stojí za jeho největším úspěchem stáje, odhadnout jeho mentalitu a najít rozumný kompromis? Máme samozřejmě na mysli tehdejšího šéfa Ferrari (a dnešního prezidenta FIA) Jean Todta a tehdejšího technického ředitele týmu (dnes ředitele FOM) Rosse Brawna. Vždyť oni sami před lety stály právě na straně, za kterou dnes silně bojují Toto Wolff z Mercedesu, Sergio Marchionne z Ferrari a Cyril Abiteboul z Renaultu. Todt a Brawn byli jedněmi z nich. Měli by znát jejich mentalitu, zbraně a potenciál.

Abych nabídl ještě lepší příměr: v nadcházející bitvě o moc ve formuli 1 nepůjde o mě, o vás coby fanouška F1, o promotéry – pořadatele jednotlivých velkých cen. I když to budou všichni tvrdit. Je to tvrdý byznys a v něm ti nejsilnější hráči nekoukají ani vlevo ani vpravo. Koukají jen na ekonomicko-marketingový prospěch pro to, kdo jim jednou za měsíc či za rok pošle výplatu. Nebo zhodnotí jejich akcie.

Martin Brundle: Ferrari blafuje

Co je typické pro tento unikátní obor, že se nehledí na ‚vyšší princip‘. Stejně jako vrcholný politik řečmi o blahobytu pro celou společnost jen blafuje, stejně tak automobilky za ‚zájem fanouška‘ bude schovávat jen svůj vlastní mocenský a potažmo ekonomický prospěch. A nelze jim to vyčítat. Je to elementární princip moderní podoby pudu sebezáchovy, respektive vlastního prospěchu. Vážně věříme tomu, že Mercedes nebo Ferrari chtějí, aby ve formuli 1 byly rovnější podmínky, takže více týmů získá šanci vyhrávat, brát jim marketingový i mediální prostor, a ve výsledku větší podíl na profitu celé F1? Kdepak.

A právě proto nelze takto silnému subjektu, který se rozhodl zúčasnit nějaké soutěže, dát pravomoci organizátora této soutěže. Je to jeden z nejvýraznějších konfliktů zájmů. Ať se jedná o Ferrari, Mercedes, Renault, Williams nebo tradičně apolitickou Hondu. Chcete-li si během nějakého víkendového dobrodružství zahrát ‚Člověče, nezlob se!“ anebo „Dostihy a sázky“, pak si asi neužijete večer, pokud první, co uděláte, je snaha překopat pravidla těchto her ve svůj prospěch.

Diskuse k článku

  1. Jirka_1 7.11.2017 (7:10)

    Richtr má v tomto ohledu naprostou pravdu. Akorát nevím, jak to nakonec všechno dopadne, jestli automobilky sklopí uši a přizpůsobí se nebo prásknou dveřmi. Otázkou je, co je pro závodění lepší – drcení soupeřů neomezenými prostředky za eskalujících nákladů nebo návrat ke kořenům a squadře garážových týmů, které omězí kosmické technologie na minimum. Co se týká sportu, tak určitě to druhé.

Přidat názor

Napsat komentář

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.