Změna dodavatele benzinu může mít vliv na šance Red Bullu v boji o titul

Zisk mistrovského titulu v současné éře F1 nesmí být pouhou představou o kroužících autech na trati. Velké bitvy se odehrávají i v pozadí, přičemž znamenitými hráči v této oblasti jsou dodavatelé paliv. Mercedes a Petronas. Zavedené a prosperující spojení ve formuli 1. Od Mercedesu se ale spíše přesuňme do garáže Red Bullu, který ke konci minulého roku zlanařil…

Štítky: palivo Red Bull Zveřejněno 9. 02 2017 — Josef Nekvinda

Zisk mistrovského titulu v současné éře F1 nesmí být pouhou představou o kroužících autech na trati. Velké bitvy se odehrávají i v pozadí, přičemž znamenitými hráči v této oblasti jsou dodavatelé paliv.

Mercedes a Petronas. Zavedené a prosperující spojení ve formuli 1. Od Mercedesu se ale spíše přesuňme do garáže Red Bullu, který ke konci minulého roku zlanařil dlouholetého dodavatele paliv McLarenu ExxonMobile. Otázkou nyní zůstává, jaký dopad to bude mít na zmíněné strany a zda se díky tomu může změnit obrázek v první bojové linii, tedy v klání o titul.

Bruce Crawley je u ExxonMobile veden jako šéf technologie pro motorsport a v jednom ze svých rozhovorů popisuje, jak situaci u Red Bullu vnímá. Za zády pochopitelně má mnohaleté zkušenosti společnosti, pro niž pracuje, a spolupráci s mnoha výrobci motorů. „Naše palivo společně s motorem představují slušnou konkurenční výhodu. Jsme velmi spokojeni s prvními výsledky programu a nyní budeme usilovat o další zlepšení,“ uvádí pro začátek Crawley.

„Byli jsme ve formuli 1 více než 35 let, takže jsme viděli velkou fluktuaci architektur motorů. Red Bull měl zájem o spolupráci z toho důvodu, protože si uvědomují, že disponujeme prokazatelnými zkušenostmi v oblasti zvýšení výkonu motoru. Hodně se zaměřují na vítězství v letošní sezoně, k němuž je klíčem toto technologické partnerství. Jsme tu pro to, abychom jim dodali potřebný výkon,“ nechává se slyšet šéf technologů ExxonMobile.

Vezmeme-li to čísly z loňského roku a úpravami, jež společnost tehdy ještě pro McLaren připravila, výsledky nejsou nikterak zanedbatelné. Oproti staršímu typu paliva dorazily do Austrálie motory Honda s dvouciferným navýšením výkonu. Nový typ paliva byl nasazen také v Montreálu, kde došlo ke vzrůstu výkonu o další jedno procento. I toto jedno procento nicméně znamenalo nárůst 5 kW a průměrné časy na kolo o desetinu sekundy nižší v závislosti na okruhu.

Je tu ale potenciální háček. Limity totiž představuje kompletní změna programu padnoucí přesně na motory Renault. To znamená, že testy na dynamometru byly rovněž omezeny a natěsnány do několika málo týdnů.

„Kdybychom měli šest měsíců, bylo by to báječné. Avšak náš vývojový program byl vměstnán do velmi krátkého časového období, což je pro nás obrovská výzva, protože jsme první den začínali zcela bez dat. Na datech jsme přitom závislí, takže na startu tohoto programu jsme se museli spolehnout jen na naše zkušenosti a na správnost počátečních teoretických odhadů, abychom mohli určit, kde bude dobré začít a jakým směrem se máme vydat.“

I přes velkou časovou tíseň už nicméně barely s palivem pro úvodní GP Austrálie vyrazily na svou plavbu přes oceán, přičemž předsezonní testy poslouží k dalšímu dolaďování pro zbytek ročníku. O jak velkých změnách paliva je tu vlastně řeč?

„Potřeby tohoto motoru, se kterým máme tu čest, jsou odlišné od jednotek Hondy a motory Honda se zase liší od těch Mercedesu. Tohle je náš třetí motor v hybridní éře šestiválců, a není tedy překvapením, že jsou všechny naprosto jiné, protože používají různá řešení, mechanické konstrukce a materiály motoru. Všechny tyto faktory mají významný vliv na složení motorových olejů a paliv,“ dodává Crawley.

Čtěte dále: Očima trenéra: Jaké budou důsledky náročnějšího řízení monopostů?

Diskuse k článku

Napsat komentář