Renault

Zveřejněno 27. 04 2014 — Jan Pastorek

Licence: francouzská
Sídlo: Enstone, Velká Británie
Jezdci: Nico Hülkenberg, Jolyon Palmer
Motor: Renault
První závod: GP Velké Británie 1997
Tituly: Tým: 2, jezdci: 2
Oficiální stránka: renaultsportf1.com
Statistiky: GPGuide

V roce 1977 v Silverstone představil Renault svoji první formuli – typ RS01, která se stala prvním vozem formule 1, který byl poháněn turbomotorem. Jako dodavatel motorů získal Renault úspěchy hlavně v 90. letech, kdy své motory dodával týmům Williams a Benetton. Renault se do formule 1 vrátil jako konstruktér v roce 2002, po odkoupení týmu Benetton. Prvního vítězství v Poháru konstruktérů a zároveň vítězství v mistrovství světa jezdců se tým dočkal v roce 2005. O rok později tento úspěch dokázali zopakovat, stejně tak jako Fernando Alonso, který obhájil titul mistra světa. Po značce Matra se Renault stal zatím pouze druhým francouzským konstruktérem, který dokázal zvítězit na Mistrovství světa konstruktérů F1, a protože Matra vyhrála mistrovský titul ve spolupráci s britským týmem Tyrrell, doposud je jediným francouzským konstruktérem, který zvítězil na Mistrovství světa konstruktérů F1 s vlastním týmem.

Tým Renault je řízen z britského sídla v Enstone, kde jsou také konstruována a vyráběna šasi vozů. Motory jsou vyráběny ve francouzském Viry-Châtillonu, na předměstí Paříže. Renault má také svůj podíl na dalších devíti vítězstvích v mistrovství světa jezdců (v letech 1992, 1993, 1995, 1996, 1997, 2010, 2011, 2012, 2013) a na deseti vítězstvích v poháru konstruktérů (v letech 1992 až 1997 a 2010 až 2013) jako dodavatel motorů pro týmy Benetton, Williams a Red Bull.

Text níže je o předchůdci dnešního Renaultu, týmu Lotus:

Jmenuje se Lotus, vypadá jako Lotus, hlásí se k minulosti týmu Lotus, ale přesto to Lotus není. Alespoň ne tak docela. Stáj sídlící v anglickém Enstone od sezony 2012 závodí pod oficiálním názvem Lotus F1 Team. Vlastněna je lucemburskou investiční skupinou Genii Capital. Do roku 2010 tým nesl jméno Renault. Historické kořeny týmu tak se slavnou stájí Colina Chapmana mají pramálo společného.

Enstonská stáj začala v roce 1981 fungovat pod jménem Toleman. První léta byla velmi obtížná a piloti měli na mnoha závodech problémy s kvalifikováním se. Světlé momenty však přinášely například výkony Dereka Warwicka v roce 1983 či debutanta Ayrtona Senny o rok později. Větších úspěchů ale stáj dosáhla po prodeji rodině Benettonů v roce 1986. Tým zaznamenal strmý výsledkový vzestup a stupně vítězů již nebyly ničím výjimečným.

Michael Schumacher v barvách Benettonu získal své první dva tituly – jedná se o léta 1994 a 1995. Druhá polovina devadesátých let již na úspěchy tak bohatá nebyla. Fakt, že v roce 2000 tým odkoupila automobilka Renault, tak přišel k duhu. Pod novým jménem však tým závodil až počínaje sezonou 2002. V roce 2003 získal Renault své první vítězství po dvaceti letech. Zasloužil se o něj Fernando Alonso, který s Renaultem získal dva tituly mistra světa, a to v letech 2005 a 2006.

Následující sezony opět předznamenaly jistý ústup ze slávy. Po několika letech byl tým zralý opět na změnu majitele, neboť Renault měl v plánu účastnit se formule 1 již jen jako dodavatel motorů. V roce 2010 do týmu vstoupila Genii Capital a přerod v Lotus mohl začít. Ke konci zmiňovaného ročníku Renault přišel s výroky, že by rád v následujícím roce podepsal smlouvu s Kimim Räikkönenem. Finský závodník takovou možnost kategoricky odmítl. A měl pravdu, do týmu přišel až počínaje sezonou 2012. Tehdy již stáj závodila pod svým současným názvem.

Černozlaté monoposty Lotusu patřily ke spolehlivým a zároveň i rychlým vozům, které umožnily Räikkönenovi v sezonách 2012 a 2013 skončit na třetím a pátém místě v šampionátu jezdců. Letošní sezona má být pro Lotus velkou zkouškou. Tým je sužován finančními problémy a musí se srovnat s exodem řady zaměstnanců. Barvy Lotusu v sezoně 2014 hájili Romain Grosjean a Pastor Maldonado. A to ne moc úspěšně, protože se nový vůz s unikátním dvojitým nosem vůbec nevydařil. Velkým úspěchem byly bodované pozice a na konci roku byl tým rád, že sezóna skončila, výsledkem byl propad na osmé místo. V roce 2015 získal Lotus šesté místo v Poháru konstruktérů a stupně vítězů při GP Belgie. To už se ale topil v dluzích a převzala jej zpátky automobilka Renault.

Převzetí však přišlo na poslední chvíli a rok 2016 byl pro Renault kompromisem. Vůz nebyl schopen pravidelně bodovat, stáj si nakonec připsala deváté místo v Poháru konstruktérů. Na konci roku ji navíc opustil šéf týmu Frederic Vasseur.